... dina symboler här ...

Mot Florens


Propellerplan

När vi skulle åka till Florens så åkte vi med ett propellerplan och vi satt precis vid motorn. Det klev på en äldre dam som gnällde kopiöst på hur bullriga, trånga och vidriga dessa planen var. Hon vägrade att åka med och personalen fick bita ihop bra innan hon gav med sig. Det kom en  stor Österrikare till sist och sa till henne det planet eller stanna kvar 🙂 De flesta passagerarna fotade planet och filmade propellern, glada att vi ens kom iväg på grund av strejken.


IMG_0016

Nu väntar oss 4 dagar i Florens och underbar lägenhet med en vidunderlig utsikt. Så gott att bara få koppla av och njuta av Italiens atmosfär. Vi tog en liten kvällsrunda och kollade upp vad matbutikerna låg och vad vi kunde ha som riktmärke för att hitta tillbaka 🙂 men det var enkelt, Duomo är ju lite svårt att missa och vi bor uppe på höjden med den i mitten och en torn på vardera sidan.


20180514_205938

Wien

Konst

När vi gick runt i Wien, så kom vi förbi ett konst-museum. Vi blev lite nyfikna när det var en trädgård i virtual reality. Vi hade aldrig sett sånt och gick in. Den virtuella trädgården var en riktig höjdare och vi gick runt där en bra stund. .Nu hade de utställning på möbler, konst, tyger och porslin från olika tidsepoker och nationer. Det var nog bland det största museer jag sett, och så pampigt.


Museum i Wien

Den här mat-värmaren och en mängd andra knasiga föremål varvat med riktigt gamla möbler från Barock-tiden och gammalt porslin från Asien.


Ide för hur man kunde värma upp mat

Efter det begav vi oss till stadsparken som det verkade vara något typ Göteborgskalas. Så mycket folk som satt och solade och kollade alla stånden. Vädret var underbart och vi gick nog runt i ett par timmar. Jag testade  smoothie med gurka och yoghurt och senare en frukt-mix. Måste börja göra mer sånt hemma, jag har varit alldeles för feg med att testa att blanda i grönsaker och myntor.


Stads parken i Wien

Jag har aldrig varit med om en så kontrastrik stad som denna, här var gamla byggnader blandat med extremt nya och udda design. Grova graffiti målningar på murar och pittoreska gränder, allt i en salig röra. Mycket ljud och liv i rörelse överallt, men folk verkade koppla av med att fiska i kanalen och sola i stort sett överallt där det gick att sitta


Wien

Jag får energi av mycket intryck men här var det nästan på gränsen till för mycket. Hur jag än försökte fota byggnaderna så  blev perspektiven skeva och alla starka ljud av klockor, hästvagnar som kom körandes och spårvagnar som hade ett kraftigt pling varje gång de stannade. Men jag är grymt glad att vi åkte en dag tidigare och stannade till här.


IMG_0037

Vi vill definitivt hit igen och då vara lite längre. Men nu bär det av mot Florens och en stor dos av italiensk kultur. Arrivederci!


Wien

Mini semester


Wien

Helt otroligt! Vi skall på semester och just det flygbolaget vi skall med går ut i strejk. Det blev att boka om och åka en dag tidigare, visserligen inte helt fel men det blev lite stressigt. Vi passade på att mellan landa i Wien innan vi åker vidare till Florens. Underbart väder och en väldigt livfull stad med massor av gamla byggnader och mycket att se. Vi börjar bli lite hungriga så vi skall ta en sväng till längs kanalen innan vi käkar.


Wien

Vi var inne i ett fjärils hus men mobilen hade laddat ur och bilderna med kameran blev inget vidare. Det var extremt varmt därinne och smockat av folk, så vi valde att gå ut och få lite luft istället. Verkar vara en trivsam stad med mycket på gång.

Furnas källorna

002

Utflykten idag bar av mot en stor vulkankrater med en sjö i mitten, där fans även en massa varma källor. Men först besökte vi en forskningsanläggning som arbetar med att förbättra miljön i sjön eftersom den är så extremt övergödd. Men de försöker även förbättra och rädda floran för övrigt. Intressant att se vilket enormt jobb de lägger ner att dokumentera vilka arter som är utrotade och hur de skall försöka få tillbaka de in i miljön.

020

Sedan gick vi runt bland de varma källorna och provsmakade vattnet som innehöll olika mineraler, det smakade mest som gammalt vichyvatten. I en av källorna låg det massa plastpåsar och vi trodde först att det var skräp! men det var några av byborna som till lagade sin majs, där av säckarna.

034

Det roligaste på turen var när vi badade i det 35 gradiga vattnet och folk skojade om att de inte kände igen varandra eftersom de nu hade blivit så unga. Badade man i källaren så skulle man bli minst 10 år yngre. Så resten av turen sprang vi runt på spenstiga ben. Nej men ärligt! Det var vrål gott att simma runt i det varma vattnet. Man skulle ha mörk bad dräckt eftersom det var så mycket järn i vattnet att den färgade kläderna.

058 063

Lunchen sedan bestod av mat lagad i en underjordisk källare och hade puttrat i 6 timmar. Jättegott och innehöll olika kött och grönsakssorter. Det var en lokal speciallite.

20150607_133510

Mätta och belåtna vandrade vi sedan runt i den vackra Terra Nostra Parken, där hade vi behövt mera timmar.

116

Stora Ö – Turen

Page1

Idag gjorde vi en heldags utflykt runt hela ön. Första stopet var öns största te fabrik Cha Gorreana. Jag blev lite frustrerad på en del av gubbarna! Skulle fotografera! Vips så stod där en gubbe, flyttade de på sig så att andra kom åt att fotografera? Nope! Det blev djungelns lag och de slutade med att de tittade surt på mig när jag knödde mig först ut och fram till alt så det fick vänta tills jag var klar. Men sen blev de tröttare alt eftersom timmarna gick så de flöt på fint och alla kunde fotografera utan störande objekt i förgrunden.

052

Gubben köpte te glass och det var klart bland det äckligaste jag har smakat. Sabba glass på det viset! Vi köpte lite olika Likörer som var jätte goda däremot. Mjölk Likör – Mums!

060

Sen stannade vi på Pico Do Ferro, en utsiktspunkt över kraterområdet Furnas med sina rykande källor och sin gröna sjö. Så himla mäktigt att se. Verkligen skiftande natur och vackra rastplatser som lokalbefolkningen åker med sina familjer till för att grilla och umgås. De lägger verkligen ner massa arbeten med blomster arrangemang och att det skall vara rent och snyggt.

20150605_111625

Sedan bar det av till Pvoacao där vi åt en god lunch. Vi tog oss en promenad i byn medan resten av gänget väntade på kakor och kaffe. Det var bara en från Norrköping som rekade för eventuell pensionär flytt. Han tyckte att svenska vädret körde ner en till fotknölarna. Han tyckte det var viktigt att hålla drömmarna vid liv även om det kanske aldrig blir av. Vi kände igen hans iver och energi från vår Italien resa då vi kollade runt i samma syfte.

069

Efter lunchen stannade vi vid 2 rastplatser med vidunderlig utsikt och massa härliga blommor att titta på. Där kom nog världens lataste bonde som vallade ner sina kor på vägen med bilen. buss chauffören blev inte speciellt glad eftersom de inte skall valla djuren mitt på dagen utan göra det på kvällen då det är minst trafik. Men vi tyckte det var kul att titta på 🙂

144

Sista stoppet var vid flera vattenfall och en gammal kvarn. Otroligt mycket att se på idag och kameran har gått varm. Hoppas det blir lika fräckt imorgon och att vädret blir kanon.

172