... dina symboler här ...

Mina jordärtskockor

Hagen

Försökte röja fram mina jordärtskockor och alla plommonskotten, men det är så himla mycket brännäslor och någon ranka som fröar av sig så in i nordens. Hundarna är fulla av dem, särskilt Jackpot.

Jippy och Jackpot

Tänkte jag skulle gräva upp skotten och beskära de gamla plommonträden rejält. De är höga och hälften av grenarna är döda och fulla av mossa. Vi skulle behöva fler fruktträd. Alla är i bedrövligt skick eller har dött.

Hagen

Härligt!

Lada

Äntligen fått rensat ena ladu väggen från sly och satt mängder av björbärsbuskar istället. Det blev bra mycket bredare mellan ladan och loftet nu när det inte hänger ut massa träd och buskar. Det kommer bli så mycket lättare att köra med åkgräsklipparen nu.

Lada

Även Jackpot hjälpte till med att knippsa hallonbuskar. Det här är något jag velat göra länge och då även ta bort fusk fläder som står i hörnet vid loftet.  Jag vill plantera ett Blå regns träd där i stället. Kan bli vackert om det tar sig.

Vitkål

Blev så paff när jag tittade till kålen och såg att vi fått kålhuvuden, trodde inte det skull bli något. Även majsen börjar se klara ut.

Majs

Sicken färg!

Larv

Blev så förvånad när jag ser tre stora gröna larver i rabatten. Det var ett par år sedan jag såg sådanna sist Det är en skymningssvärmare och färgen är så vacker med sina ögon på sidorna.

Larv

Jag rensade det jag skulle och lade tillbaks dem i grönskan igen. Man får vara rädd om de insekter man ser. Det har verkligen blivit mindre för varje år.

Larv

Rensar ur

Grönsaker

Började att rensa ur i odlingstunnlarna, det växer så otroligt mycke att det är lite svårt att få överblick. Det är så mycket tomater att de ramlar ner och ruttnar. Så bättre planering nästa år är ett måste.

Tomater

Det är så tätt nu att inte ens Jackpot kan gå igenom nu och det blir att man går på squash bladen och de knäcks,  även gurkbladen är känsliga. En enda liten melon blev det i år, men hoppas på fler nästa år.

Melon

Porslins fylle

Porslin

Blir så himla trött när jag rensar längst murarna och i hagarna. Det är så mycket flaskor, glas skärvor, porslin och att skrot som kommer fram.  Jag har plockat spänner, hur tänkte de förr? När de bara slängde ner det i backen! Allt kommer ju upp förr eller senare.

Majs

Var gott att promenera ner till odlingstunnlarna och ser att majsen snart är klar och att vi har fått ett par rejäla kål huvuden.

Kål