... dina symboler här ...

49. En blå blomma (15 av 182)

49. En blå blomma (15 av 182)

Förr hade jag massor av blåklint på tomten, och det var alltid en fantastisk syn att se dem blomma i hela rabatten. Men i år hittade jag bara en ensam planta. Det känns verkligen som en förlust eftersom dessa blommor skapar så mycket liv och färg i trädgården. Jag minns hur vackert det var när jag hade en hel rabatt fylld med dem, och jag saknar verkligen den synen. Jag skall se till att spara fröna i år så att jag kan så dem på lite olika ställen i trädgården.

Överraskning på morgonen!

Älg
När vi släppte ut hundarna på morgonen så dröjde det inte länge förrän Jippy började skälla och vi tittade ut för att se vad som var på tok. Vi såg en älg stå och beta vid vedboden. Jackpot som har väldigt mycket jakt i sig var inte så pigg på att komma in igen, men kom efter några inkallningar. Underbart att se att hon äntligen börjar lyssna när de är vilt i närheten och inte bara far iväg helt blockerad.

Älg
När jag gick ut för att schasa ut älgen såg jag att det var en ungkalv med sin mamma och de ville absolut inte lämna frivilligt. Vi har en trafikerad väg alldeles nedanför och jag ville inte att de skulle rusa ut där och orsaka någon trafik olycka. Men till sist när jag satte på hög musik så lunkade de iväg. Staketet som är 1,50 hade de bara klivit över.

Fixar till vid tunnlarna

Mellan tunnlarna
Jag har äntligen börjat få till det mellan tunnlarna och på sidorna, nu när jag verkligen vet vilka växter jag vill ha. Jag kommer att sätta växterna ganska tätt med många färgglada blommor emellan dem. Målet är att locka så mycket bin som möjligt till odlingarna, eftersom de spelar en så viktig roll i pollineringen. Det verkar som att bina har kommit lite tidigare i år jämfört med tidigare säsonger, och jag har redan sett flera fjärilar fladdra runt i trädgården. Det är verkligen en glädje att se naturen blomstra och livets cykel återupptas på ett så vackert sätt.

Höger gavel
 

Vänster gavel
Mina plantor har blivit så stora att jag har börjat sätta ut dem med fiberduk på natten för att skydda dem mot kalla temperaturer och det har fungerat riktigt bra hittills. Jag har sett en märkbar skillnad i deras tillväxt och hälsa. Även köksträdgården kommer jag att lägga lite mera fokus på, och jag har köpt lite fler vinbärsbuskar för att öka skörden, och för att kunna göra härliga sylt och saft senare i år. Det känns spännande att investera tid och energi i min trädgård och jag ser verkligen fram emot den kommande växtsäsongen!

Pumpor

87. Gammalt transportmedel (13 av 182)

87. Gammalt transportmedel (13 av 182)
Den gamla hästtransporten har gjort sitt och den fick gå till skroten. Det är lättare nu att beställa all virke i en stor klump och få det levererat.  Den kostnaden är inget i jämförelse med alla fel som dök upp på transporten. Men den har verkligen varit guld värd att ha.