... dina symboler här ...

135. Instrument (100 av 182)

135. Instrument (100 av 182)

Vi tog en härlig utflykt till Mostar och passade samtidigt på att besöka de vackra vattenfallen i Kravice. Naturen där är verkligen något speciellt.  Längs vägen stannade vi till vid små lokala försäljningsstånd där det såldes färgglada flöjtar i alla möjliga mönster och nyanser. De var så fina att man nästan blev sugen på att plocka med sig några hem som minnen från resan. Det är något speciellt med sådana traditionella hantverk som ger en extra dimension till upplevelsen.

90. Genom bilrutan (99 av 182)

90. Genom bilrutan (99 av 182)

Det var en underbar känsla att kliva av planet och kliva in i en taxi på flygplatsen i Split. Genom bilrutan fångade jag några bilder av det vackra landskapet som passerade förbi medan vi sakta rullade mot vår destination – den pittoreska staden Trogir.

Att vara på plats i Kroatien igen känns så härligt, och den här gången är det en kort och skön mini-semester. Vi planerar att spendera ett par dagar i Trogir, en stad full av historia, charm och med närhet till flera spännande utflyktsmål. Det känns perfekt att ha en bas och utforska från.

                <center><a data-flickr-embed="true" href="https://www.flickr.com/photos/krakel/54760813278/in/dateposted-public/" title="Kroatsien"><img src="https://live.staticflickr.com/65535/54760813278_26d1f8dc66_c.jpg" width="800" height="600" alt="Kroatsien"/></a></center>               
    <p>Jag älskar känslan av att bara slå av stadsljuden och låta semesterlugnet ta över. Att sitta i taxin och se landskapet glida förbi, solen som skiner och havet som glimtar till i horisonten – det är sådana små stunder som gör resor minnesvärda. Jag ser fram emot att få upptäcka Trogirs kullerstensgator, äta god mat och njuta av lugnet, samt att dela med mig av fler bilder och upplevelser här framöver.</p>      
                <center><a data-flickr-embed="true" href="https://www.flickr.com/photos/krakel/54760924440/in/dateposted-public/" title="Trogir"><img src="https://live.staticflickr.com/65535/54760924440_183332ddb4_c.jpg" width="800" height="600" alt="Trogir"/></a></center>

183. Magiska morgnar (98 av 182)

183. Magiska morgnar (98 av 182)

Det finns något magiskt med att stiga ut på tomten tidigt på morgonen, precis när solen klättrar över horisonten och daggen fortfarande glittrar i gräset. Allt känns extra fräscht, luften är sval och syresatt, och dofterna från grönskan blir så mycket tydligare när marken fortfarande är fuktig av nattens fällning.

Verbena

Att sakta vandra runt bland odlingarna är smått meditativt. Solen väcker allting till liv; dropparna på bladen speglar ljuset och när man stannar upp och lyssnar, hörs bara naturens egna rörelser. I dag gick jag igenom odlingstunnlarna och plötsligt skymtade jag en enorm zucchini, gömd längst in bakom det stora bladverket – den största jag någonsin har sett! De är lätta att missa när plantorna växer så yvigt, men vilken lycka att hitta ett sådant exemplar just vid dagens början.

Dagens skörd

Att kunna plocka in dagens första skörd, känna dofterna av nyplockat och veta att det blir gott om närproducerat till köket, är verkligen odlingslycka. Det är också nu det är läge att planera för nästa omgång sallat, vintergrönt eller spenat – en andra våg av grönt innan hösten tar över.

121. Hörnhus (97 av 182)

121. Hörnhus (97 av 182)
Äntligen är framsidan färdigmålad och fasaden bytt! Det känns så skönt att ha det stora jobbet gjort, även om det fortfarande är lite kvar vid finingången och en vägg på baksidan – men det tar vi nästa år. Alla de höga väggarna på vårt och Tobias hus är nu klara, och känslan är verkligen underbar. Nu kan man verkligen koppla av och njuta av resultatet – både stoltheten över arbetet vi lagt ner och lugnet som kommer när de största projekten är avbockade.

Huset
Att se huset stå där med sin nya, fräscha fasad känns underbart. De mest utmanande delarna – de höga sidorna – är överstökade, och det betyder att nästa års jobb kommer att kännas mycket lättare. Nu passar vi på att njuta lite extra av sensommaren. Med det mesta av fasadbytet och målningen avklarat blir det några välförtjänta pauser och en liten resa till Kroatsien. Resterande smådetaljer får vi ta i vår egen takt nästa år – nu är det tid för återhämtning och att njuta av att huset är som nytt!.