... dina symboler här ...

Söndagslunch

Lunch
Under det underbara höstljuset passade vi på att flytta ut lunchen i trädgården. Jorden doftade friskt när jag grävde upp fler knorgi-knölar, som sedan fick fräsa sakta tillsammans med jamaca bell chili tills doften fyllde luften. Jag stekte ett ägg och ute i odlingstunnlarna hittade jag späda sparrisskott.

Lunch
Allt lades upp på ett fat och toppades med en krasseblomma i solgult, en nypa persilja och några rödkloverblommor – en kombination som var lika vacker för ögat som den var smakrik. Att äta detta ute, med solen som ännu värmer men vinden som påminner om att vintern närmar sig, kändes väldigt lyxigt.

Lunch
Det gäller verkligen att njuta av varje sista varm dag innan frosten lägger sin tysta filt över trädgården.

Morgon runda

Hagen

Jag älskar att gå runt i trädgården tidigt på morgonen när första solstrålarna tittar fram. Det är så rofyllt och hundarna tycker det är kanon att kissa av sig, gå in en stund och sedan ut på promenad.

Vid dammen

Man hinner vakna till och hundarna hinner att rusa av sig så de är mer avslappnade på promenaden. Det är nog den största lyxen med att ha en inhägnad trädgård. 

Hundarna

nackdelen när vi har ganska stort är när ett rådjur har tagit sig in. Hundarna känner det direkt och sätter av för att leta upp det. Sist det var ett i lilla haden så började de att jaga! Jippy fick vi omedelbart stopp på Jackpot när hon jagat rådjuret mot mig. Där får vi jobba mera!! Men de biter åtminstonde inte, men det är illa nog att hon jagar stackarn.

Vid dammen

Sol och åska!

20240526_064004[1]

När jag gick runt för att titta till mina odlingsbäddar så knakade till alldeles längst muren och jag ser hur ett träd är på väg att fälla rätt över mitt ärtstaket. Som tur var så stoppade en stor gren den från att fällas helt så vi fick möjlighet att såga ner den bitvis så staketet klarade sig.

Fäller träd

Förövrigt så fick det bli en vilo dag idag. Åska i luften och en rejäl migrän. Det har varit lite kämpigt de här dagarna då det varit supervarmt och sedan gått över till åska. Igår smälde det så massivt att soffan vibrerade.

Bus

Hundarna busade på som vanligt så vi får ta in de när de varit igång förlänge så de går ner i varv. Fattar inte hur de orkar springa så i värmen.

Snö till jul

Hagen

Riktig julkänsla när jag vaknade i morse. Det hade snöat rejält och blivit kallt igen. Så jag vaknade med migrän, jag  har blivit så extrem känslig för väderväxlingar att jag känner mig som  vandrande smhi.

VideoCapture_20231222-140557[1]

Men hundarna var så lyckliga och busade på rejält. Det jagade varandra runt tunnlarna ner mot skogen och genom köksträdgården varv efter varv.

Tunnlarna

Det är fortfarande ganska behagligt i tunnlarna och jag börjar bli sygen på att odla. Jag tog sista sparrisen i oktober och de lär bli mer i år. Men vi behöver blommor så en tunnel blir det bara blommor i.

Jackpot

Det har torkat upp riktigt bra efter vattenläckan i snickeboa och jag kan börja jobba på en bänk som jag skall ha till pavijongen.

Jippy

Jackpot

Vilmarks grillen

Lagar mat

Vi håller på och röjer upp i hagen och tunnlarna inför vintern och då passade vi på att testa vildmarks grillen. Vi har varit så fokuserade på paviljongen och grillplatsen där, att vi aldeles glömt på den.

Laga mat

Jag har fått massa lyktor och en var för fotogen, så mysigt sken. Vi kommer köpa en del till grillen varje år och kaffe pannan ligger som nummer ett nu. Kan vara gott att laga kaffe ute eller bara chokolad.

Odlingstunnel

Lagar mat

Odlingstunnlar

Ser fram emot flera mysiga grill kvällar.