... dina symboler här ...

Share Your World 14th August

Då var semestern slut och jag har börjat jobba igen! Det har gått alldeles för fort. Frågorna handlar om tvättmedel osv.

Här är veckans frågor:

1. Använder du en dammduk för rengöring?

Jag använder dammvippan Swiffer först och sedan en dammduk lätt fuktad med lite medel. Tycker det ger bästa resultatet och är smidigt.

Städkorgen
2. Använder du tvättmedel, ’boll’ eller tvättpulver?

Jag använder tvättpulver.

Tvättmedel
Tacksamhet:

Le och världen ler med dig……… eller undrar vad du har hållit på med.

Claes-Olof 2011

Nature Photo Challenge #24: Edible

Jag är just nu på semester i Dubai, Singapore, Osaka och Malaisya så det blir lite ätbart från olika resor.

Här är kryddor och örter från Dubai. Vi köpte en del som vi skall ha med hem.

Dubai

Här är Ginseng som de sålde på en örtbutik i Osaka. De få gånger jag har ätit ginseng är det som kosttillskott för att bli piggare. Det är egentligen ganska oklart hur bra och effektiv ginseng är och den har från och med 2019 har USA: s FDA och Federal Trade Commission utfärdat många varningsbrev till tillverkare av ginseng kosttillskott för att göra falska påståenden om hälso- eller sjukdomsfördelar, med uppgift om att ”produkterna inte är allmänt erkända som säkra och effektiva för de refererade användningarna” och är olagliga som obehöriga ”nya droger” enligt federal lag.

Ginseng

Här plockade jag apelsiner i  Pieve di Caminino vi bodde på Emiliano Marrucchi Locatelli ägor och vi kunde gå runt hur vi ville.

Apelsiner

När vi var i Azorena så besökte vi en te farm och fick se hur de skördade den. De hade fantastiska tesorter med kraftig smak.

039

Jag hittade inget ätbart när jag gick runt i Kula lumpo Malaysia så det får bli en bild på våra vindruvor hemma som kanske har mognat lagom till vi kommer hem.

Vindruvor

Share Your World 7th August

Sitter och kopplar av på hotellrummet i Osaka, det är 36 grader ute och vi har precis besökt ett litet tempel. Passar på att svar på frågorna.

Här är veckans frågor:

1. Har ditt kök ett skafferi eller grovkök?

Nej! Det har vi inte, men vi har en rotkällaren delvis under huset. Vi funderar på att renovera upp den men det får bli en senare fråga. Just nu använder vi den som förråd.

Rotkällare
2.Hur bra är du på DIY?

Ganska bra, jag ändrar om pysslar och gör olika saker av loppis fynd. Tycker det är roligt att skapa egna presenter. Som denna, hästarnas gamla tappsko.

Dekorerad hästsko
3. Saknar ditt hem något du önskar att det hade? (dvs en öppen spis, andra badrum, garage, etc)

Egentligen inte nu när vi renoverat kök och byggt ut hallen. Men på önskelistan står ett uterum som framsidan är helt glasat och som går att skjuta åt sidan.

4. Är du en tidig fågel eller nattuggla?

Har blivit morgon människa, men det är nog för jag börjar jobbet tidigt.

Tacksamhet:

Det är alltid bra att få, men så mycket bättre att ge.

Jag tyckte det var så roligt när jag var arbetsledare på Bo & Son att ge städ gänget en jul klapp. Jag hade turen att ha väldens goaste gäng 🙂

Burkar

Share your World 31st July

Då var det dags att ta sig en funderare igen.

Här är veckans frågor:

1. Dyrt eller sentimentalt, vad är ovärderligt för dig?

Jag har en del saker efter mina föräldrar som jag verkligen tycker om, soffan målade jag om så den skulle passa in bättre och det var en del fläckar som inte gick bort. Den soffan köpte de 1934.

2. Vad anser du vara ”en lugn natt i”? (Hemma)

För mig är det en film kväll med en brasa och något gott att äta.

3. Tror du på Soul Mates?

Ja absolut! Vissa känner man att man kommer överens med direkt och det känns som man alltid känt varandra.

4. Kan du dansa? (till exempel: gammal tid, disco, jive)

Nej! Har överhuvudtaget ingen takt känsla.

Tacksamhet:

Koncentrera oss på vad vi har, inte vad vi vill ha

Jag har en underbar familj.

Familjen