
Grodan var inte glad när jag började rensa alger längs dammkanten. Den höll stenkoll på var jag gjorde.


Rosa hade lite mer fläder hemma så vi åkte och plockade så jag kunde torka till te och göra en röd fläder salva. Hon hade även en litet fläder träd som fick följa med hem.

Här sitter Rosa och försöker få fram information om man kan anväda även den röda fläderns blad i te. De luktar lite annorlunda så vi var lite tveksamma. Torkade bara blommorna denna gången man skall ta lite blad nästa gång.

Det skall bli spännande att göra salva, så jag lär inte ha narig hy i år.



1. Koka upp vatten och socker. Låt koka på svag värme.
2. Riv eller zesta skalet på citronerna på ett fat. Skala bort det vita på 1 av citronerna och skiva den väldigt tunt. Pressa saften ur den andra citronen.
3. Tvätta INTE fläderblommorna, bara skaka så inga kryp följer med.
4. När sockerlagen kokat ihop lite och blivit simmig, har du i fläderblommorna, det zestade skalet, citronskivorna och de tunna skivorna.
5. Låt det koka upp och småkoka bara ett par minuter. Drag av och låt det kallna, låt det stå över natt.
6. Nästa dag silar du av blommor och skal. Häll upp på fina flaskor och förvara kallt.
<center><a data-flickr-embed="true" href="https://www.flickr.com/photos/krakel/53779529355/in/dateposted-public/" title="Fläder sirap"><img src="https://live.staticflickr.com/65535/53779529355_dbcf1cdb59_c.jpg" width="600" height="800" alt="Fläder sirap"/></a></center>