... dina symboler här ...

100. Gränd (111 av 182)

Trogir

Att vandra i Trogirs smala gränder är rena njutningen: varje steg leder till nya upptäckter. Kanske hittar man en liten restaurang där borden kämpar om platsen på det pyttelilla torget, eller en undangömd port där katterna latar sig i eftermiddagssolen. Varje gränd känns som ett vykort. 

Trogir

”Smal gränd, varmt hjärta, och både nutid och dåtid i ett litet fotsteg.”

327. Utomlands (110 av 182)

Trogir
I år gick resan till Trogir i Kroatien – och när lusten att upptäcka mer tog över blev det även en tur över gränsen tillBosnien och Mostar. Det blev dagar fyllda av vatten, stenstad, och möten med Europas historia.

Det finns nåt särskilt med Trogir, denna medeltida lilla stad som vilar på sin ö mellan fastlandet och Čiovo. Mornarna börjar ofta med en promenad längs kajen, lite kaffe på uteservering, och så förstås, upptäcktsfärd bland de trånga gatstenarna och kyrktornen. Solen bränner men havet svalkar, och överallt finns doft av grillad fisk och tvätt som torkar på balkonger.

Mostar
En dag bestämde vi oss: Nu blir det Bosnien! Vägen från Trogir slingrar sig genom gröna dalmatiska berg, över gränsen och in i ett landskap där floden Neretva blänker turkost i solen. Så småningom dyker Mostar upp – och där står den legendariska bron Stari Most, en plats som bär lika mycket skönhet som sår av historien.

Att strosa i Mostar är som att kliva in i en annan värld. Här blandas öst och väst, minareter och kyrktorn, och restauranger med bosniska specialiteter kryper tätt intill flodens strand. Vi åt cevapi och burek till lunch och lät blicken vandra över stenhusen med kulhål från 90-talet – ett påminnelse om att resor inte bara handlar om fina utsikter, utan också om att känna av platsernas berättelser.

Kravice vattenfall
Kravica vattenfall låg också på vår rutt – en oas där man kunde doppa fötterna och lyssna på vattnets brus, innan vi vände tillbaka mot Trogirs lugna kvällsljus. Dagarna i Kroatien och Bosnien blev en blandning av bad, vandringar och små samtal på marknader och tågstationer

264. Semesterutflykt (109 av 182)

Split
Sista dagen innan hemresan tog vi färjan in till Split. Redan på kajen märktes det att vi inte var ensamma – människor överallt, solen gassande och en lätt trängsel i gränderna. Men stämningen var ändå härlig, med sorl, musik från gatan och doften av havet i luften.

Split
Vi gick en guidad tur runt Diocletianus palats och det var fascinerande att föreställa sig hur mycket historia som ryms innanför dessa murar. Varje sten verkade bära på en berättelse. Efteråt besökte vi ett museum, ett svalkande avbrott från solen, där vi fick en djupare inblick i både stadens och regionens kulturarv.

Split
Dagen avrundades på ett helt annat sätt – i en underbar tebutik som kändes som en liten skattkammare. Hyllorna var fyllda med allt från klassiska svarta och gröna teer till exotiska blandningar med kryddor, torkade frukter och blommor. Vi stannade länge, doftade, bläddrade i burkar och valde noggrant ut några påsar att ta med hem.

Split
Det blev ett fint avslut på resan – en blandning av historia, kultur och en smula vardagslyx i form av te. När vi senare satte oss på färjan tillbaka kändes det verkligen som att cirkeln var sluten, redo att resa hem men med hjärtat lite kvar i Split.

Tomatsoppa!

Grönsaker

Jag har verkligen överflöd av tomater just nu! Igår när jag botaniserade bland olika recept på nätet fastnade jag för en tomatsoppa som både verkade enkel och otroligt god. Resultatet blev precis så fint som jag hoppats – soppan smakade solvarma tomater och blev snabbt en ny favorit.

Tomater i airfryern

Det känns riktigt roligt att kunna använda så mycket eget från trädgården, särskilt när skörden är så stor. Därför har jag redan bestämt att i morgon plocka in resten av tomaterna och göra ett riktigt storkok. Perfekt att frysa in och plocka fram när vinterkylan smyger sig på – då blir det som att ta en liten nypa sensommar direkt från frysen till tallriken.

Tomatsoppa

Att ha egna tomater att använda i maten är verkligen en lyx. Och nu är jag riktigt sugen på att fortsätta testa nya recept: kanske tomatsås, chutney, eller varför inte långbakade tomater till pastan? Möjligheterna känns faktiskt obegränsade när trädgården bjuder på så mycket gott!

237. På muséet (108 av 182)

Split


När vi ändå åkte in till Split passade vi på att kika in på Game of Thrones-museet. Flera av scenerna i serien spelades ju faktiskt in både här i Split och nere i Dubrovnik, så det kändes lite speciellt att se platserna som man annars bara känner igen från tv-rutan.

Split
Själva museet var ganska litet, men det var ändå kul att kika runt en stund. De hade dessutom en hel butik full med Game of Thrones-prylar – allt från tröjor och muggar till samlarfigurer. Och om man handlade något fick man ta ett foto i den berömda stolen. Lite turistigt kanske, men ändå ganska charmigt och roligt att ha som minne.

Games of Throne