Så härligt att få flytta tillbaka möblerna och se hur det ser ut, mattor måste vi avvakta ett tag till men så gott att bara få allt på plats. Försöker att tona ner prydnadssakerna så det inte bli för mycket och inte fylla skåpen med jox. Eftersom vi inte har köpt ny soffa ännu så har vi suttit mycket i fåtöljen och soffan. Känns mjuk och bra, fördelen med vaxningen är att den inte är så känslig när man spiller. Det känns helt suveränt att bara behöva hänga en gosig filt över kanten istället för att bre ut den över soffan för att inte katterna skall smutsa ner den.
Gården
Julgran
I år när det är så trist med Coronan så kändes det ännu mera viktigt att göra lite mysigt runt omkring hemmet. Vi håller oss ganska mycket hemma och det är tur att man har djuren och trädgården. Tycker synd om alla som är isolerade i sina hem. Även om det är frivilligt så tar det på krafterna. Vi har valt att renovera och ta tag i allt som vi ligger efter med. Att stanna upp lite i livet och kolla vad vi egentligen vill göra eller förändra.
Vi har pratat i flera år om att vi ville sätta slingor i den gigantiska ädelgranen som vi har mitt på gården! Men den blåste ner i år så nu tog vi cypressen som är uppe vid altanen. Den lyser verkligen upp och det är så mysigt att titta ut. Tack vare den så besluade vi att bygga ett uterum mot dammen i stället för andra sidan av huset där vi egentligen inte har så mycket att se på. Men det var väl mest att man satt fast i gamla hjulspår och inte tänkte på andra alternativ.
Massvis av fjärilar
Våra Buddlejor står i full blom och fjärilarna är som tokiga. Vi har försökt att plantera blommor som drar till sig fjärilar och bin. I år verkar det som vi verkligen har lyckats och nu är buskarna fulla av insekter. Vi kommer att bygga fler insektshotell och förbättra rabatterna allt eftersom. De it är verkligen en fröjd för ögat att se allt liv och jag kan sitta här i timmar och bara njuta av hur intensivt de flyger fram och tillbaks på blommorna.
Jag hittade en kanon sida när jag googlade lite fakta om fjärilar och nästa år kommar jag att testa en fjärils bar. Sidan heter “ Öka dina chancer till god skörd – öppna en fjärilsbar” – Skribent : Lotta Lindholm. Här nedanför kan ni se min damm, önskade att det gick att visa bättre. Vissa videor vill man bara krypa in för att få ta del av känslan……..tycker inte jag lyckas så bra , men det är barra att öva på.
Nu lägger de ägg
Det har varit helt underbart väder och vi har påbörjat att måla uteplatsen. Nackdelen med den gula färgen är att den blir matt så fort att man skulle behöva måla om varje år. Nu finns den bara med lite röd nyans i, så vi beslöt att måla om husen röda. Micaels hus är lika fint ännu och det var nog 7 år sedan.
Trollsländorna kommer tillbaka varje år och lägger ägg och jag har väntat länge på att de skall dyka upp. Vi var lite oroliga att tömning av dammen skulle göra så de inte kom i år, men ack så fel vi hade. Vi skyndade oss att sätta växter längs kanten för det är där de lägger äggen och nu behöver vi bara byta ut vissa plantor men det påverkar inte trollsländorna.
De här bilderna har jag tagit med min Samsung s20 Ultra och vete tusan om den inte är bättre än min Canon. Fördelen är att den tar rörliga bilder så jag kan plocka ut den som blev bäst. Vilket nästan är ett måste när man tar närbilder, i alla fall för mig som inte håller mobilen still.
Dammbygge
Gubben hade fått för sig att dammen läckte !? Vilket den inte gjorde! Så det blev att vi inte gjorde något med växterna runt dammen utan bara väntade att få tummen ur att börja tömma den och då passa på att bygga ut den.
Men nu i våras så körde vi igång och jag blev chockad över hur mycke grodor och paddor vi hade! Jösses! Det rörde sig överallt och vi släppa ner de vi fick fatt på i den lilla dammen vid krydd spiralen tills vi blev klara.
Sönerna hjälpte till med den tunga duken, hämta och flytta på de stora stenarna. Det var härligt att se hur dammen växte fram, men jag gick mest och längtade tills vi skulle hämta blommor och framför allt , fylla upp dammen så djurlivet kom igång igen.
Gubben ville även använda den gamla foder rännan. Sedan kommer vi bygga ut altanen så den kommer vara kloss an rännan. Men det blir ett lite senare projekt.













