... dina symboler här ...

Gräva lite….!?

Gräver

Ja då kom grävarna som skulle lägga ner rören!?  Vi gräver lite….sa de och lägger ner ett litet rör! Hmmm okey! Så litet var det ju inte! Jackpot var på väg och skulle springa rätt igenom, varför gå runt när man typ kan gena? Nu är det världens skitväder så hundarna får hålla sig inne, sedan kör de skytte trafik med grus så grinden måste stå öppen. Men hundarna har tuggat på varsit ben medan de har haft plats på första parkett och följ gubbarna med stort intresse.

Gräver

De har grävt 3 meter djupt och skall genom gården ner till andra hagen? Fattade aldrig att det var så stora rör som skulle grävas ner. Blev lite chockad! Det är ju gamla stenmurar hus och lite anna smått och gott som står i vägen, men det skall bli spännande att se hur de löser detta.

Gräver

Sist de var här för att kontrollera marken  om de kunde släppa ut dagvattnet så  gjorde de ett kanon fint jobb med att återställa marken så mycket det bara gick. Så även om det ser bedrövligt ut nu så kommer det efter par månader inte ens synas att de varit här. Men ett litet rör!? Tja det är väl en tolkningsfråga  🙂

Rör

Nu har det börjat komma så mycket vatten från marken att det börjar synas i brunnen, den är ju ändå 4,5 x 1,5 x 2 meter. Kommer bli perfekt när vi får en pump och kan börja använda det vattnet till våran damm och växter.

Brunnen

Återbruk

Återbruk

De gamla dörrarna blev så himla fina att ha vid loftet och att vi behöll dem ner slipade så att man kunde se vilka färger de har varit under åren gav bara lite extra karaktär. Innerdörrarna målade vi som det var tänkt att de även skulle ha sett ut först på utsidan.

Återbruk

Det har varit så tort ute att odlingarna har vuxit dåligt, men däremot så kommer vi få otroligt mycket vindruvor. Första året fick vi bara en klase på en vinranka. Nu är all tre vinrankor fulla av klasar. De skall bli så spännande att få skörda dem och jag har inte bestämt mig om vi skall göra något med dem eller bara njuta av dem som de är.

Vindruvor

Pumporna som vi satte i det ena badkaret har börjat sätta fart och nu har det även kommit blommor, så det skall bli spännande att se om det blir några rejäla pumpor.

pumpor

I badkaret närmast huset kom bara den Japanska salladen upp. Den Italienska blev det bara några enstaka örter. Lite konstigt för jag sådde när det var ganska varmt. Skall prova med att förodla dem nästa år.

Örter

Grävlingen har varit här :)

Brunnen

När jag kom hem från jobbet så hade de tömmt kistbrunnen och släppt ut det i dammen som var halv full. Det tog en timme att tömma brunnen som är 4,5 x 1,5 x 1,5 så det var ca 10 kubik vatten i.  Så nu hoppas vi att den fylls på igen regnar. Jag gick ner i brunnen men det var svårt att ta bilder.

Brunnen> Fyller dammen

Sedan hjälpte han oss med att flytta ett jättestort stenblock och lägga det framför planterings skyddet. Marken är alltid fuktig där men det har nog berott på att när brunnen varit fyld så läckte väl vattnet ut åt det hållet. Nu kommer vi installera en handmatad gårdspump så vi kan andvända vattnet att vattna blommorna med och fylla på dammen.

Stenplattan på plats

Vi är så nöjda och hundarna kommer att älska att ligga på plattan när det är varmt. Sedan grävde de ett stort hål på 3 meters djup i varje hage för att ta prover på jorden ifall det går att Swedrock kan pumpa ut vatten där. Vattnet skall återföras till grundvattnet. Hundarna skötte sig kanon fint och Jackpot tar efter Jippys fascination för stora maskiner.

Oj vilket hål

Till min stora glädje såg jag att när han var klar och grävt igen så var det bara att så vildblommor där. Marken avskalad och fin. Perfekt!

Sår vildblommor

Skörda maskrosor

Maskrosor

Äntligen är vår värmen här och det är 20 grader ute. Det spritter i kroppen och man far fram som en torpep och vill göra allt på en gång. Men såg att klippningen av gräsmattorna är prio 1 i dag. Jisses så mycket maskrosor.

Maskrosor

Passade på att skörda maskrosblommorna till te och skall dra upp rötterna i morgon.  En del av blommorna har redan gått över till frön, vill verkligen inte ha mer maskrosor. Det kändes lite bedrövligt att klippa ner dem när bina samlar pollen för fullt.

Tork

Tog ut torken där vi så småningom skall ha ett ute kök. Portarna på loftet är bedrövliga och samtliga har blåst sönder. Nu har vi inte så mycket maskiner att vi behöver köra igenom loftet utan vi kommer att sätta igen det helt och bara ha två dörrar på vadera sida.

Vad gör du?

Varmt och gott

varmt

Varit ute på en sån härlig promenad i Jonsered och det kändes som vårväder.  Det börjar bli rejält varmt i tunnlarna och jag är så himla sugen på att böja odla även ute. Men det gäller att tåla sig, vem vet det kanske kommer mer snö. Men underbart att se alla krokusar och snödroppar i trädgårdarna.

Krokus