... dina symboler här ...

Nature Photo Challenge #22: Tree bark

Denna vecka är det bark fotografering på agendan och jag börjar med Björken som är min favorit. Här är vår lilla björk dunge och jag älskar hur den vita barken lyser upp.

Björk dunge

Vi har ett enormt stort gammalt bokträd men långa krokiga grenar och det trädet ser helt magiskt ut och jag älskar att fotografera det tidigt på morgonen.

20230730_143250 kopiera

Vi har en del kastanjeträd på gården men tyvärr är det den sorten som inte går att äta. För ett par år sedan blåste ett av träden ner och som tur var så hamnade det mellan husen. Jag satt alltid under det på sommaren,  så det trädet är väldigt saknat.

Kastanj

Sälgträden har spännande bark och det blir min sista träd.

20230730_144346 kopiera

Share Your World 24th July

De som håller i temanen  har haft en berg-och-dalbana av känslor den här veckan,  så även vi här på gården.

Här är veckans frågor:

1. Vad får dig att le när du har en hatt? ( fras betyder ”Omedelbart” ) 

Mina djur när de far runt och man ser deras uttryck!

2. Vad gör dig arg?

Falska människor!

3. Vad gör dig ledsen?

Allt som skadar levande väsen, att miljön i världen är rent ut sagt så fucked up

4. Vad tycker du är mest frustrerande?

Att jag är så jäkla blåögd,  jag sålde hästarna billigt till vad jag trodde  ” för alltid hem ” Det visade sig att han misskötte den ena hästen så illa att han nu har fått avlivas. De som köpte honom i sin tur för en strunt summa gjorde så gott de kunde med att få upp vikt och rätta till hovar, men det var bara för sent. Jag ville så gärna att de skulle få det fint de sista åren och glädja fler så som de hade gjort för oss. Det är så frustrerande att han hade de jobbigt sista tiden och att det finns så mycket skit i vår vackra värld ( Det är bara så tungt )

Ridtur

Veckans tacksamhet:

Se bortom det dåliga och njut av det goda.

Vår yngsta son har gift sig och snart bär det av till Japan på bröllopsfest. Det skall bli riktigt spännande och roligt.

Vi har ett bra liv, inte allt för mycket krämpor och vår gård och djuren är helt underbara så det finns mycket att glädjas åt.

Nature Photo Challenge #21: Water plants

Jag sitter just nu och går igenom gamla cd-rom skivor med bilder och för över dem till hårddisken så att jag kan lägga upp dem på flikr och där hittade jag flera bilder på näckrosor vilket passar bra eftersom temat är vatten växter.  Så min första bild är från Botaniska trädgården ett helt underbart ställe att gå runt och njuta av alla blommor,  träd och dammar. I år var det extrem mycket Andmat/Lemna minor på vattnet.

Botaniska

Andra bilden är från våran egen damm och det är bladen på en vattenlilja. Den blommade ett år men överlevde inte vintern. Vi hade extremt kallt den vintern och dammen bottenfrös.

Vattenlilja

På Wanås slott har man Sedan 1987 har  Marika Wachtmeister arrangerat stora konstutställningar på godset och i dag ser man skulpturer och konstverk utspridda lite varstans på ägorna som i parken och i uttjänta stallbyggnader.  Det ser nästa ut som näckrosorna sväljer den lilla stugan.

Wanås konstpark

Ann-Sofi Side´n Fideicommissum som är ett platsspecifikt verk. Titeln hänvisar till institutionen Fideicommissum i Sverige, där den först födde sonen ärver familjär stat i aristokratiska klassen. ( Hon kissar mer eller mindre på gubbväldet ) Skulpturen är så vackert placerat framför vattnet, där hon ser ut över näckrosorna.

Ann-Sofi Side´n Fideicommissum

En vacker vit näckros.

Näckros

En annan bild från Wanås.

Wanås konstpark

En liten groda kikar upp i vår damm, den gömmer sig bland Lemna minor.

Groda

Share Your World 17th July

Sitter idag och svarar på frågorna vid mitt skrivbord. I vanliga fall brukar jag sitta i soffan, men har börjat få lite ont i nacken. Vill inte få en bula eller gamnacke som vi säger, så jag har blivit lite noggrannare hur jag sitter.

Här är veckans frågor:

1. Föredrar du en soffa (aka soffa, soffa) eller en fåtölj att koppla av i?

Jag föredrar soffan men Claes-Olof föredrar hängstolen när han vill koppla av.

Läskande

2. Föredrar du att sitta vid ett bord för att äta dina måltider, eller på en bricka?

Jag har föredragit att sitta med en bricka framför tv, tittandes på någon film. Men nu när köket är färdig renoverat, så trivs jag väldigt bra där och det är underbart att ha igång vedspisen. Dels för värmet men också för matlagning. Den använder vi hela vintern nu när elen är så dyr.

Köket

3. Njuter du av ett glas vin till din huvudmåltid?

Nej! Vi båda föredrar läsk eller saft.

4. Hur gillar du dina chips (aka frites), med salt, sås, majonnäs eller något annat?

Jag gillar att ha på ketchup eller bara salt.

Tacksamhet:

Så många gånger tittar vi utan att se, och på så sätt missar vi så mycket. Ta dig tid att njuta av din omgivning.

Ja det är världens bästa råd! Det finns så mycket vackert i vår natur. Alla olika arter som existerar som ibland är så små att man verkligen får stanna till och se sig omkring för att inte missa.

Myra

Alla underbara platser, man behöver inte alltid åka så lång för att se hur vacker vår värld är.

Askim

Nature Photo Challenge #20: Black

Oj! Svart i naturen? Tänkte först hmm det blir till att fota skalbaggar! Men jag tror att jag kommer att ta mig en ordentlig funderare på vad jag vill ta med. denna bilden är väl egentligen lite fel, den är inte naturlig i naturen men Pilane är en  otrolig plats,  det är ett levande jordbrukslandskap där det finns boplatser från stenåldern och gravar från järnåldern tillsammans med konst i världsklass.

Ur

Tror detta är från Borås djurpark, Sulawesimakaker som bråkade med varandra, mamman håller för munnen på sin unge när hanen närmade sig.

Sulawesimakaker

Svart Stockros.  Jag trodde den skulle vara häftig  men fy vilken dyster blomma, jag har fotograferat den från alla håll och kanter. Men den ser lika bedrövlig ut vilken vinkel jag än tar den på. 

Tre chimpanser som njuter i skuggan.

Chimpanser

Våran första Eurasier hälsar på ett får i Pilane.  underbara hundar och vi har nu två nya. Det var allt från mig och det blev bara arkiv bilder.

Fototriss: I Fokus