... dina symboler här ...

205. Mässingsljusstake (35 av 182)

205. Mässingsljusstake (35 av 182)

Det var verkligen ett tag sedan jag sist besökte en loppmarknad, men i dag blev det äntligen av! Vi passade på att svänga förbi Röda Korsets loppis i Kungsbacka när vi ändå hade vägarna förbi Hjälmeskulla Handelsträdgård för att köpa lite nya växter till hemmet.

Jag älskar verkligen känslan av att strosa runt bland hyllor fyllda av gamla saker – det är som att gå på skattjakt! Man vet aldrig vad man kan hitta, och ibland dyker det upp riktiga guldkorn. Den här gången föll jag för en charmig ljusstake. Det är något speciellt med äldre föremål, de har ofta en historia och en karaktär som nya saker saknar.

Efter loppisen fortsatte vi till handelsträdgården, där vi hittade flera fina melonplantor som nu har fått flytta in i våra tunnlar.

82. Förberedelser (34 av 182)

82. Förberedelser (34 av 182)

Har länge gått och funderat på att göra tinkturer av mina örter och blommor – och idag blev det äntligen av! Jag plockade fram fläder, citronmeliss, oregano, maskros, äpplemynta, lavendel och hibiskus och satte igång. Nu står burkarna på rad och ska få gotta till sig i sex veckor innan det är dags att sila och hälla upp på små flaskor.

ört tinkturer

Så här gjorde jag

  • Jag började med att hacka örterna och blommorna lätt, så att de aktiva ämnena lättare dras ut i vätskan.
  • Sedan fyllde jag rena glasburkar med örterna – ungefär en tredjedel till hälften av burken, beroende på hur mycket jag hade av varje sort.
  • Därefter hällde jag på okryddat brännvin (40%), så att det täckte örterna ordentligt. För färska örter brukar man ta ungefär lika delar örter och sprit, men det viktigaste är att allt täcks ordentligt.
  • Burkarna fick lock och nu står de i rumstemperatur. Jag kommer att skaka dem försiktigt varje dag så att allt blandas och inget möglar.
  • Om några dagar kollar jag om jag behöver fylla på med mer sprit – örterna brukar suga åt sig en del i början.

Nu får mina tinkturer stå och dra i sex veckor. Då har alkoholen hunnit dra ut alla nyttiga ämnen ur örterna och blommorna. När tiden gått silar jag av vätskan genom ett tyg eller filter, pressar ur det sista ur örterna, och häller upp på små mörka flaskor. Glöm inte att märka flaskorna med innehåll och datum!

Hibiskus tinkture

Varför göra tinkturer?

Tinkturer är ett fantastiskt sätt att bevara sommarens smaker och kraft. De håller i många år och kan användas både invärtes (om örterna är ätbara) och utvärtes, till exempel i hudvård eller som omslag. Några droppar i ett glas vatten eller i en kopp te räcker långt.

Tips för dig som vill prova:

  • Använd alltid rena burkar och flaskor.
  • Läs på om örterna du använder – vissa lämpar sig bättre för invärtes bruk, andra för utvärtes.
  • Skriv alltid etikett med namn och datum på flaskorna – det är lätt att blanda ihop olika tinkturer när man har flera sorter.

275. Små citroner gula (33av 182)

275. Små citroner gula (32av 182)

I år ville jag göra något annat än min vanliga flädersaft, så jag tänkte testa att göra flädervin istället. Men det slutade med att min fläderkvass blev som ett lätt bubblande vin, så jag behövde inte ens tillsätta citronerna som jag först hade tänkt. Det blev en oväntad och väldigt trevlig överraskning!

citrinpannacotta

Med den friska känslan i tankarna bestämde jag mig för att prova Mandelmanns citronpannacotta till efterrätt. Och oj, så gott det blev! Den är krämig och len med en frisk smak av citron som passar perfekt efter en somrig måltid. Pannacottan är enkel att göra och känns lyxig utan att vara krånglig.

92. Glad midsommar (32av 182)

92. Glad midsommar (32av 182)

Vilken underbar, lugn midsommar vi hade i år! Medan jag plockade in mer fläder för att kunna njuta av vinterns fläderstunder, surrade gubben runt med gräsklipparen som om han tävlade i Formel 1 på gräsmattan. Samtidigt sprang Micael och Mao som små energiska ekorrar fram och tillbaka, fixandes och donandes på uteplatsen. De skulle ju få gäster och var lite lagom stressade – ni vet, den där “snart kommer folk och allt måste vara perfekt”-paniken.

midsommarstång

Vi var också bjudna, men efter ett par tuffa veckor på jobbet kände jag mest för att slå ner rumpan, ta ett djupt andetag och bara njuta av att semestern äntligen börjat. Och vet ni vad? Jag tror aldrig jag känt mig så avslappnad på en midsommar någonsin. Det var som att lugnet lade sig som en mjuk filt över hela dagen – helt underbart!

Midsommarbukett

Och som pricken över i:et bjöd vädret på strålande solsken och klarblå himmel. Jag menar, kan man önska sig något bättre? Fläderdoft i luften, ljudet av gräsklipparen i bakgrunden och vetskapen om att nu väntar ledighet och lata dagar. Midsommar när den är som bäst, helt enkelt.

Hur var din midsommar? Full fart med dans runt stången eller mer chill i hängmattan? Berätta gärna!

253. Rosor (31av 182)

253. Rosor (31av 182)

I år har jag inte fått så många rosor, det mesta har varit lite ur rytm och växt lite dåligt. Kanske har det varit vädret, eller så är det bara att vissa plantor behöver mer tid på sig att etablera sig ordentligt. Jag har lagt märke till att några av de äldre rosbuskarna verkar kämpa lite extra, medan de nyare plantorna fortfarande försöker hitta sin plats i rabatten.

Honungs Ros

Det är alltid lite av ett lotteri med rosor – vissa år blommar de överdådigt och fyller trädgården med färg och doft, medan andra år är de mer återhållsamma. Jag tror att det är en del av charmen med trädgårdsarbete; man vet aldrig riktigt vad man får, och det gör varje säsong spännande på sitt eget sätt.

049

Jag får köpa in lite nya rosor nästa år när jag vet lite mer om vad som har klarat sig i rabatterna och var vi ska göra nya planteringar. Det känns faktiskt ganska inspirerande att planera för förändring och förbättring. Jag har redan börjat fundera på vilka sorter jag vill prova – kanske några tåligare varianter som klarar vårt klimat bättre, eller varför inte några riktigt doftande gammaldags rosor?

Ros

Under hösten tänker jag också passa på att förbättra jorden och ge de befintliga rosorna lite extra näring och kärlek. Förhoppningsvis kommer det att ge resultat nästa sommar. Tills dess får jag njuta av de blommor som ändå tittar fram och glädjas åt att trädgården alltid är i förändring, precis som livet självt.