... dina symboler här ...

Nationalpark Sächsische


20180923_090633

Nationalpark Sächsische Schweiz är en nationalpark i sydöstra Tyskland somgrundades den 12 september 1990. Den täcker en yta av 93,5 km² bergsregionen Elbsandsteingebirge i förbundslandet Sachsen. Direkt söder om Sächsische Schweiz ansluter påden tjeckiska sidan nationalparken České Švýcarsko.


20180923_090938

Nationalparken är delad i två från varandra skilda regioner.  Kännetecknande ärden pittoreskt utformade sandstenen och många isolerade bergstoppar. 23 procentav nationalparken klassas som kärnregion med ökad skyddsstatus.  Före nationalparkens inrättning fanns flera naturreservat i regionen. Regionala aktivister tänkte redan 1953 att skaffa en nationalpark i området men den östtyskaregeringen saknade denna kategori i sin naturskyddsförordning och vägrade att införa den.


20180923_090128

I nationalparken finns 400 km markerade vandringsleder, 50 km cykelleder och en mängd berghällar för bergsklättring. För att skona sandstenen är bergsklättring reglerad i en speciell stadga. Filmen Nania är delvis inspelad här.


IMG_0071

När vi kom upp låg en jätte vacker restaurang inklämd i bergen vid bågen Pravcicka.  Där tog vi oss en öl och kopplade av en stund innan vi gick vidare. Vår tur startade väldigt tidigt och det var för att undvika alla turist bussar. För det här är en väldigt välbesökt.


IMG_0057

När vi gick ner och åt lunch vid en lokal restaurang med extrem god mat så gick vi sedan vidare ner mot en liten flod för att ta en båt tur.


20180923_150851

Vyn var som tagen ur en saga och stugan var bara för söt. Naturen var helt underbar och det var en härlig utflykt med mycket skratt, guiden var på ett strålande humör och skämtade friskt med oss. Amerikanarna som var med skämtade friskt med honom tillbaka eftersom hans mamma ringde i ett. ( Väluppfostrad son )


IMG_0113

Allt som allt tog detta 12 underbara timmar med mycket frisk luft och motion.


IMG_0102

Prag


Prag

Helt suveränt! Vi har landat i Tjeckien och skall ta ett par dagar i Prag innan vi åker vidare till Budapest.  Jag har bara haft 2 veckor semester och det har varit på tok för lite. Känner just nu att allt suger och behövde akut komma i väg.  Helt underbart väder och massor att se på, vilket är rena medicinen för mig 🙂   Vi tog oss en lite sväng runt hotellet för att äta och ge dem tid att städa klart rummet.   Här är gott om Svenskar och väldigt mycket folk.


Prag

Vi åt på ett mysigt ställe som låg längst kanalen och det var härligt att bara få sitta ner i värmen och koppla av. Det är marknad på torget och det luktar gott vart man än vänder sig.   Jag lär komma hem som en knubbsäl 🙂


Prag

Jag skall ladda mobilen och packa upp så tar vi oss en ny liten sväng runt i staden.

Amsterdams underbara husbåtar!


Husbåt i Amsterdam

Jisses! Vad många läckra husbåtar vi såg i kanalerna. Det var billigt att åka till Amsterdam men boendet var bra dyrt. Nu hyrde vi en lägenhet eftersom sönerna var med och vi tycker det är smidigare än hotell. Nu hade Leen berättat att husen var smala och höga, så det var vi beredda på och layouten blir ju lite annorlunda. Det var väl egentligen bara trapporna som blev lite väl branta när allt var långsmalt. Lägenheten var supermysig och precis allt fanns med. Vi var inne på att hyra en husbåt men priset var inte att leka med.


lag

Sedan åkte det ju mängder av turistbåtar och en del åkte runt och festade rejält i sina båtar, hur kul hade det varit? Det blev ju att man glodde rätt in i husbåtarna.


Husbåt i Amsterdam


Husbåt i Amsterdam

Vi fick nöja oss med att gå runt på en visningsbåt och sedan gå runt kolla utvändigt på resten. Men så många olika varianter och storlekar. En del såg ut som båtar, andra som vanliga byssjor. Men priset för en sån är lika högt som för ett hus. En del hade riktigt stora odlingar på tak, däcken och lagt ner ett enormt arbete med att få plats med allt utan att det skulle se knökat ut.  När vi var inne i en av båtarna så var det gott om plats och egentligen ett riktigt bra alternativ till en lägenhet.


Husbåt i Amsterdam

Men jag hade fått panik varje gång jag skulle fick parkera längst kajen, för det fanns inga räcken och en del stod så nära att det är en gåta hur de kom ut att behöva klänga över till passagerarsidan. Det gäller att inte trampa snett   🙂

Duomo


Duomo

Dagens höjdpunkt var besöket i Duomo. Super trevlig guide med mycket information och en kanon grupp. Takten var lagom och tur att det inte var så varmt. Jag har klaustrofobi och hade det varit 30 grader så hade jag inte klarat av att klättra upp till toppen. Det var såpass trångt och man gick i en cirkel så yrseln slog till. Nu gick folk i ett lagom tempo och jag gick sist så jag lämnade lite utrymme mellan mig och Claes-Olof.


20180516_133554

Men wow vilken vy när man väl var uppe! Så himla glad att jag inte gav upp halvvägs. Man såg ju hela Florens och en stor del runt om kring. Guiden pekade ut sjukhuset som var med i Inferno.  Det var definitivt värt de 463 trappstegen för att komma upp!


IMG_0054

Biljetten till Duomo gäller även till kryptan och klocktornet som är utanför, så det funderar vi att besöka idag.


IMG_0023

Vi gjorde även ett besök i Boboli och Bardini trädgårdarna som var avkopplande att gå runt i. Vi hade förväntat oss lite mer blommor och statyer, men det var fint ändå.  Det finns så mycket att skriva om men laptoppen krånglar och jag får vänta tills Tobias och Micael möter upp oss i Amsterdam.  Det är ram minnet som strular ochdet är svårt att få till bilderna.


Bardini och Boboli trädård

Penthouse San Giorgio


IMG_0019


Här är länken där man kan boka den, med flera bilder

Claes-Olof måste ha hittat en av Florens bästa lägenhet. Så söt på insidan med flera terrasser med vidunderlig utsikt över Florens åt alla håll. Conrads matbutik, pizzeria, bageri och en gelateria nedanför backen. Bara till att handla på väg hem från utflykterna. Vi har mest gått runt i centrum och beställt bord på Florens bästa kött restaurang.  Den är så känd att det blir fullbokat på några timmar och det är smartast att beställa bord när de öppnar på morgonen och har man tur finns det någon plats ledigt på kvällen.


20180514_202657

Ganska mycket turister redan nu och jag kan tänka mig hur det ser ut här när det är högsäsong. Vädret är riktigt bra, inte för varmt så man kan promenera runt många timmar innan tröttheten slår in. Nu skall vi strax ta en promenad till Piazza Michelangelo och fotografera broarna. Sedan promenera in till restaurangen, lagom hungriga.

20180514_202256_001