... dina symboler här ...

Norrvikens Trädgårdar

Vi har verkligen ett vackert land med så mycket att se på och vi kommer att åka ner till Båstad igen och då ta Hallands Kust väg tillbaka. Fick flera härliga tips som vi skall ta besöka då.

Norrvikens Trädgårdar i Båstad

Vilken underbar dag vi har haft! Jag frågade om utflyktsmål mot Båstad i fb gruppen Resa i Sverige-Tips och inspiration och de tipsade mig om Norrvikens Trädgårdar.  Så vackert och mysigt!

Norrvikens Trädgårdar i Båstad

 

Norrvikens Trädgårdar i Båstad

 

Norrvikens Trädgårdar i Båstad

 

Norrvikens Trädgårdar i Båstad

Vi passade på att fika, jag var egentligen sugen på lunch men det var en enorm kö att få beställa och vi valde att ta caffét istället. Kan kanske bero på att tennis turneringen hade startat och att det var mycket folk här på grund av det. Men goa smörgåsar hade det och mätta blev vi, så det var underbart att bara få gå i maklig takt runt och titta på allt det vackra.

Norrvikens Trädgårdar i Båstad Norrvikens Trädgårdar i Båstad

 

Norrvikens Trädgårdar i Båstad

 

Norrvikens Trädgårdar i Båstad

 

Norrvikens Trädgårdar i Båstad Norrvikens Trädgårdar i Båstad

Underbart vackert klinkergolv, hade gärna haft det hemma. Mjuka pastellfärger och jag satt mig en stund och vilade i lusthuset. Sån underbar trädgård.

Pilane-2020

Pilane-2020

Då var det dags att ta en sväng till Pilane och titta på konst ute på ett gammalt gravfält. Det var 10 år sedan vi var här sist och då hade vi Shakira med och hon var så fascinerad av fåren som gick och betade. De var dessutom så hundvana att de kom fram och luktade på henne. 

Det var en mysig runda med mycket folk, men inga får denna gången. Jippy skötte sig kanon och fick hälsa på flera stycken. Vi brukar vara lite restriktiva med det, men nu var det så mycket folk och de som satte sig på huk var lite svårt för henne att bara gå förbi. Som tur var hade vi tagit med vatten, för gassade på bra. Vi försökte ändå åka så tidigt som möjligt för att det inte skulle bli så varmt.

Pilane-2020

På hemvägen stannade vi till vid Stenungsunds småbåtshamn så att Jippy skulle få möjlighet att svalka av sig lite. Hon brukar inte gå i men jag följde med en bit och då hakade hon på. Jösses! Så nöjd hon blev och tyckte det var riktigt kul så det blir till att promenera upp till Tulebo så hon kan få doppa sig ordentligt.

Jippy svalkar sig

Hon tyckte tången var så spännande och körde ner näsan ordentligt ett par gånger när hon försökte dra upp den. Och hon piggnade till betydligt och skuttade tillbaks till bilen. Men där slocknade hon förnöjt tills vi var hemma. 

Stenungsund

Eskilstuna

Eskilstuna

Då har vi varit i Eskilstuna för att hämta lilla Jippy! Vi tog tåget upp och hade gott om tid att promenera runt och blev förvånade att det var så mycket att se på.

Rademachersmedjorna Eskilstuna

Vi besökte Rademacher­smedjoch hantverksby mitt i Eskilstuna! Husen är från 1659-talet och utgjorde en del av Carl Gustafs Stads järnmanufaktur, Sveriges första smides manufaktur. Den var statlig och hade ensamrätt på tillverkning av många smidesprodukter.

Rademachersmedjorna Eskilstuna

Så härliga hus och rutorna var i original så de skimrade i regnbågens färger. Det luktade så gott från Grillen de hade igång. Uteserveringen såg så mysig ut att vi fundera att besöka här igen, men med lite mera tid.

Eskilstuna

Det var flera små områden men riktigt gamla hus, de var i bra skick och innergårdarna var så mysiga att titta på.

Eskilstuna

Helt otroligt! Jag som öppnar allt och är extremt nyfiken! Öppnade inte! Jag måste haft hjärnsläpp! Nu missade jag att de var inredda av en landshövding och två Eskilstuna profiler.

Eskilstuna

Det var lite små kyligt och det såg ut som regnet låg i luften men vi klarade oss och det blev varmare allt efter som.  Vi stannade till och fikade på Cafe Tingsgården, ett av de sneaste husen jag har sett.  Det kändes framförallt på övervåningen där vi satt.

Eskilstuna

Vi hann även med att titta Sörmlandsgården som är ett friluftsmuseum Husen visar hur en typisk mellansvensk gård från mitten av 1800-talet kunde se ut.

Sörmlandsgården Eskilstuna

Sörmlandsgården Eskilstuna

Vi hade verkligen en kanon stund och blev som sagt överraskade över hur mycket det var att se. Nu när man inte kan resa hur som helst så är ju mini tågluffning ingen dum idé. Vi har många fina städer.

Eskilstuna

1800-talets ruskiga Majorna


IMG_0206

Jösses! Snacka om att vara flummig! Rosa ringde mig i morse och frågade om hon och Håkan skulle hämta upp oss? Jag fattade ingenting, tills det slog mig att vi skulle ju gå på 1800-Talets ruskiga Majorna:Krogbodeller, starka kvinnor och blodbad.  En kriminologisk stadsvandring om 1800-talets ruskiga Majorna. Vandringen startade utanför Sjömanskyrkan på Stigbergstorget och avslutades vid Jaegerdorffsplatsen.


20190831_112927

Under vandringen berättade guiden Jan Palmén om fylleri, lönnkrogar, prostituerade, storsmugglare , yxmord, dödstraff , blodbad , skottlossningar och om änkan som kastade likkistan genom bordelldörren.  Kort och gott om vardagen i Majorna på 1800-talet.


20190831_112626

Vi vandrade genom Gathenhielmska reservatet i Majorna och Jan berättade om alla krogar och bordeller som fans här.  Älskar de här gamla husen och det ärbedrövligt att så mycket hann att rivas.


IMG_0215

Vandringen fortsätter längs Allmänna vägen. Huset där bordellen Gyllene Suggan låg finns i alla fall kvar. Här arbetade Elisabet Gustavsdotter som förmodligen slutade sina dagar som Jack the Rippers tredja offer.

Mellan fredag 31 augusti och fredag 9 november 1888 mördades fem kvinnor i området Whitechapel i London, av vad som antogs vara en seriemördare. Denne okände gärningsman fick epitetet Jack The Ripper – Jack Uppskäraren – och blev medialt mycket känd. Att mördaren aldrig greps har spätt på spekulationerna om vem som kan ha varit mördaren.


IMG_0218

I 1800-talets Majorna låg krogarna tätt. Kanske inte så konstigt att slagsmålen var många. Jan Palmén berättar om en stadsdel där spriten flödade och laglösheten var stor. Men nu handlar det om Majorna, ännu inte en del av Göteborg, utan en hamnstad där frakten lastades om till mindre båtar eftersom
älven ännu inte var muddrad.ut.


IMG_0224

Myndigheterna såg mellan fingrarna med krogbordellerna. Krogarna drevs ofta av änkor och det sågs som ett sätt för dem att kunna försörja sig på. Dessutom ansågs det nödvändigt att den manliga sexualdriften skulle få utlopp. Det var här som änkan Björkman under ett bråk kastade ut en likkista genom bordelldörren så kistan sprack!  ”Blodet stod som en fontän”, berättade ett vittne. Han avlider på väg till läkare.


IMG_0231

Vi gick bort och käkade kina mat på ”Gröna Brunnen” när vandringen var slut och det var ett perfekt avslut på dagen. Kan verkligen rekommendera den restaurangen! Så god mat 🙂

Julmarknad i Haga

Haga Julmarknad

I dag hade jag världens sovmorgon och vaknade inte förrän klockan 10, snacka om rekord. Brukar ju gå upp runt 8 på helgerna. Vi hade planerat att åka till Haga och jag ville vara ute i god tid.  Det var så mycket folk att det var svårt att gå in i butikerna och det verkar ha kommit en busslast från Norge.

Haga Julmarknad

 Vi var mest ute efter lite gårds gjord glögg. Det är roligt att testa nya sorter och saffran/apelsin honungen och glögg  marmeladen var en riktig hit. Syrran vill ha maskroskaffe och det hittade vi inte denna gången. Sedan var det lite små grejer jag behövde till städgängets julklappar.  Men nu känns det som om vi har köpt det viktigaste och behöver inte traska runt i affärerna mer.

Haga Julmarknad

På måndag vill jag ha iväg paketet till Tyskland och fixa det sista till Norge.