... dina symboler här ...

Funchal


Nypressat

Det första vi gjorde när vi kom fram till lägenheten var att gå ner till affären så gubben fick köpa sig ett par flaskor nypressad apelsin juice. Städerskan var inte riktigt klar och vi kom framlite för tidigt. Lägenheten låg mitt i Funcahl med en park och mängder av restauranger runt hörnet. Marinan låg ett par hundra meter nedanför och det hade kommit in ett gigantiskt kryssningsfartyg som vi var lite nyfikna på.

Vår lägenhet är på 3 våningar, så det blir ett fasligt springande upp och ner i trapporna. Det måste ha varit små lägenheter från början för det är som ett trapphus inne med dörrar åt alla håll och kanter. Mysig med väldigt udda.


Kryssningsfartyg

Det blev en fin promenad nere i Marinan för att gå av pizzan och allt gott man har vräkt i sig under resan och det första vi mötte på pizzerian var svenskar 🙂 Ett glatt gäng som hade bilat runt hela Madeira och som skulle åka hem imorgon. De berättade om en gubbe som hade
vandrat den turen vi skall göra på fredag. Han hade fastnat med staven och snavat så han hade fått den rätt i pannan. Det såg tydligen ut som han hade ett skotthål i pannan! Vi kanske skall tänka om med den turen!?


Funchal

Även nere i Marinan satt massa svenskar, så det kändes nästan som man var hemma. Vi funderar på att titta på olika trädgårdar i morgon men vi får se! Gubben vill ut och åka båt, Tobbe vill gotta sig och jag vill shoppa. Som sagt få se vad det blir i morgon 🙂


Funchal

Oceanário de Lisboa


20190310_132326

Beläget vid havet en bit utanför centrala Lissabon ligger Oceanario de Lisboa akvariet som blivit framröstat till världens bästa år 2017 via Tripadvisor. Platserna därifrån man kan se in i de större tankarna är väldigt genomtänkta. Det fanns väldigt många av dem så var det upptaget vid en var det bara att gå en bit till så hittar man en där man kan stå och kika ifred.. Det var väldigt mycket folk men ändå gott om plats att röra sig på eftersom de gjort så många gluggar.

20190310_132136

20190310_124343

20190310_130419

Enligt Lissabon Oceanarium innehåller den permanenta utställningen över 450 olika arter av fisk och andra djur i samband med havsmiljön, som kan studsa i 7 miljoner liter saltvatten. På utställningarna kan du se hundratals spännande djur- och växtarter när du utforskar alla oceaner från Arktis med pingviner till Indiska oceanens färgglada exotiska fiskar. Den permanenta utställnings största akvarium på 5 miljoner liter rymmer hajar, strålar, barracudaer och en stor klumpfisk. Runt detta akvarium finns 4 mindre akvarier som skildrar oceanen i olika delar av världen. Dessutom är det vanligtvis en tillfällig utställning som har ett förändrat tema.


IMG_0048

De hade gjort så fint utanför akvariet med parker med mängde av olika restauranger. Vi passade på att äta på en som hade buffé, den var stor men ändå fullt av folk. Den som vill se Parque das Nações ovanifrån och dessutom få en fantastisk vy över Europas längsta bro, Vasco da Gama-bron, bör ta en tur i linbanan. Precis bredvid akvariet ligger linbanans södra station och där kan man köpa en enkel- eller tur-och-returbiljett och åka upp till norra stationen vid hotell Myriad.


IMG_0040

De här färgglada konerna sprutade plötsligt vatten som vid ett vulkanutbrott och började ryka. Det såg så häftigt ut och så himla otippat. Det var inte lite vatten heller som den sprutade iväg. Vi såg ju flera som ställde sig kloss intill för att bli fotograferade. Hade varit kul att se deras miner när konen fick ett utbrott. Helt grym dag med massor att se på och en perfekt avslutning på Lissabon.


IMG_0038

Tjuvarnas marknad


IMG_0059

I dag tog vi en sväng till den berömdaTjuvarnas marknad’, Feira da Ladra. Den har använts sedan 1600-talet från gryning till skymninglördagar. Otroligt mycket jox men ändå roligt att ha besökt. Den var oändligt stor, det kändes som hela Lissabon var på plats och sålde sina gamla saker. Jag köpte ett gammalt radband av kork. Men lampanbilden nedanför hade jag gärna velat ha! Så ful häftig. Ser nog finare ut när den är tänd.

IMG_0060

Vi hade tänkt besöka Castelo de Sao Jorge ett slott med underbar utsikt. Man kunde gå runt nästan hela slottet uppemurarna och titta ut över staden och havet, men det var så mycket folk som besökte slottet att kön in var enorm så vi vände och åkte tillbaka till lägenheten. Det var 24 grader idag och vi hade traskat runt i Lissabonmånga timmar att det var gott att barakomma hem..


IMG_0036

Spårvagnarna ser för söta ut när de kommer och en del är tillverkade före första världskriget och fungerar fortfarande perfekt, även om de ser ut att falla av ibland. Men jag tror aldrig jag har sett så mycket klotter överallt. De stod och förbättradefärgen lite varstans och jag kände bara för att klotter sanera! Behöver nog ett par dagar till för att släppa jobb nojan..


IMG_0027

Sintra


Lissabon

Äntligen semester! Lissabon och Madeira blir det denna gången. Micael fick inte ledigt från jobbetdet blev bara Tobias som hakade på. Lite trist men vi kommer hakaMicael när han skall till Japan i April nästa år. Den började med en rejäl regnskur som skulle vara ett par timmar och vi passade på att handla hem mat till lägenheten och bara koppla av. Ta igen den sömnen man hade blivit blåsthemma och ladda upp batterierna ordentligt för att kunna göra lite utflykter.

20190308_100245 20190308_100414 20190308_100042

Vi tog en tur till Sintra och Quinta da Regaleira som är från 1800-talet och är med på UNESCO:s världsarvslista. Vi vandrade runt i det lite kusligt gotiska kapellet och slottet med mängder av torn, spiror och gargoyles. Det fanns mängder av utarbetade system med grottor och tunnlar som förbinder två massiva spiralbrunnar som inte används för vatten, utan för mystiska initiationsritualer. Den tätt växande parken är fylld av mystiska symboliska monument.. Detta underjordisk torn är  27 meter djupt ner i jorden och nås med en monumental trappa, full av häftiga symboler.


20190308_103355

Sintra är en liten by med ett jättestort torg. Detta torg kommer oftast uppgoogle maps när man kollar Sintra. Det fanns gott om mysiga affärer så vi köpte nummer skyltar till husen och jag letar efter ett stort motiv att ha på vår gavel. Få se om jag lyckas med det.


IMG_0080

hemvägen åkte vi längst kusten och stannade till vid en fyr och olika vackra utsiktspunkter. De .hade till och med satt upp skyltar där man kunde sätta upp mobilen för att få en stadig bild när det stormade som värst. Jäkligt smart för det blåste rejält 🙂  Det var en härlig tur och vädret var helt perfekt.

20190308_124834 20190308_124801_001

Katt café

katt café Budapest

En liten udda grej vi gjorde i Budapest var att fika på kattcafét.  Det var ett dussin katter och jag tror de flesta var hon katter.  Väldigt mysig miljö och så rent och fräscht.


katt café Budapest

I källaren hade de en hall som de gjort till en gigantisk katt låda och toaletterna var även där nere. Ingen kattlukt eller massa hår någonstans och de var väldigt noga med att gå igenom reglerna när vi kom.


katt café Budapest

Micael hade hoppats att katterna var lika klötiga som Amor, men det hade varit ohållbart för då hade ju ingen kunnat äta något.  De var lagom reserverade man kunde klappa dem men de visade tydligt när de ville vara i fred.


katt café Budapest

Det hade varit kul med ett sånt café här men då hade väl hälsovårds nämnden stängt den innan den ens hunnit att öppnas.


katt café Budapest