... dina symboler här ...

Kontroll av hagen


Kontroll av skorsten

Så gött att vara hemma idag 🙂 Jag vaknade inte förrän 9 och Bellman stod kvar i stallet och väntade på frukost. Han var rejält hungrig så vi öppnade upp till slingan där det var gott om gräs. Vi passade på att promenera runt i hagen och kontrollerade vilka träd som måste sågas ner och vad som akut måste göras. Det såg väl ganska hyfsat ut men flera träd hade knäckts och stod lutade på något annat. De behöver vi fått såga ner först så inte hästarna får de över sig.


Hagen

Jag passade på att visa gubben var våra fläderbuskar är och hittade ett par till, så nu har vi bestämt att all hagtorn skall väck längst ner i hagen och hinner vi inte det så tar vi upp en rörjar firma som hjälper oss och tar det riktigt grovt. Bättre att i stort sett ta bort rubbet och hellre sätta nya träd. De vi har nu är svin höga och rangliga eftersom skogen är så eftersatt. Men här är så vackert att promenera runt och Shakira och katterna älskar att gå med oss här.


Hagen

Så på semestern skall jag samla ett gäng som hjälper mig att plocka bort grenar och ta upp det till vedboden.  Man kan ju passa på att grilla och göra något annat kul med. Men i år kommer jag att ge mig på dem jag har hjälpt och förvänta mig att de nu kommer. Det har ju inte fungerat lite sisådär innan och på den punkten har jag väl blivit mer hårdhudad. Sedan vill vi gärna visa Udevallarna hur långt vi har kommit med renoveringarna. Men nu börjar det bli dags att gå ut igen med en kaffekopp, det blev visst ingen åskskur.


Skadat

Gardinlöst

Plantera om

Äntligen fick jag planterat om mina växter i vardagsrummet. Har hamnat i någon mega svacka och varit sjuk på toppen så det har varit lite ruffigt en period. Stora glädjeämnet har väl egentligen varit djuren och när man varit ute på ridtur med Alex. Vi hamnade helt tokigt förra ridturen och fick oss en rejäl klätterrunda i skogen. Beethoven som inte har samma grepp på bakhovarna som Bellman gled ner för ett berg innan han sansade sig och kämpade sig upp. Vi tyckte vi hade ridit vrål långt men det visade sig att vi barra irrat runt i en cirkel. Så den vägen tar vi inte någon mer gång.

Burspråk

Hemmet har väl hamnat lite åt sidan och jag har bara tagit det värsta joxet. Så nu var det gott att ta ett ordentligt tag. Jag började med burspråket som har varit gardinlöst ett tag. Vi kommer att isolera och renovera upp där men det blir nog inte förrän nästa sommar. Vi satsar just nu stenhårt med att bli klara med Micaels hus och det lär bli klart i år.

Jag blev ganska nöjd med burspråket och skall väl bara göra lite små ändringar. Nu är inte rutorna det bästa och vi får väl se hur mycket kyla de egentligen släpper in till vintern. Än så länge är det lugnt, men när det blir minus? Hmm!

Burspråk

Jag hittade ett par lampetter som jag vill sätta upp och sedan är det massa kablar som behöver dras om. Ljusslingan skall bytas ut mot en med lite mjukare ljus och sedan skulle jag vilja dölja slingan i sand eller något annan dekoration. Få se hur jag gör där. Eventuellt sätter vi gardinstången i taket och lika lång ut som fönsterbrädan är, då är det bara att kränga upp gardin om man känner för det.

Burspråk

I hörnet tog jag bort hörnskåpet som ändå inte fick riktigt plats och satte dit ett bord i stället. Jag hade påskpynt i trädet och nu blir det snart julpynt. Testade att hänga upp älgen som vi köpte i Rothenburg. Gillar inte riktigt sånt pynt men en konstig grej bland jul kulor kan vara lite roligt att ha. Egentligen var en del av pyntet riktigt roligt, det vara bara för mycket på en gång att se.

Pynt

Äntligen!

Solar

I dag har man kunnat sitta ute på uteplatsen utan jacka. Skumt! Förut var det alltid jag som frös men nu är det Elvy! Göta Petter vilken fryslort! Nu skall det tydligen bli kallare igen men jag kommer nog att sätta upp mina hängstolar till helgen i alla fall. Det gäller att ta tillvara på alla tillfällen det är soligt. Längtar så tills jag skall ha semester och komma iväg till värmen, den här vintern har nog varit det segaste på manna minne. Skall bli roligt att träffa mamma och nu har vi börjat sms till varandra.

Det går som sagt betydligt fortare än snigelmejlen och bra övning innan vi ses.

Amor

Små segt att gå hemma

Ladan

Så deprimerande när man vaknar och det regnar ute! Jag är på tok för rastlös för att sitta inne och inte göra ett skit. Jag har fortfarande mängder av bilder att går igenom men vill inte riskera att ögat börja blöda igen. Så järnspikars mysigt var det inte och det minsta det svir så får datorn vara. Har i alla fall sänkt ljuset på skärmarna lite. Men idag blev det himla gott väder på eftermiddagen så Shakira och jag kunde ta en långpromenad.

Städar upp

Nu har jag börjat med att städa upp mellan husen, vi måste få ner ställningarna så att vi kan köra upp hästlastbilen med hö. Nu blev det onödigt tungt och jag ser ingen vits med att slita ut mig mer än nödvändigt. Sedan var det taskigt om posten som hade himla besvär med att kånka upp ett gigantiskt tungt paket till Tobias! Till och med Tobias blev chockad över hur stort paketet var 🙂 Blir spännande när han har satt upp vad det nu är!

Ladan

Annars vill jag hinna städa mesta möjliga medan jag är arbetslös. För det kommer en dag då vi flyttar och då vill jag absolut inte stå med allt som de förra ägarna lämnade efter sig. Håller på att ta en paus från fb och känns det okey kommer jag att avaktivera det helt. Är så himla trött på en del folk som vill ha kontroll på vad jag gör nu men inte vill lämna någon egen information utan lägger sig osynliga och ger fn i att svara en. Jag har numera en fullt fungerande mobil, vill de något är det bara att ringa.

Klar

Vedboden

Kanon! Fick äntligen kapat upp all brädor och sopat rent ute i vedboden. Antingen om jag tar en lat mans dag i morgon eller bär upp de brädor som ligger utslängda precis utanför. Det ser för bedrövligt ut och jag vill inte att det skall gömmas under snön när det är så mycket spikar i brädorna.

Jag

Har nu kört havregryn i fejan två dagar och blivit lenare. Tänkte inte så mycket på det förrän jag såg bilden på fb där jag står bredvid bilen. Jag ser ju riktigt ren ut eller slät hur man nu vill uttrycka sig. Upplever inte att det är någon peeling effekt men huden är så mycket mjukare och jämnare i färgen.

Eros

Eros godkände de nya filtarna och kuddarna i soffan och har mulat runt bra där idag. Han älskar att ligga bland kuddar.