... dina symboler här ...

Äntligen!

Gården

Så gött! Kennet har kommit upp och fält de träden som lutat över infarten och håller nu på att gräva ner tunnlarna i hagen. Vi har haft så många träd nu som stått lutade mot andra träd att det har känns lite lurigt att köra upp. Det har varit ganska många stormar och att börja morgonen med att såga träd för att komma ut har ju inte känns så upplyftande.

Jippy

Jag går alltid ut med Jippy när jag kommer hem, men idag protesterade hon högljutt på promenaden. Det var betydligt mer spännande att vara ute med gubben.  Jippy är ruggigt fin att ha med ute på gården, håller lagom avstånd till maskiner men är ändå med hela tiden och har stenkoll på vad som händer .

Hagen

Jäsingens vad han har grävt!

20220309_172443[1]

Jippy bara älskar att vara med så det kommer bli så kanon när vi kan börja odla och fixa till en grill plats. Just nu undersöker hon grundligt det Kennet har gräv och tycker det är så spännande med allt som händer i hagen.

HagenDynamit att det är framgrävt till båda tunnlarna och till loftet så det bara är till att lägga i för el och vatten, vi hade aldrig blivit klara om vi skulle gjort detta för hand.

Röjer upp baksidan

Baksidan

Har äntligen börjat med att röja upp bakom uteplatsen. Eftersom vi inte har hästarna längre så öppnar vi upp så att Jippy kan springa runt och vi kan börja odla i gropen igen. Vi skall testa att göra hugelbädd och odla potatis. Vi har extremt mycke löv så att kunna använda det och gräs renset kommer bli kanon.

20220307_134204[1]

Det har blåst omkull så många träd att hela tomten mest ser ut som ett gigantisk plockepinn. Jippy tycker att det är kanon att hon nu kan springa runt bakom uteplatsen och vi röjer rent så mycket vi kan ner till staketet.  Hon älskar att sitt på olika platser och ser när det går folk på vägen. Vi har bestämt att rensa fram till den gamla silon i år så fortsätter vi vidare nästa år.

Löv

Det är snart dags att börja så, så vi får göra en paus i röjandet och göra klart våra tunnlar och planera lite hur vi vill göra i hagen.

Montering av odlingstunneln.

Odlingstunnel

Nu börjar det bli så pass gott väder att vi har börjat med att montera den ena odlingstunneln. Det är extremt mycket skruvar och lite bökig att hålla upp sidorna, så vi kallade på förstärkning av Rosa och Håkan.  Då gick det riktigt snabbt att montera och nu väntar vi på att få hjälp med att gräva ner el kablar.

Odlingstunnel

Det har börjat att gro i mina byttor och jag skall börja att så inomhus idag.

Vinterodling

Vinterodling

Gjorde klart mina sista plastbackar med persilja, morötter och rädisor, så nu hoppas jag att det kommer att gro. Det är första gången jag testar detta och skall även börja så inne. Men det får bli när min växtbelysning har kommit. Våra odlingstunnlar har kommit och jag väntar bara på att gubben skall isolera klart snickeboa så vi kan montera ihop dem.

Gården

Får bara hoppas att det är tillräckligt djupt med jord så det inte är berg i större delen av hagen.  I värsta fall får vi sätta en i den gamla köksträdgården och en längst muren alldeles utanför, men det känns bra tätt. Vi vill ju helst nyttja hagen så mycket som möjligt så vi slipper rensa och köra av den så den håller sig öppen och inte slyar igen.

Växthus

Skall försöka rensa ur det lilla växthuset, har aldrig tänkt på att jag kan vinterodla i den. Svinkallt ute idag men soligt så det var riktigt härligt att vara ute. Har mestadels städat upp efter elektrikern och skall samla ihop alla pappkartonger vi har så jag kan använda det till att göra en bädd ute. Jippy har piggnat till efter bettet och var på ett strålande humör. Så nästa vecka skall hon in och ta bort stygnen.

Jippy