... dina symboler här ...

Undra vad hon gör?

Jippy

Jippy

Jahupp!  Då löste Jippy ut larmet idag!?  När larmcentralen ringde upp så sa de att de var från köket och såg ut som en hund   larmet är djur anpassat men Jippy far runt ganska bra när hon leker och det kan tänkas att hon mikroskop granskat bordet och diskbänken.  Tror hon blir lika stor som Shakira runt ca 56 i mankhöjd. Shakira kom in i vårat liv som en lugn go nallebjörn och vi kände att rasen passade oss som handen i handsken.  Shakira var så himla lydig och enkel att ha så jag tänkte att blir bara nästa hund hälften så lydig så får man vara glad.

Kollar läget

Men så kom yrvädret Jippy! Göta Petter vilken energi! Men vilken underbar hund, vi är så super nöjda. Ja det är mer tåga i Jippy men hon är precis lika lydig och fin som Shakira fast med dubbel bus och energi. Hon passar oss perfekt, bara älskar Eurasier.  Jippy ger oss så mycke glädje och skratt och det känns som hundarnas mentalitet har passat oss perfekt efter hur våra liv är.

Sååå duktig!

Jippy

Urk! Det har regnat hela dagen och när det började gå över till snö så passade jag på att gå en promenad med Jippy.  Jag har selen på henne men har börjat använda halvstryp, hon drar lite och har inte riktigt fått in känslan när löplinan ta slut. Nu känner hon det fortare och jag kan gå snart gå över till löplina igen. Trodde det skulle vara tomt på stigen nu när det var sånt skit väder, men nope! två tappra joggare , en powerwalkare, en flanör och två pojkar med en golden.

Jippy

Jag passade på att ha Jippy lös idag eftersom jag trodde det skulle vara folktomt.  Jippy markerade direkt att det kom folk så jag kopplade upp henne och hon gick fint förbi pojkarna med golden utan att dra och var extremt avslappnad, hon brukar normalt gny när det kommer hundar. Sedan gick powerwalkare förbi och jag släppte henne igen. Visste att hon gärna vill springa efter men idag saktade Jippy ner så fort jag sa till henne och hon höll lagom avstånd.

Jippy och ChillanDet är skönt när man kommer hem så sätter sig Jippy på en röd liten matta och väntar på att få tassarna av torkade,  hon brukar få godis varje gång så detta lärde hon sig på två röda 🙂  Så idag var det bara så gott att få komma in och hoppa upp och gosa en stund med Chillan, tugga på sitt ben medans vi satte på en film. Det är bland det bästa hon vet när vi alla är samlade.

ChokladDet var verkligen kallt ute och det kändes rejält i kinderna. Längtade efter en varm kopp choklad under promenaden. Det är så mysigt att använda jul muggarna vi köpte i Strasbourg. Skall ta och byta ut muggarna vi har hängandes i kaffe stationen och bara ta fram dessa vid jul.

Choklad

Så Impad!

Jippy

Jippy är för go! Med tanke på hur mycket hon älskar sina gosedjur och pipleksaker så var jag hundra på att hon skulle massakrera jul prydnaden som står på golvet och alla mjukis tomtar som hon kan komma åt.

Jippy

Det var bara första morgonen som jag hörde lite dunsar och att hon röjde runt i hallen som jag misstänkte att hon var på renen som vi har ståendes. Likaså en liten mjukis tomte som sitter på de gamla koffertarna låg mitt på golvet.  Det räckte att säga nej och ställa tillbaka dem så har hon låtit dem vara. Hon är så go med detta, för ibland så ser jag henne sniffa och titta länge på dem.

ren

7 månader redan !

20200623_195054

Helt otroligt att Jippy redan är 7 månader och har börjat löpa! Valp tiden går på tok för fort.  Försöker komma ihåg att skriva i bloggen så jag kan gå bakåt i tiden om det händer något. Det märktes knappt när Shakira löpte så det är bra att Jippy blir lite mera slickig av sig och skäller på allt.

Jippy

Jippy har en härlig personlighet och är i stort sett alltid glad och full av bus. Hon gör allt med stor iver och är definitivt den snabb lärdaste hund jag haft.  Efter 3 gånger vi torkat tassarna så sitter det som en smäck att de skall torkas innan hon får rusa vidare in och hon sitter så snällt och väntar. En riktig glädjespridare som börjar bli stora damen  🙂

Promenad med Rufus

Finnsjön

I dag tog jag en promenad med Alex och Rufus. Jippy är väldigt lik Rufus med att vilja ha utrymme och tycker inte om påflugna hundar. Så jag tänkte att de skulle fungera bra ihop. Vi tog en sväng runt skogarna vid Finnsjön. Otroligt vacker natur och perfekt kuperade stigar.

Jippy och Rufus

Jippy och Rufus

Jippy och Rufus

Jippy var ju lite muppig i början och ville inte att Rufus skulle lukta på henne , men hon ville lukta på honom. Man såg riktigt hur jobbig han tyckte hon var när hon sprang undan i ett. Får hoppas att det beteendet växer bort allt eftersom hon får träffa andra hundar.

Jippy och Rufus

Men det gick bättre och bättre. Rufus fokuserade sig på pinnar och Jippy sprang runt och njut. Alex bytte stigar hela tiden och det var perfekt för Jippy går gärna och har stenkoll hur vi går hemma och här var det bara att hänga med. De var så söta när de gick bredvid varandra “ Du och jag Jippy! Du och jag…..”

Jippy och Rufus