... dina symboler här ...

Mao har skottat

Gården

Efter onsdagens snökaos såg tomten nästan ut som ett vinterkort — vackert, men helt insnöat! Mao var snabbt ute med skyffeln och skottade hela uppfarten och gångarna mellan husen. Hon älskar snö, men även hon började se nackdelarna när kylan riktigt bet i kinderna och snön aldrig verkade ta slut.

Uppfarten

Själv har jag legat sjuk under hela jul- och nyårshelgen, så jag är så otroligt tacksam för att Tobbe och Micael tog hand om det värsta. Och sedan gjorde Mao ett fantastiskt jobb med att bredda allt när snön fortsatte att vräka ner.

Mellan husen

Men nu har vi beslutat oss att investera i en snöplog, vi är ju tre hushåll här på gården så kostnaden blir inte så farlig, alla har ju nytta av den.

Morgonstrul!

Jbbar

Vaknade tidigt i morse, som vanligt, och gick direkt upp för att tända i vedspisen. Det är något så rogivande med att börja dagen till sprakandet från veden och doften av kaffe som sprider sig i köket.

När huset började vakna till liv bestämde jag mig för att sätta mig vid datorn en stund och jobba lite med bloggen. Jag hade hittat ett nytt tema som såg riktigt snyggt ut — stilrent, varmt och med precis den där känslan jag vill förmedla. Dessutom gick det att installera färdiga inlägg och mallar till nästan hela bloggen. Perfekt, tänkte jag.

Vedspisen

Problemet var bara att… allt försvann. Hela bloggen! Borta på en sekund. Hjärtat slog dubbla slag och jag hann tänka både ett och två ”nej, nej, nej!” innan jag sansade mig och kom på att — tack och lov — Hostinger  har daglig backup. Jag loggade in, återställde allt, och plötsligt var bloggen tillbaka igen, precis som innan.

Jag ska erkänna att jag höll hårt i kaffekoppen efter det. Flera års inlägg, bilder och minnen kunde ha varit borta på ett ögonblick. Så jag tror att jag väntar lite med att byta tema… det får bli en annan dag. I dag räcker det med strul.

Till Christina och Peter

Julen 2024
Vi åkte upp till Uddevalla och hälsade på Christina och Peter. De var tänkt att vi skulle upp under julen men de har legat sjuka fram tills nu. Så trist att vara sjuk under hela jul och nyårs helgen. De hade betydligt mera snö än oss och vi passade på efter som det skall komma in ett snöoväder i morgon.

Julen 2024
Hundarna fick träffa Maja och Pärla igen och det fungerar kanon. Jackpot tycker väl det är lite jobbigt när de skäller så vådsamt och är lite brötiga, men Jippy brudde sig inte över huvudtaget. Så skönt när vi nu passar varandras hundar.

Julen 2024
Vi åt ost och skinkpaj med sallad. Så gott och det är något jag borde lära mig att göra. Det hade varit roligt att göra en paj brunch med sönerna. Nu är det inte så långt kvar innan Mao åker tillbaks till Japan och det kommer bli så himla tomt. Det blir väl att Micael åker upp dit till sommaren och så kommer hon ner hit efter det.

Julen 2024
Det blir till att åka hem innan affärena stänger och ta in så mycket ved som möjligt. Så får vi ser hur mycket snö som kommer.

Firework chrysanthemum

Firework chrysanthemum

Vi var ute och letade efter vackra julrosor, och det skulle vara rea på dem på Blomsterlandet, vilket gjorde oss extra förväntansfulla. Men när vi väl såg prislappen, 400 kr styck för en liten blomma, kände vi båda att det var lite väl mycket och kanske lite orimligt för vår plånbok. Därför bestämde vi oss för att åka till Plantagen istället, där vi blev positivt överraskade av deras utbud och hittade denna vackra Firework-krysantemum! Utöver detta hade de även mindre julrosor som vi köpte betydligt billigare och som vi hoppas kommer trivas bra i vår trädgård. Mina gamla julrosor vissnade helt för ett par år sedan, vilket var tråkigt, så vi ville verkligen ge dem en ny chans och se om vi kan få dem att överleva.

Firework chrysanthemum

Julen 2024

Julen 2024
Då var julafton här och vi gjorde kyckling till middag, alla var lite trötta på julmaten och jag funderade på att börja testa nya recept och kanske andras länders traditioner på julmat. I Japan har man kentucky chicken så för Mao är vår julmat lite mer spännande. men de hade firat jul med sina vänner och då haft riktigt julbord.

Julen 2024
Denna julen fick jag äntligen se Kalle Anka och hans fantastiska vänner! Jag har lyckats att missa detta under de senaste åren, antingen för att jag varit på väg till något annat eller stått i köket för att förbereda middagen. Så det var en riktig nostalgi att få se det utan stress och rusning. Det var så roligt att se Maos glädje och fniss när Musse Pigg plötsligt dök upp på skärmen. Hon älskar verkligen Disney och kunde knappt sitta still av förtjusning. Det är alltid en speciell känsla att återuppleva barndomsminnen, och denna gång var inget undantag. Det kändes som en perfekt julstund.

Julen 2024
Sönerna hade köpt så fantastiskt fina julklappar, precis det som var praktiskt och roligt. Vi har dock dragit ner på julklapparna betydligt för det är inte bara materiella gåvor som betyder något; det är gemenskapen och stunderna vi delar tillsammans som verkligen är det viktigaste. Att umgås och njuta av varandras sällskap, skratta och skapa minnen är prio ett för oss.

Julen 2024