... dina symboler här ...

Klar med rotkällaren

Rotkällare

Gött! Rotkällarn är klar och allt som vi skall ha kvar är på sin plats.  Tänker ta en fikapus innan jag fortsätter med att lägga in på GardenR vad jag har för växter och vilken del av trädgården de finns. Bra att lägga in odlingarna med så jag har koll på dem nu när jag har tunnlarna.

20220604_122029[1]

Har sått en del saker som lapparna har försvunnit på så jag har dålig pejl på vad det är för något. Det är kål sorterna som har blivit ihop blandade. Det mesta ser jag vad det är, men så klantigt.

20220604_122123[1]

Fy Fabian!

Rotkällare

Fy Fabian! Hur kan man tycka det “ här är bra att ha grejer? “ Tömde vår rotkällare och det är bara krukor som skall tillbaks, snyggt uppstälda på hyllor. Resten skall till tippen.

Röjer
Röjer

Det behöver kalkas och dräneras i ena hörnet. Förövrigt så är här torrt och luktar okey. Fattar inte hur allt har fått plats? Det är ju ett bra förvaringsutrymme om man inte bara slänger in grejer utan lägger allt snyggt på hyllor.

Rotkällare

Grymme väder!

Vilar

Idag blir det bortåt 20 grader och jag passade på att gå upp tidigt för att klippa gräsmattor och hagarna. Gjorde i ordning det sista i tunneln och satte in ett annat bord med stolar i ena hörnet. Kan vara gott att sitta ner en stund efter att man rensat ogräs.

Hagen

Jippy njuter för fullt och älskar att springa igenom tunneln på morgonen. Att köpa odlingstunnlar var verkligen en hitt. Skall försöka få bort brännässlorna på gödselhögen så det är lättare att ta jord och så att rampen blir fri. Den är så skev och murken och vi kommer att sätta en trappa ned istället. Nästa år kommer vi att odla i köksträdgården. Nu kör vi bara av den så att all gropar försvinner.

Snickeboa

Funderar på att sätta ett litet café bord under flädern. Kan vara lite mysigt att sitta där och ta sig en funderare.

Köksträdgården

Det har gått ganska bra att köra av hagen och den börjar repa sig från hästarna. Skönt att vi slipper dränera utan kan ha det som den är nu när vi inte har djur. Jag saknar hästarna men samtidigt så känns det riktigt bra att slippa allt det tunga med att få in höt och oron när det regnar för mycket och det blev lervälling.

Loftet

Jippys morgonrutin

Jippy

Det första Jippy gör på morgonen är att springa upp till odlingstunnlarna, hon älskar att springa rätt igenom och sedan bort mot björkdungen. Det är så mysigt att ha henne med ut när vi jobbar och nu märker man att hon kopplar av på ett annat sätt och kan nu ligga och sova en stund. Hon har fortfarande massvis av energi och vi ser fram mot en liten valp till sommaren.

Jippy

Efter att vi satte upp vädringsfönstrena i tunneln så har växterna klarat sig bättre. Jag använder även gräset som vi får när jag klippt hagen och lägger i bäddarna. Det håller vattnet längre och det räcker att vi vattnar varannan dag nu.

Jippy

Älskar den här årstiden

Gården

Äntligen känns det som sommaren är på väg med stormsteg och vi har gjort om lite vid dammen. Det underlättar betydligt att ha bark istället för gräs längst bort. Det vväxer riktigt bra i pallkragarna och längst dammen.

Hortensia

Vi köpte lite Hortensia i år och har varit lite sparsamma med växter runt dammen. Känns lagom i år men har valt lite mera färger. I år satsar vi på att rena och röja bort de träden vi inte vill ha kvar och gå igenom alla rotkällaren så att de är torra och fräscha.

Hortensia

Vi har fyllt igen gropen där en del av ladan stod men pelarna vet vi inte riktigt vad vi skall göra med. Just nu används de som sovplats till katterna.

Amor