... dina symboler här ...

Rena

Odlingstunnel
Härligt! Första tunneln klar för att börja odla. Det var 31 grader och luckorna hade åkt upp. Den andra tunnel behöver vi få dörrarna på plats. Men så härligt att få börja med förberedelserna. Behöver fylla upp med fräch jord men väntar till jag kan köpa 4 säckar för 99 kr.

Odlingstunnel
Använde bara såpa till väggarna och algerna försvann med lätthet. Känns skönt att inte behöva använda starkare medel. Såg lite jordloppor och passade på att blöta upp bäddarna ordentligt. Har lagt in markduk längst mot väggarna, glömde det förra året så det kröp in brännsässlor längst kanten.

Odlingstunnel

Golvet lagt

Köket

Så härligt att mattan är inlagd i köket. Den käns så mjuk att gå på. Det såg inte så illa ut under som vi trodde. Vi upplevde att det var rena motorvägen för råttor, men så var det inte. Vi hittade  tre ställen det hade gnagt sig in på under tjugo års tid, så de täppte vi till nu. Golvet var väl det som gubben var mest orolig över att göra, men jag tyckte han gjorde ett kanon jobb.

Vedspisen

Vi känner väl oss inte så jätte stressade att köket är nedmonterat så länge vedspisen fungerar. Med tanke på hur dyr elen är så har vi ändå gått över till den på sistonde och det fungerar kanon. Den är en sån mysfaktor och det har blivit så roligt att laga mat.  Jag blir så lugn när jag sitter på en pall och matar in veden och känner hur värmen sprider sig med matoset. Även Jackpot gillar att mysa på köksgolvet nu när det har blitvit så mycket mjukare än bara golskivorna.

Jackpot

Vintern på väg!

GårdenUnderbart friskt ute nu, lagom kyligt och härlig mängd snö. Jippy och Jackpot hade så roligt i snön och ville vara kvar ute.  När jag sa att vi skulle in, rusade Jippy in i snickeboa och lade sig i korgen. Hon såg så förväntansfull ut och hoppades att jag skulle pyssla med något så de slapp gå ner till huset.

Loftet

De fick springa runt en stund till. Det finns alltid saker att göra i snickerboa.  Hundarna vet att de skall checka av med jämna mellanrum.  Likabra att passa på, vem vet hur länge snön får ligga.

Gården

Jag är riktigt imponerad att det var hyfsat behagligt i tunneln.  Längtar tills jag kan börja odla igen.

Odlingstunnel

Pelagonerna på plats

Pelargoner

Fick in pelargonerna i snickeboa. Hoppas verkligen att de klarar sig där. Kan vara lite för varmt men det återstår att se.

Pelargoner

Mysigt att stå och jobba med så mycket grönt runt omkring. Såg att jag behöver skaffa ett stort bort när jag håller på med lite större saker, ritbordet räcker inte till och det är aldeles för högt.

Pelargoner

Perfekt att vara här ute idag när det är sånt skit väder. Det skall regna hela dagen.

Tomater

Tomater

Stor röj i odlingstunnlarna och jag plockade in de sista gröna gurkorna. Nu kommer det mängder av citron gurkor, brysselkål och vintersquash. Så nästa år kommer jag att sätta allt glesare och sätta mer mellan tunnlarna. Majsen blev jättefin så det vill vi ha mera av.

Gurkor

Jag kommer tänka efter lite mera innan jag sätter och skylta upp ordentligt. Köpte en liten fjutt chilli som nu är en jätte buske med mängder av chilli. Även en större tork som man kan reglera värmen på hade inte varit så dumt.

Torkolle

Köpte min Menuett på rea och den funkar kanon, men det går inte att reglera värmen och nu när jag torkar så mycket tomater så märker jag att den räcker inte till. Har mängder av sqush som väntar på att torkas.

Torkade tomater

I år blev det bara en vindruvsklase men de var söta och saftiga så det skall bli spännande hur det blir nästa år. Vi har tre olika sorter men det kom bara på en. Så i år blev det inget vin 🙂

Vindruvor