Nu har vi fått upp belysning i loftet och det blev så himla bra. Perfekt att kunna stå här och måla brädor eller hålla på med stora grejor. Vi skall bara gå igenom det sista från våra föräldrar och sånt som man sparat under åren. Vi har beslutat oss för att ha så lite saker sparade som möjligt. Känner att mycke tid har gått åt att röja gammal skit som var kvar när vi köpte gården, bekanta som lånat utrymme och saker vi behöft lägga upp där för platsbrist.
KG
87: Första frosten 333/365
Då kom första riktiga frosten och dammen har fysit till is. Det har börjat snöa och Jippy tyckte det var lite läbbigt om tassarna, men det tog inte så lång tid innan hon hade kopplat bort snön och for runt som hon brukade och kämpade febrilt med sin tygbit som hade frusit fast under natten.
Jag flyttade stringhyllan i stallet så att vi kunde ha så många hyllor som möjligt. Men nu var det bra kallt där ute, en bit av taket har vi öppnat upp för att lägga brädor istället för plywood bitarna. Det var bara 5 grader inne i stallet och det kändes! Man blev bra stel efter ett tag. Isoleringen kommer förhoppningsvis upp idag eller imorgon. !6 grader är okey att jobba i men helst inte under.
Skall bli skönt att gå igenom det sista som vi har efter våra föräldrar och även sånt som vi har lagt ut som vi inte använder. Det kommer bli en grov gallring så vi bara har minimalt med saker kvar.
In med möblerna igen.
Så härligt att få flytta tillbaka möblerna och se hur det ser ut, mattor måste vi avvakta ett tag till men så gott att bara få allt på plats. Försöker att tona ner prydnadssakerna så det inte bli för mycket och inte fylla skåpen med jox. Eftersom vi inte har köpt ny soffa ännu så har vi suttit mycket i fåtöljen och soffan. Känns mjuk och bra, fördelen med vaxningen är att den inte är så känslig när man spiller. Det känns helt suveränt att bara behöva hänga en gosig filt över kanten istället för att bre ut den över soffan för att inte katterna skall smutsa ner den.
Julgran
I år när det är så trist med Coronan så kändes det ännu mera viktigt att göra lite mysigt runt omkring hemmet. Vi håller oss ganska mycket hemma och det är tur att man har djuren och trädgården. Tycker synd om alla som är isolerade i sina hem. Även om det är frivilligt så tar det på krafterna. Vi har valt att renovera och ta tag i allt som vi ligger efter med. Att stanna upp lite i livet och kolla vad vi egentligen vill göra eller förändra.
Vi har pratat i flera år om att vi ville sätta slingor i den gigantiska ädelgranen som vi har mitt på gården! Men den blåste ner i år så nu tog vi cypressen som är uppe vid altanen. Den lyser verkligen upp och det är så mysigt att titta ut. Tack vare den så besluade vi att bygga ett uterum mot dammen i stället för andra sidan av huset där vi egentligen inte har så mycket att se på. Men det var väl mest att man satt fast i gamla hjulspår och inte tänkte på andra alternativ.
Fläder
Då var det dags att göra Flädersaft! Vi har fått ett fläder träd alldeles vid våran lilla uteplats mitt i backen och blom klasarna lös så vita att de var svåra att missa. Så det var bara att leta recept och köpa lite citroner.
Jippy var med ute och vi passade på att kolla i hagarna. Det känns som vi fått mer träd? Eller rättare sagt, de har blivit så stora att jag inte bara går förbi. Hittade en ny vildros buske med längst gärdsgården.
Tänkte jag skulle testa att göra lite fläder marmelad nu när vi har så gott om blommor. Jag har även smakat på fläderbubbel som var riktigt gott. Det finns en hel del man kan göra och jag skall söka vidare på recepten.
Dagens lilla hjälpreda ! 🙂













