... dina symboler här ...

Maaha maaha!

Jösses, vad kallt det är ute! Lill-polarn och Esmeralda är redan uppe och har varit det länge – väl förväntansfulla inför resan. Snickaren dyker upp och byter Micaels köksfönster innan han drar slangar till badrummet och förbereder värmesling i golvet.

Plötsligt bankar det på dörren – Lill-polarn rusar ivrigt dit (konstigt, han som brukar hålla sig i bakgrunden). Först bara snickaren som behöver toan. Sen bankar det igen. Himla liv utanför – snickaren går in igen.

Maaha maaha!
Godmorgon! Så ni hörde mig på trummorna?
Jajamen! Vilken fin landningsbana du gjorde!

Wumba Wu står där med hela sin by – ja, till och med grannbyar med tanke på alla små pinnar som fyller uteplatsen! Så chockad att det tog tid innan jag välkomnade in dem.

– Men Lill-polarn?
– Kan inte lämna Pepper, han är inte ett år än! Ni får ta våra biljetter istället.

När jag går upp och packar våra saker fixar Lill-polarn fika till alla. Han strålar: Där ser du Esmeralda, jag sa ju att jag skulle bli gårdsägare ett tag! Underbart med semester – Wumba Wu tar med sig dem, sen åker vi hem. Lättast för Lill-polarn.

Lill-porlan, Esmeralda och Wumba Wu med sin by önskar alla Gott Nytt År!

Jag skall bara …

Nu är jag färdig

När jag var och jobbade passade Lill-polarn och Esmeralda på att åka pulka och ta en promenad på slingan. Det var fint väder när jag jobbade men mulnade på tills jag kom hem, så det var väl bra att de hunnit ta en promenad även om jag ville följa med nu när det var deras sista dag i Sverige.

Micael och Nina hade tänt en brasa så de kunde sitta och mysa framför öppna spisen. När jag kom hem låg Shakira och såg lite lidande ut i soffan, gamle Busen tittade bara på Lill-polarn som ”FeedMee” och tog ingen större notis över oväsendet. Lill-polarn slog för fullt på trumman och till sist stod jag bara inte ut längre.

– Nu får du sluta!

– Japp är precis klar!

– ???

Lill-polarn slog sig ner bredvid Esmeralda och såg väldigt nöjd ut. De ville ha mängder av marschaller eller lyktor som skulle lysa hela natten? Hmm! Jaja det är ju deras sista dag, de kanske vill smyga ut i vinterkylan och mysa?! Kanske bäst att försöka hålla sig vaken i natt, känns som de ha något fuffens på g?

Wow! Perfekt!

Packar allt

Packar "allt"

Lill-polarn samlar ihop sina prylar på övervåningen inför Afrika-resan – Esmeralda håller koll så inget glöms. Han kom ner och frågade om han fick ta ett pyttelitet skåp till smått och gott. Jag visste jag hade ett litet A4-storlek som han kunde få.

Tänkte baka i eftermiddag och plockade bordet – när jag upptäckte att min solburk var borta! Sökte runt och såg att tomtar, små flaskor, manschetter och farmors julkort också saknades. Gick upp och där stod Lill-polarn och proppade fullt ett stort skåp!

– Men Lill-polarn! Inte det skåpet – det är väl inte litet?

– Jo, mindre än det där!

Han pekade mot mitt stora pysselskåp och tryckte in ännu mer. Jösses! Får kolla vad han labbat på. Esmeralda spänner blicken i honom upp för trappan:

– Välj mellan mig och skåpet! Vi kan inte ta med allt!

– Jaha? Umhh … ja då får det bli … du så klart!

Resfeber

Resfeber

Lill-polarn har tillbringat största delen av dagen i gubbens arbetsrum. Där älskar gubben rese-DVD:er, böcker och guider – mitt bland lister och färger som står huller om buller. Misstänkte att det skulle bli ett slask- och förvaringsrum när han övertog efter Tobias.

Jag vägrar städa där och sa åt Lill-polarn att gå in på egen risk. Efter himla aj-ande och oj-ande lyckades han ta sig fram till skrivbordet och bläddrar nu för fullt bland böckerna. Man hör små utrop: Åh så vackert! Dit ska jag ta Esmeralda! och Pamplona vilken stad! Som ordnar bullfestival! Wow, dit måste jag!

– Men Lill-polarn! Bullfestival är tjurar, inte bullar. Ligger inte i Afrika heller. Du får leta efter krokodifestival i stället.

När jag går in med kaffe ser jag honom ta sig om huvudet och bläddra hysteriskt i en stor bok.

– Det har jag! Drabbats av kraftig resfeber – behöver åksjuketabletter!

Han hittat en gammal Fass och läst till sida 1436. Konstaterat att han drabbats av allt – i så dåligt skick att han inte kan dricka kaffe. Men med extrem ansträngning kanske han kan pressa ner en bulle!

Jaha! Det är därför det är så mörkt!

Var är sladden?

Lill-polarn börjar bli lite småstressad över den långa resan och går runt här som en osalig ande. Micael och Nina kommer imorgon, så jag vill hinna tvätta undan så mycket jag kan. Micael är makalös på att dra ner tvätt – det ska bli skönt när han får fixa det själv och kanske lär sig att inte samla allt på hög!

Medan jag hängde tvätten hörde jag Lill-polarn beklaga sig för Pepper över hur jobbigt det är att lämna honom. Han frågade gång på gång om Pepper verkligen klarar sig utan allt han har att lära ut. Sen blev det tyst – och det brukar betyda fuffens!

Där satt han i sovrummet med min burk som tar upp dagsljus och lyser i mörker – julklapp från Tobias. Lill-polarn vände och vred på den och letade efter sladden.

– Vem har fångat solen??

– Det är ingen sol, det är en lampa.

Han tittade på mig som om det förklarade varför det är så mörkt och trist ute!