... dina symboler här ...

Vintern på väg!

GårdenUnderbart friskt ute nu, lagom kyligt och härlig mängd snö. Jippy och Jackpot hade så roligt i snön och ville vara kvar ute.  När jag sa att vi skulle in, rusade Jippy in i snickeboa och lade sig i korgen. Hon såg så förväntansfull ut och hoppades att jag skulle pyssla med något så de slapp gå ner till huset.

Loftet

De fick springa runt en stund till. Det finns alltid saker att göra i snickerboa.  Hundarna vet att de skall checka av med jämna mellanrum.  Likabra att passa på, vem vet hur länge snön får ligga.

Gården

Jag är riktigt imponerad att det var hyfsat behagligt i tunneln.  Längtar tills jag kan börja odla igen.

Odlingstunnel

Pelagonerna på plats

Pelargoner

Fick in pelargonerna i snickeboa. Hoppas verkligen att de klarar sig där. Kan vara lite för varmt men det återstår att se.

Pelargoner

Mysigt att stå och jobba med så mycket grönt runt omkring. Såg att jag behöver skaffa ett stort bort när jag håller på med lite större saker, ritbordet räcker inte till och det är aldeles för högt.

Pelargoner

Perfekt att vara här ute idag när det är sånt skit väder. Det skall regna hela dagen.

Mina jordärtskockor

Hagen

Försökte röja fram mina jordärtskockor och alla plommonskotten, men det är så himla mycket brännäslor och någon ranka som fröar av sig så in i nordens. Hundarna är fulla av dem, särskilt Jackpot.

Jippy och Jackpot

Tänkte jag skulle gräva upp skotten och beskära de gamla plommonträden rejält. De är höga och hälften av grenarna är döda och fulla av mossa. Vi skulle behöva fler fruktträd. Alla är i bedrövligt skick eller har dött.

Hagen

Porslins fylle

Porslin

Blir så himla trött när jag rensar längst murarna och i hagarna. Det är så mycket flaskor, glas skärvor, porslin och att skrot som kommer fram.  Jag har plockat spänner, hur tänkte de förr? När de bara slängde ner det i backen! Allt kommer ju upp förr eller senare.

Majs

Var gott att promenera ner till odlingstunnlarna och ser att majsen snart är klar och att vi har fått ett par rejäla kål huvuden.

Kål

Vilket liv?

Rådjursangrepp

Är så trött! Fick knappt sova inatt på grund av ett himla liv utanför och det lät som djur slogs. Tyckte inte det lät som rådjur men när jag gick igenom trädgården och skogsdungen så såg jag skador på träden.

Hagen

Det var bakom mina odlingstunnlar de hade hållit på att härja och jag är glad att de inte tog så mycket av blommorna. I år verkar de extremt kräsna och har bara tagit lite här och där.

Hagen

Jag gick runt och kollade stängslet ifall de hade dönat igenom, men det verkade helt intakt. Jippy älskar att gå runt och spana upp i träden efter ekorrar och fåglar. Hon kan gå runt i flera timmar och bara titta upp. Själv älskar jag skogsdelen för att den fått så mycket nytt nu när inga hästar betar där.

Hagen

Fick reda på via fb att jag förmodligen har svavelsticka och den svampen skall smaka som kyckling!? Får ta och kolla upp det med en som kan svampar. Våga inte tillaga den utan att vara riktigt 100. Den kan växa till sig och bli upp till 10 kilo. I England heter den “ chicken-of-the-woods “

Svamp

Jippy spanar över trädgården och håller koll på allt som händer.

Jippy