











Fotogenlampor? Brandfarliga? Ja, visst, men inte så att man behöver bygga ett brandskydd runt dem! Det är som att säga att en tändsticka är en raket. Visst, båda kan brinna, men det ena är lite mer… spektakulärt. Fotogenlampor är som en lugn och sansad granne jämfört med en stearinljusfabrik. De brinner lugnt och stilla, och när oljan tar slut är festen över. Så länge man inte försöker släcka dem med en brandslang eller blåser på dem som om det vore en tårta, så kommer de att bete sig bra.

”Tänk dig att sitta i ett mysigt hörn med en bra bok och en fotogenlampa som sprider ett varmt sken. Det är som att sitta vid lägerelden, fast inomhus. Men kom ihåg, håll lampan på ett säkert avstånd, annars kan det bli lite väl varmt för boken!”
Men man kan ju göra som sonen! Helt brandsäkert och använda en pannlampa istället.



Medan brasan knastrar, sätter jag mig bekvämt och tittar på en film. Efter filmen tar jag fram min laptop och bloggar en stund. När jag har bloggat klart, tar jag mig tid att planera vad jag vill göra under dagen. Det kan vara allt från att ta en lång promenad i naturen till att baka något gott eller bara läsa en bok. Denna tidiga morgonritual ger mig en känsla av lugn och kontroll, och jag känner mig redo att möta dagen med ny energi.

Det är i dessa stunder, när jag är ensam med mina tankar och eldens värme, som jag verkligen finner ro i själen. Det är en enkel men kraftfull påminnelse om att ibland är det de små sakerna i livet som ger oss mest glädje och frid.




En tillbakablick på året som har gått – Hmmm! Ett år av många förändringar och renoveringar. Det har varit ett år av många glädjeämnen men också väldigt tunga besked. Men det har varit ett ganska bra år och jag ser fram emot det nya.
Januari – Vi har lagat all mat på vedspisen och det fungerar kanon. Det har kommit snö och hundarna älskar att springa runt ute i den stora hagen. Vi börjar bli klara med renoveringen av köket och kopplar av med en filmkväll och popcorn. Hundarna tycker att popcornmaskinen låter konstig men luktar gott.

Februari – Odlings tunnlarna rengjorda inför våren och jag ser fram emot att få sätta igång. Anna och jag har börjat att promena till Jonsered på rasten. Vi har kommit långt med att kakla i köket.

Mars – Hittar massa spännande fröer på nätet och har börjat att förså i hobby rummet. Min biologiska mamma går bort dagen efter min födelsedag. Jippy och Jackpot är helt underbara och vi är så glada att vi har dem.

April – Elen är dragen i köket men vi kört fortfarande all mat på vedspisen. Älskar mina eggcoddler och tycker det är lite lyxigt att anväda dem. Claes-Olof köpte en matberedare där det står gårdens namn ( Krakelgården )

Maj – Micael och Mao har bröllpsfest här och till sommaren åker vi till Japan. Jag har börjat att fotografera igen och det är så roligt. Tjejerna skall till veterinären men är lyckligt ovetande och njuter för fullt av bilturen.

Juni – Vi har haft en underbar dag på Läckö slott! Med visning av några rum och mycket information. Guiden levde sig verkligen in och berättade att det var Sveriges vackraste slott!? Odligen börjar ta fart och jag har gjort Syrén sirap för första gången. Anna och jag hjälps åt på jobbet 🙂

Juli – Swedrock är här och gräver ner rör i hagarna, de var lite större än jag trodde. Phuu! Det är det varmt och jag håller på att rensa vid tunnlarna och gubben skruvar bräder till paviljongen. Det har kommit pumpor och vi har skördat en hel del sparris i år.

Augusti – Vi var på marknader och gick runt i Dubai, spännande tur och tiden räckte inte till, vi skulle åka vidare till Indien och sedan Singapore. Indiens flygplats var ….hmmm…..kapitel för sig. Men nu är vi i alla fall i Singapore. Sedan Japan och Micael och Maos bröllopscermoni. Så mycket som vi upplevde i augusti – underbar men intensiv.

September – Skördat in de sista tomaterna och är jättenöjd med vad vi fått i år. Paviljongen är klar och jag har bjudit in kollegor från jobbet till grillning. Vi testar friluftsgrillen och blev lite överaskade hur smidig den var att laga mat på.

Oktober – Hundvakt och det var röjigare än vanligt här, inhängnad damm och stenhård koll på all mat. Vi var på Tjolöholm slott på Aternoon tea och det kommer vi att göra om. Så himla mysigt. Testade vår lilla sparspis och har sparat in mycket genom att köra vedspisen.

November – Mao var här och bakade med ett par kompisar, super mysigt. Jag kopplar av med carm choklad och ser på mängder av julfilmer. Gunnebos ljus show, helt magiskt och värt att se på.

December – Underbart med snö i december och den får ligga över julen. Jag gör olika kvass smaker och tycker det är väldigt gott. Vi fick en lugn och helt underbar jul.

Vill passa på att önska alla ett Gott Nytt År