... dina symboler här ...

Pieve di Caminino

Pieve di Caminino
Intro film Pieve di Caminino

Då har vi hamnat i södra Toscana och här är lika vackert som övriga Toscana men mera glesbebyggt. Jag har fullkomligt älskat alla ställen vi varit på utan på ett ställe och det var Santo Stefano. Super vackert men inte riktigt upp to date! Tv funkade inte, Internet var bräckligt när döttrar var ute samtidigt och gasspisen var lite si så där och soffan var lite sunkig. Nu låter jag väl som en riktig gnällspik men priset var samma som det förra som var i topp skick. Detta är väl lite dyrare men värt varenda korv öre. Det var så roligt att bli mött av en delägare som var så stolt att han höll på att spricka och såg ut som att han skulle vara med i en reklamfilm för de tre musketörerna. Bara så super stört skön.

Pieve di Caminino

Han visade oss den långa vägen till vårar svit, det vill säga genom hans hem! Annars låg sviten runt kröken 🙂 Ahhh! Så fräckt och vi kunde vandra runt hur vi ville på hans ägor, i skogen, bland oliv lundarna och runt dammen. För att komma in på ägorna behövde man en fjärrkontroll till de stora grindarna och grindarna ut mot markerna. Vi tog en mysig promenad runt bland oliv träden innan vi åkte och handlade frukost för i morgon. Vi har inte riktigt vant oss vid Italienarnas tider när det gäller mat och öppettider. De är stängt mellan 1 till 4 och restaurangerna öppnar halv 8 så då brukar jag passa på att tömma mina minnes kort och surfa lite.

Pieve di Caminino

Men i morgon skall vi försöka ta det lite lugnt och bara gå på ett ställe som Emiliano Marrucchi Locatelli rekommenderade oss att se eller som han sa ett måste om man är i Maremma. Skall erkänna att jag tycker hans ägor verkar räcka 🙂 Måste säga igen att gubben är grym på att hitta underbara ställen. Gubben tyckte det var roligt att den berömda skådisen Eli Wallack från i stort sett alla spagetti western filmer med Clintan, har detta som favorit hotell i hela Italien. Han har bott i vår svit 3 gånger. Vi  skall strax iväg och äta pizza eller vad det nu blir och sedan mysa ute på den lilla terrassen med en vidunderlig utsikt.

Pieve di Caminino

Åhh! I morgon måste jag bara hälsa på denna söta gås unge som fans i ett inhägnad. Den stod och hoppade jämfota när vi närmade oss. Jag skulle så gärna vilja ha gäss men de för ett himla liv när det kommer folk så det har inte blivit av. Men efter att ha sett den här så blir man ju så sugen igen. Vilken charmör.

Gås

Sedan fans det ett inhägnad med ett tjugotal kaniner som bara var så härliga med sina stora öron. Där kan jag sitta i timmar och ta kort. Vid dammen var det fullt med trollsländor så jag lär vara full sysselsatt här med min kamera. Nääää nu pitzza!

Kanin

Poppi zoo

Macaki apa

Gubben har smittat ner mig med och i natt slog febern till, inte så ofta jag får så pass hög feber att jag behöver ta tabletter för att hålla det i schack. Så vi bestämde oss för en liten utflykt till   Poppi zoo  som är på ca 50 hektar. Nu låg det flesta djuren och sov så det var väl inte så mycket att se. Vid ett inhägnad stod det varning och att det skulle vara en vildkatt. Vi letade och letade och till .sist såg vi en liten söt kisse i Amors storlek. Hmm! Annars fastnade vi ganska länge vid Makcaki aporna.

Macaki apa

Men på hem vägen kom det ett par nunnor vandrande på vägen och jag bad gubben stanna så jag kunde ta ett kort. Nu blev bilden suddig men vilken tur att vi stannade där. Vi hade stannat vid Camaldoli skogen som bara var så häftig. Så den lugna utflykten slutade med att vi klättrade runt i berg och tittade på kastanjeträd som var 400-500 år gamla. Skogen såg ut att vara tagen från Harry Potter.

camaldoli skogen

Nedanför låg ett gammalt kloster och ett så pampigt gammalt apotek som sålde ligurer, oljor, balsam, tvålar o.s.v Dagen har varit helt suverän men snart orkar jag inte med en backe till.

camaldoli klostret

Pisa

Pisa-Katedralen

Det blev en sväng till Pisa idag och den gamla vägen runt Florens var avstängd så vi fick snurra inne i Florens. Nu gick det ganska bra och det blev bara två varv på ett ställe innan jag fick stoppat det tredje. Nu börjar gubben inse att jag har pejling bildmässigt även om jag fortfarande är helkass på gatunamn. Men vi kom fram till sist och hade en kanon dag med ännu mera träning av ben i trappor. Pust! Jag hade 2 bastanta mc killar med full mundering som knödde sig först upp till tornet. De ena blev så trött att han bara as garvade de sista varven och flåsa de så in i norden. Han kompis tittade lite oroligt på honom och jag tänkte bara shit! Vad risigt jag ligger till som går precis bakom.

Pisa

Det var med nöd och näppe han kom upp. Sedan var det roligt att se folks olika poser på hur de håller emot tornet 🙂 Det jag inte gillade var att det stod ett gäng Senegaleser som var så in i nordens påstridiga och ville kränga massa krafs. Man kom inte undan dem, utan de stod och blockerade när man skulle hämta bilen. Gubben blev chockad över hur mycket stånd det hade ploppat upp överallt. Men det var en perfekt dags utflykt och vi hittade ju som vi skulle.

Magiker

Det här såg bara så fräckt ut och killen satt helt stilla, även när barnen försökte känna under. Otrolig balans!

San Gimignano

san gimignano

Efter lite tvättande idag tog vi en utflykt till San Gimignano, en stad med knappt 8000 invånare mitt i Toscana. Staden ligger på en 334 meter hög kulle, inbäddad i ett lapptäcke av vingårdar. Stadsplaneringen är från 1300-talet och helt intakt. Den är förklarad som världsarv av UNESCO. Otroligt många besökare och med en glassbutik som var världsmästare på glass. Säger bara MUMS! Det stod en gubbe och sålde kläder från en Alpacka och jösses vilket underbart garn, så mjukt. Vi funderar på att åka till Pisa i morgon och jag sitter nu och kollar om det möjligtvis kan finnas Alpackor farm på vägen.

Vildsvinkött

De sålde väldigt mycket vildsvins kött och jag gillar väl egentligen inte uppstoppade djur, men det här svinet ser så himla glad ut och butiken var så mysig. Sedan fans här ett tortyrmuseum som visade olika metoder och verktyg man använde under medeltiden.  Väggen var uppbyggd på döskallar. Vi gick aldrig in men detta museet verkar vara ganska läbbigt.   Dagen har varit helt suverän och så mycket att se. Trot eller ej! Men jag fick upp min stackars höjdrädda gubbe upp i tornet. Bara att ta sig upp var en pärs 🙂

Döskallar

Vi hade sådan tur att det bara kom en liten regnskvätt när vi hade gått runt staden och var på väg hem. Men det såg så roligt ut när man kom uppifrån och bara såg ovanpå alla paraplyer.

san gimignano

Toscana

Gaville

Nu är vi i Toscana och det är lika storslagen natur här. B&B som vi är på nu är ruskigt fint och väldigt välordnat. Så idag fixar vi vår egen mat och det skall bli riktigt skönt. Visst är det mysigt att äta ute men idag kände vi bara inte för det. Sedan är det världens mördarbacke upp till parkeringen och det vill vi inte jazza runt i på kvällen. Det har slitits upp gummi bitar på höger framdäck och de vill vi gärna fått kolla upp innan vi drar till Frankrike. Men här kommer vi nu stanna i 4 dagar så nu blir det att slappa och tvätta.

Gaville

Vi gjorde ett stopp i Fashion Valley och där var busslaster med Japaner och en hel del Araber. Men som sagt billigt var det absolut inte och de såg för roligt ut när de hängde påsarna över armen som i filmen Sex and the city. Det var betydligt roligare att kolla in folket än de konstiga kläderna. Visst kvalitén var ju underbar men…… och dröm om min förvåning när hundar var tillåtna i dessa svindyra butikerna. Men det var en upplevelse att spankulera runt i den lyxiga miljön som såg helt malplacerad ut vid utkanten av Florens.

Gaville

Så det kändes gott att åka in i medeltids byarna igen med sina trånga gränder. Nja på vissa ställen lite väl trånga och backiga så flyttar jag hit blir det att köpa en liten Fiat 🙂 Eller en trehjulig motorcykel, de är så fula att de är fräcka. Fast i Fashion Valley stod det en Arabisk lyx variant med ett litet släp som alla stod och fotade, så även jag. Men nu blir det snart sängläge och i morgon kanske poolen, får se vad vi hittar på.

Gaville