... dina symboler här ...

CFFC: Side of one Any Item

Den här veckan är ämnet Sidan av ett valfritt föremål.

Och jag börjar med när jag tar paus från städningen av Qvisthallen och övar på lite skott. Kom på att det går att säga smile och mobilen tar ett kort, super smidigt.

CFFC: Side of one Any Item

När vi var i Las Vegas och besökte Grand Canyon så var Caes-Olof och sönerna på skoj humör.  Underbar resa och alltid kul när sönerna vill följa med på våra resor.

146

Mina gamla dörrar som vi flyttat till loftet, kommer nu vara dörrar vid paviljongen. Härligt att de kom till användning och att de blev så fina när vi slipat upp rent dem från gamla färgflagor.

Dörrar

Så smidigt att ha ett badkar fullt av örter alldeles utanför dörren. Vi har odlat i alla badkar som hästarna hade, så glad att vi inte körde dem till tippen vilket var tanken.

Badkar

Share Your World 10th July

Mums! Frågorna är om kaffe och gofika 🙂

 

Här är veckans frågor:

1. Hur gillar du ditt kaffe/te?

Jag gillar att ha mjölk i kaffet och honung i te.

Te paus

 

2. Är du en dunker (doppar) (av kex/kakor)?

Nej! Jag doppar ytterst sällan kakor med undantag av pepparkakor, de doppar jag gärna i mjölk.

Share Your World 10th July

 

3. Vilken är din favoritkaka/kex?

Jag älskar drömtårta.

Drömtårta

 

4. Har du någonsin bakat egna kex/kakor?

Ja flera gånger men sista tiden har Claes-Olof gillat att baka, vilket känns jätte lyxigt för mig. Sen vi gjorde om köket så har matlagning och bakning blivit roligare och framför allt på vintern då vedspisen går för fullt.

Citronkaka

Tacksamhet:

 

Ett varmt leende tar kylan av en kall dag.

Tänker ofta på min vännina som gått bort, saknar hennes goa leende och den här bilden värmer mig ända in själen. Vi hade så roligt den dagen när vi jobbade tillsammans.

Jag och Elvy

Nature Photo Challenge #19: Ferns

Glädjen var stor när jag såg att att foto temat handlade om ormbunkar. Ärligt talat har jag en gillar-ogillar relation till dessa gröna växter,  för även om de kan lysa upp vilket trädgård som helst med sin grönska och även lägga till en exotisk touch till blomsterarrangemang, kan de också vara extremt invasiva på tomten. Trots detta så är det en vacker och spännande växt. Jag tycker om att fotografera  dem olika vinklar och ljus för att fånga deras trolskt het på bild.

Nature Photo Challenge #19: Ferns

När vi flyttade till gården för 20 år sedan hade vi hoppats på att det skulle komma upp gamla blomsorter, sånt  som var typiskt på en gammal gård från 1800-talet. Men gården var ganska förfallen och så även trädgården. Det fanns i princip bara ormbunkar i mängder och då menar jag verkligen i mängder. 

ormbunkar

Vi har rensat bort ganska mycket men de kommer upp igen längst laduväggen, uthusen och längst med de  gamla stenmurarna. Det är vackert så länge de inte tar över. Vi har röjt bort taggig havtorn och då kom den gamla bilen fram och den får stå där den står. men bakom där finns mycket ormbunkar men väldigt utspritt. Hundarna trivs att ligga där när det är som varmast.

ormbunkar

Roten av träjon, den i Sverige vanligaste ormbunken, är ett klassiskt maskmedel. Det verkar klart att träjonrot får räknas till de folkmediciner som faktiskt fungerade. Eller rättare, den användes i skolmedicinen ända fram tills laboratorieersättningar kom, en bra bit in på 1900-talet.

Roten har från äldsta tider warit berömd at döda maskar och äfwen sjelfwa Binnickemasken: Galenus och Dioscorides hafwa redan tilstyrkt at gifwa 4 qwintin deraf uti honungswatn emot Binnicke- och andre maskar: de senare Läkare hafwa tid efter annan nyttjat samma rot, men merendels i för liten satts, hwarigenom dess kraft och werkan blifwit ansedd som osäker
— Anwisning til Wäxt-Rikets Kännedom, C. F. Hoffberg (1792)

Där fick jag lära mig något nytt! 

ormbunkar

ormbunkar

Jag hade en riktigt mysig helg då jag gick runt här på gården och fotograferade ormbunkar. Hundarna älskar att följa med när jag går runt i maklig takt och tittar på allt. De är verkligen balsam för själen att få gå runt och fundera och ta bilder. Därför ligger fotoutmaning mig varmt om hjärtat. 

ormbunkar

Share Your World 3rd July

Jösses! Så fort veckorna går. Jag skall snart ha semester och det skall bli ljuvligt. Sitter just nu på jobbet med en kopp kaffe och går igenom veckans frågor.

Här är veckans frågor:

1.Äger du din bostad, hyr eller något annat?

Vi äger våran gård och har fått ner lånen hyfsat bra. Även om vi av och till höjer lånen då vi renoverat, bytt kök och badrum. Men det är ett generationsboende med tre hus så värdet har stigit rejält sedan vi köpte det och det känns bra att lämna över det till sönerna. Förmodligen kommer de att sälja gården då det hör en hel del mark till. Men förhoppningsvis är deras framtid tryggad

Gården

2. Vilken är din favorit ”gå till”mat när du känner dig under par ? (känner dig nere?)

Det är definitivt äta pizza i sängen och titta på någon film. Vi har en stor filmduk i sovrummet och det är verkligen lyx när vi tittar på film där. Normalt ser vi på tv i vardagsrummet.

20200509_154239

3. skäms du med detaljhandel terapi? 

Hmm! lite svår fråga. Oftast köper jag något speciellt som jag är intresserad av och då har jag övervägt det noga.  Som mitt webhotell, Photoshopen osv.  Det ger mig glädje att hålla på med detta.  Sedan har det väl hänt att jag köpt saker när jag mått dåligt och då ofta på internet. Men tack och lov så är det väldigt sällan.

Muse

4. Hur många par skor äger du?

Jag äger 5 par skor och köper sällan nya, det är väl egentligen bara arbetsskor som jag köper ofta då de slits en hel del.  Helt ärligt så avskyr jag att handla skor, ja även kläder. Ekonomin har av och till varit ansträngd så skor och kläder är definitivt det sista jag har lagt pengarna på. Men här är en bild på mina absoluta favoriter, de har jag haft i 11 år.

skor

Tacksamhet: Var stolt över den person du är, du är unik.

Jag hade problem när jag var i tonåren och kände att allt bara var skit och jag tyckte verkligen illa om mig själv. Men så en dag kände jag att jag måste ta tag i mig själv och vända mitt tankesätt för att inte gå under.

Nu försöker jag alltid att hitta ett glädjeämne om dagen.  Det kan vara allt från en blomma som kommer genom asfalten eller en godbit som smakar det lilla extra. Det räcker egentligen att bara stanna upp och se sig omkring så hittar man alltid något.

Fototriss: Tillsammans.
195) With a loved one

Nature Photo Challenge #18: Cacti

Då var det dags att fotografera kaktusar och de slog mig att jag för tillfället inte har en enda kaktus!

Nature Photo Challenge #18: Cacti

Det fick bli att jag hoppade in på Plantagen i Kungsbacka eftersom Claes-Olof skulle till Telenor och köpa en ny telefon. Jag hade hittat denna samlings krukan och tänkte att den kunde passa i köket. Men den var betydligt midre i affären än på bilden så det fick vara.

Nature Photo Challenge #18: Cacti

Jag blev jätte förtjust i denna Euphorbia ritchiei som är en kenyansk suckulent. Den har tjocka och köttiga gröna stjälkar som växer upp till en höjd av 60 cm. Det ger många skott, så det är väldigt enkelt att föröka den. Stjälkarna har mycket små taggar. 

Nature Photo Challenge #18: Cacti

Det var mysigt att gå runt och titta på kaktusar, men jag hade väl hellre åkt till Botaniska för att se om de har kaktusar där än i affären. Men tiden räckte bara inte till denna gången,