... dina symboler här ...

Parkering fixat


Rotkällarn

Så gött! Monica och Willy kom upp idag och hjälpte mig städa stallet. Väggarna behövdes dammsugas och gamla trasiga skydd slängas. Jag har tvättat täcken och vojlockar men missat at ta filtar och bandage. Willy tog en sväng in i rotkällaren och satte sig till ro, fast han ser ut som var fn är detta? Fängelse håla?


Parkering

Jag fortsatte att röja utanför garaget och nu får äntligen bilarna plats och två kan stå i garaget. Hoppas bara rotkällaren håller så inte Micaels bil dunsar ner i hagen. Fast har den stått sen 1850 bör den nog hålla ett par år till.


Kör

Willy fick köra en sväng runt gården som tack för den fina hjälpen idag. 🙂

Röjningen fortsätter


Röjer

Vi har fått igång den gamla åkgräsklipparen som vi inte har några skär på.  Den är så bra att använda när alla träd som vi sågat ner skall upp. Men förmodligen behöver vi ha upp någon trä kunnig så vi får hjälp med vilka som är akutast att gallra bort. Vi får ta de som redan blåst omkull till att börja med.


Honungsros

Honungs rosen står i blom och man hör hur humlorna surrar redan i backen upp  🙂  Den växer verkligen som ogräs och har blivit lika stor som när stormen Gudrun tog vårt gamla kastanj träd och blåste sönder spaljéerna till Honungs rosen så vi fick beskära ner den till botten. Så himla gott att få röjt en lien bit per dag och ändå få vila ut.

Röjt plats för hästlastbilen.


Rensat

Äntligen kört igång med att rensa sidan vid stallet. Bonden som kommer med rund balarna behöver komma upp med traktorn och lyfta balarna på plats med gripklon. Vi köper normalt små balar men husen står så tätt att han inte kommer i mellan med höskrindan. Hästarna gillade att det var lite fuktigare konsistent på höet. Jag var mer tveksam för har man öppnat en rund bal måste man ta vara på det inom en vecka. Vi testade hösilage en gång och det var ingen hit.


Hagen

Men jag har ju semester så det gäller att koppla av så mycket som möjligt och göra lite annat. Det var ett tag sedan jag tog en foto runda i hagen och det behöver jag göra tätare, jösses så många träd som blåst ner! Sedan behövs det rensas på sly igen. Men det får bli ett senare bekymmer.


Eken

Den enorma eken står fortfarande pall och grenarna är vrål långa. Hade varit roligt att se gamla foton på hur gammal det trädet är. Vi har på husen men inte på hagarna. Nej nu börjar klockan bli mycket och jag skall följa Amors exempel.


Amor

Fastukvist

Då var vår farstukvist klar med en liten ljugarbänk och väderbarometern som vi köpte i Cortina  uppe.  Skall bli gott till sommarn att ha stallkläderna där.  Eller bara sätta sig lite innan man går in.

Kontroll av hagen


Kontroll av skorsten

Så gött att vara hemma idag 🙂 Jag vaknade inte förrän 9 och Bellman stod kvar i stallet och väntade på frukost. Han var rejält hungrig så vi öppnade upp till slingan där det var gott om gräs. Vi passade på att promenera runt i hagen och kontrollerade vilka träd som måste sågas ner och vad som akut måste göras. Det såg väl ganska hyfsat ut men flera träd hade knäckts och stod lutade på något annat. De behöver vi fått såga ner först så inte hästarna får de över sig.


Hagen

Jag passade på att visa gubben var våra fläderbuskar är och hittade ett par till, så nu har vi bestämt att all hagtorn skall väck längst ner i hagen och hinner vi inte det så tar vi upp en rörjar firma som hjälper oss och tar det riktigt grovt. Bättre att i stort sett ta bort rubbet och hellre sätta nya träd. De vi har nu är svin höga och rangliga eftersom skogen är så eftersatt. Men här är så vackert att promenera runt och Shakira och katterna älskar att gå med oss här.


Hagen

Så på semestern skall jag samla ett gäng som hjälper mig att plocka bort grenar och ta upp det till vedboden.  Man kan ju passa på att grilla och göra något annat kul med. Men i år kommer jag att ge mig på dem jag har hjälpt och förvänta mig att de nu kommer. Det har ju inte fungerat lite sisådär innan och på den punkten har jag väl blivit mer hårdhudad. Sedan vill vi gärna visa Udevallarna hur långt vi har kommit med renoveringarna. Men nu börjar det bli dags att gå ut igen med en kaffekopp, det blev visst ingen åskskur.


Skadat