... dina symboler här ...

Pisa

Pisa-Katedralen

Det blev en sväng till Pisa idag och den gamla vägen runt Florens var avstängd så vi fick snurra inne i Florens. Nu gick det ganska bra och det blev bara två varv på ett ställe innan jag fick stoppat det tredje. Nu börjar gubben inse att jag har pejling bildmässigt även om jag fortfarande är helkass på gatunamn. Men vi kom fram till sist och hade en kanon dag med ännu mera träning av ben i trappor. Pust! Jag hade 2 bastanta mc killar med full mundering som knödde sig först upp till tornet. De ena blev så trött att han bara as garvade de sista varven och flåsa de så in i norden. Han kompis tittade lite oroligt på honom och jag tänkte bara shit! Vad risigt jag ligger till som går precis bakom.

Pisa

Det var med nöd och näppe han kom upp. Sedan var det roligt att se folks olika poser på hur de håller emot tornet 🙂 Det jag inte gillade var att det stod ett gäng Senegaleser som var så in i nordens påstridiga och ville kränga massa krafs. Man kom inte undan dem, utan de stod och blockerade när man skulle hämta bilen. Gubben blev chockad över hur mycket stånd det hade ploppat upp överallt. Men det var en perfekt dags utflykt och vi hittade ju som vi skulle.

Magiker

Det här såg bara så fräckt ut och killen satt helt stilla, även när barnen försökte känna under. Otrolig balans!

San Gimignano

san gimignano

Efter lite tvättande idag tog vi en utflykt till San Gimignano, en stad med knappt 8000 invånare mitt i Toscana. Staden ligger på en 334 meter hög kulle, inbäddad i ett lapptäcke av vingårdar. Stadsplaneringen är från 1300-talet och helt intakt. Den är förklarad som världsarv av UNESCO. Otroligt många besökare och med en glassbutik som var världsmästare på glass. Säger bara MUMS! Det stod en gubbe och sålde kläder från en Alpacka och jösses vilket underbart garn, så mjukt. Vi funderar på att åka till Pisa i morgon och jag sitter nu och kollar om det möjligtvis kan finnas Alpackor farm på vägen.

Vildsvinkött

De sålde väldigt mycket vildsvins kött och jag gillar väl egentligen inte uppstoppade djur, men det här svinet ser så himla glad ut och butiken var så mysig. Sedan fans här ett tortyrmuseum som visade olika metoder och verktyg man använde under medeltiden.  Väggen var uppbyggd på döskallar. Vi gick aldrig in men detta museet verkar vara ganska läbbigt.   Dagen har varit helt suverän och så mycket att se. Trot eller ej! Men jag fick upp min stackars höjdrädda gubbe upp i tornet. Bara att ta sig upp var en pärs 🙂

Döskallar

Vi hade sådan tur att det bara kom en liten regnskvätt när vi hade gått runt staden och var på väg hem. Men det såg så roligt ut när man kom uppifrån och bara såg ovanpå alla paraplyer.

san gimignano

Toscana

Gaville

Nu är vi i Toscana och det är lika storslagen natur här. B&B som vi är på nu är ruskigt fint och väldigt välordnat. Så idag fixar vi vår egen mat och det skall bli riktigt skönt. Visst är det mysigt att äta ute men idag kände vi bara inte för det. Sedan är det världens mördarbacke upp till parkeringen och det vill vi inte jazza runt i på kvällen. Det har slitits upp gummi bitar på höger framdäck och de vill vi gärna fått kolla upp innan vi drar till Frankrike. Men här kommer vi nu stanna i 4 dagar så nu blir det att slappa och tvätta.

Gaville

Vi gjorde ett stopp i Fashion Valley och där var busslaster med Japaner och en hel del Araber. Men som sagt billigt var det absolut inte och de såg för roligt ut när de hängde påsarna över armen som i filmen Sex and the city. Det var betydligt roligare att kolla in folket än de konstiga kläderna. Visst kvalitén var ju underbar men…… och dröm om min förvåning när hundar var tillåtna i dessa svindyra butikerna. Men det var en upplevelse att spankulera runt i den lyxiga miljön som såg helt malplacerad ut vid utkanten av Florens.

Gaville

Så det kändes gott att åka in i medeltids byarna igen med sina trånga gränder. Nja på vissa ställen lite väl trånga och backiga så flyttar jag hit blir det att köpa en liten Fiat 🙂 Eller en trehjulig motorcykel, de är så fula att de är fräcka. Fast i Fashion Valley stod det en Arabisk lyx variant med ett litet släp som alla stod och fotade, så även jag. Men nu blir det snart sängläge och i morgon kanske poolen, får se vad vi hittar på.

Gaville

Umbrien

Umbrien

I dag har vi koncentrerat oss på att utforska Umbrien och det spelar ingen roll vilken by man än hamnar i så är de vrål vackra med många gamla byggnader och storslagen vy. Vi har hoppat in lite här och där för att handla glass och lite annat smått och gott och det har fungerat jättebra. Alla hjälps åt att göra sig förstådd och oftast viftar de bort småmynten och jämnar ut det för att underlätta. Eller som en glad prick sa när vi var inne i en Lidel ( Not so importante! ) Eller som när jag fotade en katt och en gammal dam kom skrattandes och pratade med oss en stund. Vi fattade nada men glad var hon i alla fall innan hon lunkade vidare.

Umbrien

På hemvägen hamnade vi mitt i ett begravningståg och det var lite bökigt eftersom gatorna är bra trånga och det var vi som skulle flytta på oss. Men med lite kniksande så kunde vi stå hal vägs in på en sidogata. Det är väl det enda jag har tyckt varit lite läbbigt så är det att det är smalt och extrema serpentinvägar. Annars har det fungerat riktigt bra i trafiken. Men i morgon skall vi till ett ställe där vi skall vara i 4 dagar så då får jag kanske mer möjlighet att utforska naturen. Jag har sett så många ödlor och annat konstigt som jag skulle vilja fotografera i lugn och ro.

Umbrien

Venedig

Mösern

Vi startade tidigt idag för det var bara 5 grader i Österrike och vi ville ner till värmen i Italien. Det har varit så mycket stopp på vägarna i Tyskland och vi hade hört att Italien skulle vara värre, men hittills så var det bara en stopp och då passade gubben på att prata med en Holländare och jag med Monica. Annars har det varit jättefina vägar och navigatorn funkar kanon. Så vi kom fram till Venedig betydligt tidigare. Det är kul att se hur hustyperna skiljer sig i varje land, har aldrig tänkt på det innan men det är ganska markant.

Österrike

Jag gillar verkligen de gamla husen i Italien och vi så flera underbara hus och flera gamla ruiner som bara står och förfaller. Kan tänka mig att det kostar en hel del att göra i ordning. När vi närmade oss Venedig och skulle över till öarna och kanal systemet så var det så mycket folk och ett tjutter av gränder, broar och så mycket att titta på så jag trodde att ögonen skulle ploppa ut. Allt kändes så overkligt 🙂

Venedig

Det måste vara fullständig kaos här under semestertider med tanke på att här redan var mycket turister. Skall bli spännande att se hur det ser ut i morgon när vi skall gå runt lite mera. Hittills har vi bara hamnade en gång i en återvändsgränd rätt ut i kanalen. När vi har läst på om Venedig så har det gnälls över att det har varit skitigt och dyrt. Tycker inte det var dyrare än något annat ställe vi har besökt och visst är kanal vattnet skitit men vad väntar sig folk med det antal människor som kommer på besök. Så mitt intryck är Extremt vackert, häftigt, sunkit med dofter av blommor, urin och lite annat smått och gott.

Venedig

Men för min del som älskar gammalt så är detta rena himmelriket och jag till och med gillar pulsen och att det är så mycket folk från hela världen. Det är ett hopkok av allt på en liten yta. Här hade nog varit mysigt att spendera en hel vecka och bara flummat med av allt.