... dina symboler här ...

Mina vindruvor

Gårdspumpen

Tog det lite lugnt i morse innan jag började med att kratta upp gräset i hagen, vi ligger fortfarande lite back inför vintern och jag passar på att klippa så fort det inte regnar. Så idag hann jag bara en liten del längst ner i hagen innan det började.

Gänget samlat
Chillan är bara för go! Hon tyckte så illa om hundarna när vi skaffade dem att hon gick och surade i veckor innan hon tyckte att de kunde få vara där om de höll avstånd. Nu är det hon som hela tiden går efter dem 🙂 De är så söta när de går på upptäcksfärd tillsammans.

Skördat
Det blev rejält med vindruvor och även björnbärs busken ger extremt mycket bär. Så nu skall jag in och koka saft.

Tomater i mängder

Tomater

Det blev en hel del i år med även om det var betydligt mindre än förra året. Men i år skall jag inte torka tomaterna utan göra en soppa och olika såser som jag fryser in till vintern.

Grönsaker

Har aldrig lagat något på pumpa förut så det skall bli lite spännande, fick lite recept av Anna som jag skall testa och så är det väl bara att sätta sig en stund och googla runt. Något gott skall man väl kunna hitta.

Grönsaker

Jag är så nöjd men köket och det gör ju också att man vill prova lite nytt. Nu har vi så stora arbetsytor att man kan göra stor kok och olika saker samtidigt. Det är bara lite hyllor och ett par lister kvar att sätta upp, hmm ja det där klassiska som alltid tar tid……….

Grönsaker

Rensat

Snickeboa

Det har regnat nästan varje dag när vi varit på semester så Mauro kom inte åt att klippa gräset tillräckligt tätt. Det var rejält högt och så mycket ogräs längst rampen.  Så nu när det var uppehåll får man vara snabb med att försöka klippa och rensa.

Odlings tunnel

Även i odlingstunnlarna hade det vuxit rejält i så där får de bli en ordentlig höst röj. Det finns fortfarande gott om tomater och gurkor så jag får ta en inläggnings dag, eller göra någon kraftig soppa att frysa in till vintern.

Pumpor

Under sista stormen så var det ganska många träd som blåst omkull. Två låg rätt över staketet så det blev till att laga där. Ibland känns det som man bara rensar och röjer, när man tror att man kan ta det lugnt då kommer nästa storm och välter ett par träd.

Jackpot

Man skall väl egentligen inte klaga, vi har en underbar tomt med många möjligheter och det är otroligt lyxigt att kunna låta hundarna springa fritt med så varierande miljö.

Jippy och Jackpot

Utnyttja utrymmet med en utdragbar paviljong

Vi behöver ha en smidig plats att sitta på som är nära tunnlarna och nära till förvaringsmöjligheter.

Gräver

Så vid loftet var ett bra läge nu när vi  har tillgång till elektricitet och belysning. Efter att dörrarna kom på plats så ville vi ha paviljongen kloss intill väggen och inte bland träden som vi hade tänkt från början.

Paviljongen

Kommer att bli smidigt när vi är klara med uteköket, nära att plocka in allt och nära att hämta grönsaker från tunnlarna, fast köket blir nog nästa år. Vi får köra den  hängande eldstaden så länge.

paviljongen

Nu är det bara små pill kvar, som förankra den i golvet och vad vi skall ha på sidorna. tror det kommer bli kanon att sitta här ute. Vi kan lika gärna ta ut den gamla kaffebryggan och lite muggar så ärallt nära och bra.

paviljongen

Klyvning av kålhuvud!?

blev så chockad när jag hämtade kålhuvud till middag! Siktade in mig på ett riktigt stort fint huvud, men när jag tog på det så kändes det halvt. 

vitkål

Misstänkte att rådjuren lyckats ta sig över stängslet för hundarna skällde tidigt på morgonen och for iväg som tokar när vi släppte ut dem.

Men det var på fb-gruppen som tipsade om att det kunde vara ( Split Cabbage Heads )!?

Hade aldrig hört talats om detta, men det är förmodligen det som hänt.

klyvning av kålhuvud sker vanligtvis ett kraftigt regn, särskilt efter en period av torrt väder. När rötterna absorberar överflödig fukt efter att kålhuvudet är fast, gör trycket från inre tillväxt att huvudet delar sig.

Så då har jag lärt mig något nytt och jag hade inte behövt slänga det! Trodde som sagt att något djur knaprat på det. Det kan vara smart att sätta nät framför dörrarna ifall något rådjur tar sig över staketet.

Tunnel