... dina symboler här ...

261. Selfie (1 av 183)

261. Selfie (1 av 183)
Så då har jag tagit första fotot och min kamera har fortfarande ett eget liv. Har i princip bara använt mobilen det sista men ibland blir man bara sugen på att ta fram kameran.

Nature Photo Challenge #31: Autumn colours

Då var temat höst färger och jag trodde jag skulle få chansen att fotografera många fina färger, men det har varit uselt väder och jag har varit super trött.

Men den första bilden är när jag tog en promenad vid jobbet.

Höstfärger

Så här underbara ser träden ut där jag brukar promenera med hundarna.

Höstfärger

Gammal arbetabostad i Jonsered.

Höstfärger

Anna och jag tog en promenad i skogen i Jonsered,  så många vägar att gå i underbar natur och ett flera små kärn.

Höstfärger

Vi kommer att promenera mer i frilufsområdet där det ligger i Sveriges kanske äldsta koloniområde, Amerika i Jonsered.

Höstfärger

Nature Photo Challenge #30: Moon

Måne

Jag tycker det är extremt svårt att fota månen, oftast när jag tar bilder så kommer inte månen till sin rätt.

Måne

Här skulle det var blodsmåne men det var så mycket moln att månen försvann hela tiden.

Månen

Här använde jag mobilen och det var så nära man bara kunde komma. Men annars så brukar bilderna bli som på den nedanför.

Supermåne

Nature Photo Challenge #28: Wild animals

Då var temat vilda djur och det har vi haft en hel del av innan vi satte upp staketet. 

Här är en ekorre och det har vi flera av eftersom vi har hasselnötsträd på gården.

Nära elen

Här är en lite igelkott på besök och Jippy funderar på vad det kan vara. Första året vi bodde på gården så kom det en stor älg vandrandes framför köksfönstret och då såg man hur enormt stora de egentligen är.

Igelkott

Här är en liten skogsmus som vågat sig in, vi har tre katter för att hålla möss, råttor och sorkar borta. Men av och till när det börjar bli kallt ute så kommer det råttor.

Eget tema 11. Villebråd

Rådjuren har vi inte så mycket problem med längre eftersom vi satte staket runt hela gården och än så länge har det bara varit en som hoppat in i hagen.

20211002_152428[1]

De är ju söta men de äter upp alla blommor och har gott om fästingar på sig så vi är glada att de inte kommer in. Vildsvin , grävlingar och räv ser vi lite då och då men då på utsidan längst staketet. 

Rådjur

Nature Photo Challenge #27: Ladybirds

Då var det nyckelpiga på temat och det är något jag inte har sett i år. Förr hade vi gott om nyckelpigor men det blir bara färre av dem för varje år.
Här är en gulsvart variant.

Gulsvart Nyckelpiga

Nyckelpigor finns i alla delar av världen och det finns över 5000 olika arter. Den röda med svarta prickar är den vanligaste här.

Nyckelpiga

Fördelen med nyckelpigor är att de äter bladlös och de kan äta upp till 50 bladlöss per dag.  Så jag saknar dem när mina rosor får löss.

Nyckelpiga

När jag var liten så älskade jag nyckelpigor för den röda färgen, så jag hoppas verkligen att de kommer att öka igen då de är en viktig del av ekosystemet och hjälper till att hålla växter friska och fria från skadedjur.

Nyckelpiga