... dina symboler här ...

Fläder

Fläder

Då var det dags att göra Flädersaft! Vi har fått ett fläder träd alldeles vid våran lilla uteplats mitt i backen och blom klasarna lös så vita att de var svåra att missa.  Så det var bara att leta recept och köpa lite citroner.

Fläder

Jippy var med ute och vi passade på att kolla i hagarna. Det känns som vi fått mer träd? Eller rättare sagt, de har blivit så stora att jag inte bara går förbi. Hittade en ny vildros buske med längst gärdsgården.

Vildros

Tänkte jag skulle testa att göra lite fläder marmelad nu när vi har så gott om blommor. Jag har även smakat på fläderbubbel som var riktigt gott.  Det finns en hel del man kan göra och jag skall söka vidare på recepten.

Hagen

Dagens lilla hjälpreda !  🙂

Jippy

Parkering fixat


Rotkällarn

Så gött! Monica och Willy kom upp idag och hjälpte mig städa stallet. Väggarna behövdes dammsugas och gamla trasiga skydd slängas. Jag har tvättat täcken och vojlockar men missat at ta filtar och bandage. Willy tog en sväng in i rotkällaren och satte sig till ro, fast han ser ut som var fn är detta? Fängelse håla?


Parkering

Jag fortsatte att röja utanför garaget och nu får äntligen bilarna plats och två kan stå i garaget. Hoppas bara rotkällaren håller så inte Micaels bil dunsar ner i hagen. Fast har den stått sen 1850 bör den nog hålla ett par år till.


Kör

Willy fick köra en sväng runt gården som tack för den fina hjälpen idag. 🙂

Röjningen fortsätter


Röjer

Vi har fått igång den gamla åkgräsklipparen som vi inte har några skär på.  Den är så bra att använda när alla träd som vi sågat ner skall upp. Men förmodligen behöver vi ha upp någon trä kunnig så vi får hjälp med vilka som är akutast att gallra bort. Vi får ta de som redan blåst omkull till att börja med.


Honungsros

Honungs rosen står i blom och man hör hur humlorna surrar redan i backen upp  🙂  Den växer verkligen som ogräs och har blivit lika stor som när stormen Gudrun tog vårt gamla kastanj träd och blåste sönder spaljéerna till Honungs rosen så vi fick beskära ner den till botten. Så himla gott att få röjt en lien bit per dag och ändå få vila ut.

Röjt plats för hästlastbilen.


Rensat

Äntligen kört igång med att rensa sidan vid stallet. Bonden som kommer med rund balarna behöver komma upp med traktorn och lyfta balarna på plats med gripklon. Vi köper normalt små balar men husen står så tätt att han inte kommer i mellan med höskrindan. Hästarna gillade att det var lite fuktigare konsistent på höet. Jag var mer tveksam för har man öppnat en rund bal måste man ta vara på det inom en vecka. Vi testade hösilage en gång och det var ingen hit.


Hagen

Men jag har ju semester så det gäller att koppla av så mycket som möjligt och göra lite annat. Det var ett tag sedan jag tog en foto runda i hagen och det behöver jag göra tätare, jösses så många träd som blåst ner! Sedan behövs det rensas på sly igen. Men det får bli ett senare bekymmer.


Eken

Den enorma eken står fortfarande pall och grenarna är vrål långa. Hade varit roligt att se gamla foton på hur gammal det trädet är. Vi har på husen men inte på hagarna. Nej nu börjar klockan bli mycket och jag skall följa Amors exempel.


Amor

Fastukvist

Då var vår farstukvist klar med en liten ljugarbänk och väderbarometern som vi köpte i Cortina  uppe.  Skall bli gott till sommarn att ha stallkläderna där.  Eller bara sätta sig lite innan man går in.