... dina symboler här ...

Lördagsfika med sönerna

Lördagsfika
Så fort jag hade dukat så var Jackpot på plats. Man vet ju aldrig om det kommer någon godbit. Hundarna hade kommit  ut till mig i köket när jag gjorde rånen och munkarna. De brukar få de första misslyckade och förhoppningen var stor att vi skulle tappa lite på golvet när vi fikade.

Lördagsfika
 

Lördagsfika
Det är så mysigt när vi samlas och det är något vi borde göra oftare, men vi har olika rutiner och sönerna är ganska trötta när de haft skift. Men idag var de fika sugna och kom som ett skott när jag ringde. Jippy är så himla förtjust i Tobias och vill vara nära honom hela tiden. Vet inte om det är skägget hon gillar eller om det bara är almänt.

Lördagsfika
Det blev en mysig stund och nu när jag är mätt och belåten så blir det en liten stödvila med att titta på någon julfilm. Känner att jag gjort tillräckligt för i dag.

Lördagsfika

Mina fotogenlampor

Fotogenlampa
jag plockade fram mina fotogenlampor och tänkte jag kunde ha den ena i köket. Jag älskar skenet de ger och tycker det är mysigt att använda dem. Men idag brände jag mig rejält på glasröret när jag skulle ta  bort lite skräp. Röret blir extremt hett och det väldigt det fort. Så det blev att jag släckte den igen.

Fotogenlampa

Den är vacker men väldigt hög! Jag hade läst att det skulle minst vara 1 meter till taket!

Fotogenlampor? Brandfarliga? Ja, visst, men inte så att man behöver bygga ett brandskydd runt dem! Det är som att säga att en tändsticka är en raket. Visst, båda kan brinna, men det ena är lite mer… spektakulärt. Fotogenlampor är som en lugn och sansad granne jämfört med en stearinljusfabrik. De brinner lugnt och stilla, och när oljan tar slut är festen över. Så länge man inte försöker släcka dem med en brandslang eller blåser på dem som om det vore en tårta, så kommer de att bete sig bra.

Fotogenlampa
Men att hålla en meters avstånd till taket i mitt hus kräver nog att jag står på huvudet. Om lampan råkar sota ner taket så får jag ju en unik patina, helt gratis! (Eller ja, kanske inte helt gratis om jag måste måla om…)”

”Tänk dig att sitta i ett mysigt hörn med en bra bok och en fotogenlampa som sprider ett varmt sken. Det är som att sitta vid lägerelden, fast inomhus. Men kom ihåg, håll lampan på ett säkert avstånd, annars kan det bli lite väl varmt för boken!”

Men man kan ju göra som sonen! Helt brandsäkert och använda en pannlampa istället.

Arvegods

Älskar att vakna tidigt på morgonen!

Vardagsrum

Det finns något magiskt med tidiga morgnar på helgen. När världen fortfarande sover och allt är tyst och fridfullt, finner jag en speciell ro i själen. Att stiga upp tidigt och tända en brasa är en av mina favorit stunder. Eldens värme sprider sig långsamt genom huset och skapar en mysig atmosfär som är svår att slå.

Köket

Medan brasan knastrar, sätter jag mig bekvämt och tittar på en film. Efter filmen tar jag fram min laptop och bloggar en stund. När jag har bloggat klart, tar jag mig tid att planera vad jag vill göra under dagen. Det kan vara allt från att ta en lång promenad i naturen till att baka något gott eller bara läsa en bok. Denna tidiga morgonritual ger mig en känsla av lugn och kontroll, och jag känner mig redo att möta dagen med ny energi.

Pyssel

Det är i dessa stunder, när jag är ensam med mina tankar och eldens värme, som jag verkligen finner ro i själen. Det är en enkel men kraftfull påminnelse om att ibland är det de små sakerna i livet som ger oss mest glädje och frid.

  

 

Är bloggen på utdöende?

Köket
Jag sitter här med en kopp kaffe och skall gå igenom bloggar jag brukar läsa och se om jag inte kan hitta nya intressanta bloggar. Blir ärligt talat lite deppig när jag ser att bloggandet minskar så drastisk år efter år.

Gubben
Gubben är hemma mellan två jobb idag och han läser över huvud taget inga bloggar. Han kan kolla mina inlägg ibland men annars så spelar han eller målar på sin padda. Han använder inte fb eller instagram heller så det kan väl ha lite med åldern att göra. Men jag följer en Ingrid på 80 som bloggar och hon är jätte mysig. Så nu på morgonen har jag letat efter nya spännande bloggar att följa.

Jippy
Jag skaffade bloggen 2007 och det först inlägget var när Shakira vår första Eurasier var valp. Jag ville dokumentera det vi gjorde på gården. Renoveringar och om djuren. Det har hänt mycke sedan starten och även om jag gjort lite pauser så är jag glad att jag fortsatt att blogga. Om inte annat som för att kolla hur tätt Shakira fick sina Ep anfall och när hon blev äldre.

Jackpot
Glädjen när vi skaffade lilla Jackpot och allt vi har ändrat om och hur intressen ändras med åren. Fotograferingen har jag mer eller mindre hållt på med sen jag startade bloggen och alla foto teman jag har varit och är med har lärt mig så mycket nytt. Kommer att lägga ut länkar till de bloggar jag har hittat och hoppas kunna fylla ut den listan rejält.

Årskrönika 2023

En tillbakablick på året som har gått – Hmmm! Ett år av många förändringar och renoveringar. Det har varit ett år av många glädjeämnen men också väldigt tunga besked. Men det har varit ett ganska bra år och jag ser fram emot det nya.

Januari – Vi har lagat all mat på vedspisen och det fungerar kanon. Det har kommit snö och hundarna älskar att springa runt ute i den stora hagen. Vi börjar bli klara  med renoveringen av köket och kopplar av med en filmkväll och popcorn. Hundarna tycker att popcornmaskinen låter konstig men luktar gott.

Februari –  Odlings tunnlarna rengjorda inför våren och jag ser fram emot att få sätta igång. Anna och jag har börjat att promena till Jonsered på rasten. Vi har kommit långt med att kakla i köket.

Mars – Hittar massa spännande fröer på nätet och har börjat att förså i hobby rummet. Min biologiska mamma går bort dagen efter min födelsedag. Jippy och Jackpot är helt underbara och vi är så glada att vi har dem.

April – Elen är dragen i köket men vi kört fortfarande all mat på vedspisen. Älskar mina eggcoddler och tycker det är lite lyxigt att anväda dem. Claes-Olof köpte en matberedare där det står gårdens namn ( Krakelgården )

Maj – Micael och Mao har bröllpsfest här och till sommaren åker vi till Japan. Jag har börjat att fotografera igen och det är så roligt. Tjejerna skall till veterinären men är lyckligt ovetande och njuter för fullt av bilturen.

Juni – Vi har haft en underbar dag på Läckö slott! Med visning av några rum och mycket information. Guiden levde sig verkligen in och berättade att det var Sveriges vackraste slott!? Odligen börjar ta fart och jag har gjort Syrén sirap för första gången. Anna och jag hjälps åt på jobbet 🙂

Juli – Swedrock är här och gräver ner rör i hagarna, de var lite större än jag trodde. Phuu! Det är det varmt och jag håller på att rensa vid tunnlarna och gubben skruvar bräder till paviljongen.  Det har kommit pumpor och vi har skördat en hel del sparris i år.

Augusti – Vi var på marknader och gick runt i Dubai, spännande tur och tiden räckte inte till, vi skulle åka vidare till Indien och sedan Singapore. Indiens flygplats var ….hmmm…..kapitel för sig. Men nu är vi i alla fall i Singapore. Sedan Japan och Micael och Maos bröllopscermoni. Så mycket som vi upplevde i augusti – underbar men intensiv.

September –  Skördat in de sista tomaterna och är jättenöjd med vad vi fått i år. Paviljongen är klar och jag har bjudit in kollegor från jobbet till grillning. Vi testar friluftsgrillen och blev lite överaskade hur smidig den var att laga mat på.

Oktober – Hundvakt och det var röjigare än vanligt här, inhängnad damm och stenhård koll på all mat. Vi var på Tjolöholm slott på Aternoon tea och det kommer vi att göra om. Så himla mysigt. Testade vår lilla sparspis och har sparat in mycket genom att köra vedspisen.

November – Mao var här och bakade med ett par kompisar, super mysigt. Jag kopplar av med carm choklad och ser på mängder av julfilmer. Gunnebos ljus show, helt magiskt och värt att se på.

December – Underbart med snö i december och den får ligga över julen. Jag gör olika kvass smaker och tycker det är väldigt gott. Vi fick en lugn och helt underbar jul.

Vill passa på att önska alla ett  Gott Nytt År