... dina symboler här ...

Reflexer- En livsviktig detalj som många glömmer

Varje gång jag åker till jobbet, är jag ständigt medveten om de andra fotgängarna och cyklisterna som delar vägarna med mig. Varje dag har jag sett personer som saknar reflexer, vilket får mig att fundera på hur de tänker? Utan tillräcklig synlighet riskerar de att bli påkörda. Reflexens betydelse kan inte överskattas; den är en livsviktig detalj som folk ofta glömmer eller undervärderar.

Att öka medvetenheten om betydelsen av reflexer är en viktig uppgift som kan bidra till att rädda liv och minska olyckor, särskilt i trafikerade områden. En effektiv strategi för att göra detta är att genomföra kampanjer som riktar sig både till individer och samhället i stort. Kampanjer kan utformas för att informera om riskerna med att vistas utan reflexer, särskilt under mörka vinterkvällar, och kan involvera olika distributionskanaler såsom sociala medier, skolor och lokala föreningar.

Det är lätt att tänka att en reflex bara är ett tillbehör, något som kan glömmas bort eller ersättas med annat. Men i verkligheten kan det vara skillnaden mellan liv och död. Varje dag ställs vi inför situationer där vi måste prioritera säkerhet, och reflexer bör absolut ingå i denna prioritering. Det handlar inte bara om personlig ansvarighet; vi har även ett ansvar gentemot andra trafikanter, inklusive cyklister och bilister. Genom att tydligt synas i mörkret kan vi bidra till en tryggare miljö för alla.

Jag uppmanar alla att reflektera över sina egna vanor. Har du en reflex på dig när du går ut på kvällarna? Har dina barn reflexer på sina väskor eller kläder? Det är viktiga frågor att ställa sig. Låt oss tillsammans göra en insats för att sprida medvetenheten kring reflexers betydelse och skapa en tryggare vägmiljö. Tillsammans kan vi göra våra gator säkrare för alla.

Flatön

Flatön
Andra dagen körde vi ett rejält städ pass i det stora huset så vi skulle ha så lite som möjligt kvar att göra på onsdagen. Jag och Anna jobbar väldigt bra i hop och har ett högt tempo  så vi hann även idag med att ta en promenad.

Flatön
Eftersom det börjar att mörkna ganska tidigt så tog vi vägen bort till Evert Taubes sten och gick runt där.

Evert Taube bodde tidvis under åren 1942 till 1945 hos Anders och Hulda Johansson på Ängön. Under sina vandringar på öarna blev han god vän med handlaren Gustav Johansson, som han döpte till ”Handelsman Flink”.

Flatön
 

Flatön
En härlig promenad innan vi gick tillbaka och fortsatte.

Friluftsgården Torget

Vid Tjörnbron
Jag och Anna åkte ut till Flatön och slut städade Friluftsgården Torget som Partille kommun har. Väldigt fint ställe som föreningar och skolor kan hyra med plats för 55 övernattnings gäster.

Frilufsgården Torget
 

20241028Frilufsgården Torget_152010[1]
Vi började med det lilla huset först. Vi hade städat våra hallar tidigt på morgonen och kom  ut hyffsat tidigt till Flatön så det kändes lagom att hinna med. Vi ville gärna ta en promenad i den fina miljön innan det mörknade.

Flatön
Vi hade verkligen tur med vädret. Vi hann att fika vid Tjörnbron innan det började regna och när vi städat färdigt så hade det slutat att regna på ön.

Flatön
 

Flatön

Så himla god pizza

Pizza

Magnusson och Frej hade öppet hus idag med visning av material och städ maskiner. Det var poängpromenad med som man kunde vinna priser på men jag hade sån huvudvärk att det stod helt still i huvudet. Det blev lite bättre efter en kopp kaffe men låg ändå där och molade. Pizzorna de bjöd på var nog de godaste jag ätit på länge.

Apt möte!

Apt möte

Vårt första möte efter semestern och det var så roligt att vi kunde ha det hemma hos mig. I morgon startar skolorna på högtryck och jag kommer ha fullt upp i hallarna igen. Så att kunna sitta och njuta med chefen och kollegorna är guld värt.

Sover

Chillan som är lite osocial rusade upp och tog sig en tupplur i våran relax plats. Hon sov så hårt att jag inte hade hjärta att flytta på henne för att gå upp och själv och vila med lite film. Det gäller att ta tillvara på de sista varma soldagarna.