... dina symboler här ...

Jippy vaktar trädet

Jippy vaktar trädet

Det är något alldeles speciellt med den här tiden på året. Trädgården lever upp på riktigt, och det märks inte minst på allt fågelkvitter som fyller luften från tidig morgon till sen kväll.

Jippy är helt fascinerad. Hon älskar att sitta och lyssna – och vakta. Särskilt det gamla trädet, som det har massa hål, har blivit en riktig favoritplats. Där verkar det bo flera små familjer, och när fågelungarna börjar göra sig hörda kan Jippy sitta i timmar och bara titta, lyssna och hålla koll.

Jippy

Och som om inte det vore nog har vi även fått hyresgäster i holken vid dagbädden. Där inne kvittrar det för fullt nu, och det är så mysigt att ligga där och höra de små liven. Det ger en sådan ro, som bara naturen kan.

Det som förvånar mig mest är att vi faktiskt har så mycket fåglar i år. Jag trodde att det skulle bli färre efter att vi fällde så många träd, men det verkar nästan vara tvärtom. Kanske har de hittat nya trygga platser, eller så lockar våra holkar mer än vi trodde.

Jackpot

Jackpot tycker att Jippy är supertråking när hon föredrar att sitta vid trädet istället för att leka.

Maja och Pärla

Gården

Jag känner mig verkligen tacksam över att vi har så mycket plats omkring oss. Den gigantiska tomten känns ibland nästan oöverskådlig – det finns alltid något hörn som ropar efter lite omsorg, någon rabatt som vill rensas eller en ny idé som pockar på att få bli verklighet. Samtidigt är det just den här vidden som gör stället så levande.

Maja och Pärla

Just nu är vi hundvakt åt Maja och Pärla igen, och de fyller tomten med sådan livsglädje. Tillsammans med Jippy och Jackpot blir de som ett eget litet fyrbent gäng – de rusar genom gräset, nosar nyfiket bland odlingstunnlarna, utforskar skogsdelen och avslutar med lyckliga språng i den lilla hagen.

Jackpot

Det är något så genuint glädjande med att se dem så fria och nöjda. Deras energi smittar, och varje springtur får platsen att kännas ännu mer som ett paradis – för både människor och djur.

Jippy

Överraskning på morgonen!

Älg
När vi släppte ut hundarna på morgonen så dröjde det inte länge förrän Jippy började skälla och vi tittade ut för att se vad som var på tok. Vi såg en älg stå och beta vid vedboden. Jackpot som har väldigt mycket jakt i sig var inte så pigg på att komma in igen, men kom efter några inkallningar. Underbart att se att hon äntligen börjar lyssna när de är vilt i närheten och inte bara far iväg helt blockerad.

Älg
När jag gick ut för att schasa ut älgen såg jag att det var en ungkalv med sin mamma och de ville absolut inte lämna frivilligt. Vi har en trafikerad väg alldeles nedanför och jag ville inte att de skulle rusa ut där och orsaka någon trafik olycka. Men till sist när jag satte på hög musik så lunkade de iväg. Staketet som är 1,50 hade de bara klivit över.

Hundvakt

Hundvakt

Vi passade Maja och Pärla medans Uddevallarna var på Scandinavium och tittade på Mello. Det är 5 min superstök när de kommer, men så fort vi släppt ut alla och de får rasa av sig en stund så går det super fint.

Hundvakt

Det är verkligen underbart att se att Jackpot tycker att det är vrålkul och tar för sig på ett helt annat sätt än tidigare. Hon har verkligen blivit riktigt tuff och självsäker i sina handlingar. Det fungerar dessutom väldigt bra inne, där alla kan koppla av och vara lugna. Det är fantastiskt att se den positiva förändringen och energin.

Bra träning

Promenad

Jackpot har så bråttom när vi promenerar att hon oftast går längst ut på linan, vilket gör att det ibland kan bli ganska utmanande att hålla henne i schack. Så nu har jag börjat att träna henne varje gång vi är ute på våra promenader, med målet att hon ska lära sig att gå lite långsammare och mer följsamt. Idag, till exempel, släppte vi förbi flera andra flanörer som gick bakom oss, och efter en stund märkte jag att hon faktiskt kopplade av. Hon gick då bara hälften av linans längd, vilket var en stor förbättring från tidigare! Det var verkligen underbart att se henne lugna ner sig och njuta av promenaden istället för att bara rusa framåt.

Trappan

Skall in och planera vad för växter som vi kan plantera vid och lite under rododendrona. Jag tycker verkligen att det känns lite tomt där just nu. Det skulle vara trevligt att fylla ut området med några vackra och passande växter som kan ge liv och färg till den platsen.

Frågade copilot: Vad kan jag plantera under och runt rodedendrona? Ge mig en list på 20 förslag.

 

Självklart! Här är en lista på 20 växter som passar bra att plantera under och runt rhododendron:

  1. Hostas
  2. Astilbe
  3. Fjällsippa (Anemone)
  4. Bergklint (Centaurea montana)
  5. Ormbunkar
  6. Julros (Helleborus)
  7. Vintergröna (Vinca minor)
  8. Löjtnantshjärta (Dicentra spectabilis)
  9. Höstanemon (Anemone hupehensis)
  10. Skuggbräcka (Saxifraga x urbium)
  11. Trillium
  12. Skuggviol (Viola sororia)
  13. Klockvippa (Heuchera)
  14. Sockblomma (Epimedium)
  15. Prydnadsgräs (Carex)
  16. Fänrikshjärta (Dicentra formosa)
  17. Höstsilverax (Actaea simplex)
  18. Klätterhortensia (Hydrangea anomala)
  19. Vårsköna (Omphalodes verna)
  20. Blodört (Sanguinaria canadensis)

Dessa växter trivs i halvskugga till skugga och föredrar en sur till neutral jord, precis som rhododendron. De olika färgerna och formerna kommer att komplettera dina rhododendron och skapa en vacker, varierad trädgårdsmiljö. Lycka till med din plantering!