... dina symboler här ...

Hoppas det funkar

Jippy

Satte ner potatisen och hoppas att detta fngerar bra. Det är första gången vi testar huglebäddar och det verkar så smidigt. Jippy hade lite problem med att låta potatisen vara och såg allmänt förrvirrad ut när jag sa till henne att låta bli dem. Vi få se hur måga potatisplantor som kommer upp.

Jippy

Röjer upp baksidan

Baksidan

Har äntligen börjat med att röja upp bakom uteplatsen. Eftersom vi inte har hästarna längre så öppnar vi upp så att Jippy kan springa runt och vi kan börja odla i gropen igen. Vi skall testa att göra hugelbädd och odla potatis. Vi har extremt mycke löv så att kunna använda det och gräs renset kommer bli kanon.

20220307_134204[1]

Det har blåst omkull så många träd att hela tomten mest ser ut som ett gigantisk plockepinn. Jippy tycker att det är kanon att hon nu kan springa runt bakom uteplatsen och vi röjer rent så mycket vi kan ner till staketet.  Hon älskar att sitt på olika platser och ser när det går folk på vägen. Vi har bestämt att rensa fram till den gamla silon i år så fortsätter vi vidare nästa år.

Löv

Det är snart dags att börja så, så vi får göra en paus i röjandet och göra klart våra tunnlar och planera lite hur vi vill göra i hagen.

Vinterodling

Vinterodling

Gjorde klart mina sista plastbackar med persilja, morötter och rädisor, så nu hoppas jag att det kommer att gro. Det är första gången jag testar detta och skall även börja så inne. Men det får bli när min växtbelysning har kommit. Våra odlingstunnlar har kommit och jag väntar bara på att gubben skall isolera klart snickeboa så vi kan montera ihop dem.

Gården

Får bara hoppas att det är tillräckligt djupt med jord så det inte är berg i större delen av hagen.  I värsta fall får vi sätta en i den gamla köksträdgården och en längst muren alldeles utanför, men det känns bra tätt. Vi vill ju helst nyttja hagen så mycket som möjligt så vi slipper rensa och köra av den så den håller sig öppen och inte slyar igen.

Växthus

Skall försöka rensa ur det lilla växthuset, har aldrig tänkt på att jag kan vinterodla i den. Svinkallt ute idag men soligt så det var riktigt härligt att vara ute. Har mestadels städat upp efter elektrikern och skall samla ihop alla pappkartonger vi har så jag kan använda det till att göra en bädd ute. Jippy har piggnat till efter bettet och var på ett strålande humör. Så nästa vecka skall hon in och ta bort stygnen.

Jippy

Köksträdgården

Ruin

Jag håller på att rensa runt stallet och kör iväg gödslet. Det är en svanka just där gödslet är så jag funderar att bara kratta ut det sista. Det har bränt såpass bra att det mesta redan är gjort. Så vi rensar så mycket vi kan inför vintern och lägger ut där det behövs. Så försöker vi isolera stallet från utsidan så alla gamla balkar bevaras på insidan.

Plommonträd

Det var så härligt varmt i solen att jag blev sittandes en bra stund och tttade när Jippy satte sprätt på alla grodor. Jippy avskyr flugor och i stort sett alla slags kryp. Hon blir alldeles tossig och pälsen går i vågor när hon har fått något på sig. Det är mycket kvar att rensa men man måste ju passa på att njuta också.

Jippy