... dina symboler här ...

87: Första frosten 333/365

Jippy

Då kom första riktiga frosten och dammen har fysit till is. Det har börjat snöa och Jippy tyckte det var lite läbbigt om tassarna, men det tog inte så lång tid innan hon hade kopplat bort snön och for runt som hon brukade och kämpade febrilt med sin tygbit som hade frusit fast under natten.

Dammen

Jag flyttade stringhyllan i stallet så att vi kunde ha så många hyllor som möjligt. Men nu var det bra kallt där ute, en bit av taket har vi öppnat upp för att lägga brädor istället för plywood bitarna. Det var bara 5 grader inne i stallet och det kändes! Man blev bra stel efter ett tag. Isoleringen kommer förhoppningsvis upp idag  eller imorgon. !6 grader är okey att jobba i men helst inte under.

Stallet

Skall bli skönt att gå igenom det sista som vi har efter våra föräldrar och även sånt som vi har lagt ut som vi inte använder. Det kommer bli en grov gallring så vi bara har minimalt med saker kvar.

Stallet

Köksträdgården

Ruin

Jag håller på att rensa runt stallet och kör iväg gödslet. Det är en svanka just där gödslet är så jag funderar att bara kratta ut det sista. Det har bränt såpass bra att det mesta redan är gjort. Så vi rensar så mycket vi kan inför vintern och lägger ut där det behövs. Så försöker vi isolera stallet från utsidan så alla gamla balkar bevaras på insidan.

Plommonträd

Det var så härligt varmt i solen att jag blev sittandes en bra stund och tttade när Jippy satte sprätt på alla grodor. Jippy avskyr flugor och i stort sett alla slags kryp. Hon blir alldeles tossig och pälsen går i vågor när hon har fått något på sig. Det är mycket kvar att rensa men man måste ju passa på att njuta också.

Jippy

Behöver något nytt!

Dammen

Gubben skaffade en ny pump men den var på tok för stark så vattnet rinner över på den första sektionen.

Dammen

Vi skaffade då en pump till som skall hjälpa till att slussa ner vattnet och det är på håret att det inte rinner över. Men nu behöver vi nya prydnader som vattnet kan rinna ur. Kannan frös sönder så där får vi fixa något nytt.

Dammen

Gubben testade med den trasiga hunden men nääääää det är nog inte riktigt vad jag tänkt mig 🙂

Dammen

Något skall vi väl hitta på så får vi köra slangar så länge, det viktiga är att pumparna är igång så inte vattnet står still. Vi har verkligen saknat ljudet av porlande vatten och flödet till nedre dammen är rejält nu.

Liljor

Lilla Paviljongen

Vilo plats

Rejäl upprensning i trädgårdarna och vi satte ut lilla paviljongen/ eller vad man nu skall kalla det på altanen. Märkte efter att vi rensat bort buskar och den stora gren högen att altan hade vridit sig, så det blir till att ta domkraften och sätta rätt cement skivorna under så det inte vrider sig mera. Köpte lampor på Jula och kommer att göra om tyget som sitter runt. Det behöver bli lite mysigare och ett bättre tak så vi slipper att plocka bort det till vinter.

Vilo plats