... dina symboler här ...

196. Nej, inte igen! (17 av 182)

Älg

Jag tycker verkligen om älgar. Det är något speciellt med dem – lugnet, storheten och sättet de rör sig genom landskapet som om de alltid har varit där. Men… jag vill helst inte ha dem precis på tomten. Nu fick vi besök igen. De kom smygande som de brukar, nästan ljudlöst, och gjorde sig snabbt hemmastadda. De kan vara kvar i några timmar – men ibland stannar de i flera dagar.

Älg

Det som gjorde mig extra varm i hjärtat den här gången var Jackpot. Tidigare år har hon varit snabb med att vilja jaga iväg dem, men nu var det något helt annat. Hon satt stilla. Bara tittade. Nyfiket, lugnt, nästan respektfullt. Som om hon också förstod att det här var något att uppleva, inte störa.

jackpot

Förra året var de utanför köksfönstret.

91. Glad Påsk (15 av 182)

91. Glad Påsk (15 av 182)

Jag hade verkligen sett fram emot en påsk med sol, vårvärme och många timmar ute i trädgården. Men vädret hade andra planer – regn, blåst och grå himmel har dominerat hela helgen.

I stället har vi fått en riktigt lugn och mysig påsk inomhus. Ljusen har varit tända, kaffet har doftat extra gott och vi har tagit oss tid att bara vara. Ibland är det faktiskt ganska skönt när vädret tvingar en att sakta ner lite – att njuta av lugnet, umgås och bara låta dagarna flyta på utan stress.

Och även om trädgården får vänta några dagar, vet jag att den där riktiga vårvärmen snart kommer. Då blir det desto härligare att gå ut igen, med ny energi och kanske några nya idéer efter helgens stillhet.

111. Håller greppet (14 av 182)

111. Håller greppet (14 av 182)

Under vår lilla fikapaus på Råda Säteri, när kaffet ännu ångade i kopparna, fick jag syn på något som rörde sig blixtsnabbt längs stammen på en av de gamla ekarna. En liten rund nötväcka pilade upp och ner, så raskt att det nästan såg ut som den trotsade tyngdlagen.

Det är inte ofta jag har sett en nötväcka på så nära håll – men den här verkade inte alls blyg. Den klättrade både huvudstupa nerför stammen och upp igen, som ett riktigt akrobatiskt litet naturinslag mitt i vår fikastund.

Nötväcka

Nötväckan (Sitta europaea) är en charmig liten fågel, lätt att känna igen på sin kompakta kropp, blågrå rygg och kastanjebruna eller vita undersida. Det mest typiska för nötväckan är just dess sätt att klättra – den är faktiskt den enda fågeln i Sverige som kan röra sig både uppåt och nedåt längs trädstammar med huvudet före.

Den trivs bäst i lövskogar, parker och trädgårdar med gamla träd, där den letar efter insekter under barken och gärna hamstrar nötter och frön till vintern. Om man har tur kan man höra dess tydliga och lite visslande läte, särskilt på våren när den börjar försvara sitt revir.

Nötväcka

Det kändes som ett litet lyckotillfälle – att mitt i vardagen få stanna upp och följa den lilla fågelns snabba rörelser och känna hur nära naturen man faktiskt kan komma, även under en enkel fika på ett mysigt säteri.

132. Is (13 av 182)

132. Is (13 av 182)

På morgonen kan det fortfarande vara lite halt, med de där luriga isfläckarna som gömmer sig i skuggan och överraskar en när man minst anar det. Men känslan i luften går inte att ta miste på – våren är definitivt på väg nu. Fåglarna låter gladare, solen värmer faktiskt lite mer på kinderna och man får lust att börja planera trädgården igen.
Det är något visst med den här tiden, när vintern sakta släpper taget och man börjar känna livet återvända överallt omkring sig.