... dina symboler här ...

Lagar mat så det ryker!

Oj! Så gott det var. Varje gång jag är på loppis kollar jag efter grytor, men jag hittar bara samma storlek på den karl-Johan gryta som jag redan har. Den fula gula grytan har vi alltid vatten med någon doft extrakt i för att inte luften skall bli så torr. Den ovala grytan är efter mamma och den är väl inte så farligt tung men stekpannan är under all kritik, måste hitta någon lättare som klarar värmen. Märktes att det var ett tag jag lagade mat på vedspisen brandlarmet gick i gång på direkten när jag höll på med grönsakerna. Måste bara laga detta oftare så gott, så smidigt och det tog slut i ett nafs.

Ostkaka på squash

Nu har jag testat att göra ostkaka på squash. Hittade mängder av recept på olika kakor så jag började med denna. Det är Torfolks gårds recept. Kakan blev jätte god men lite vattning, skulle nog ha låtit squashen rinna av längre. Glömde att kolla klockan.

  • 1 kg squash
  • ½ dl sötmandel
  • 3 bittermandlar
  • 4 ägg
  • 1 dl strösocker
  • 2½ dl grädde
  • 2½ dl mjölk.
  • 5 msk vetemjöl
  • Jag tog lite vaniljsocker också

Sätt ugnen på 200 grader. Skär squashen i små bitar och mixa den till mos. Låt det rinna av i ett durkslag i 15 minuter. Hacka sötmandeln och bittermandeln fint. Blanda moset med äggen, sockret, vetemjöl, mandel och gräddmjölken. Häll smeten i en eldfast form. Formen behöver inte smörjas. Grädda kakan 45 min – 1 timme.

Attans vad potatis jag har!!

Wow! Vad potatis jag har fått! Passade på att kolla hur det såg ut i landen när jag var uppe och fodrade. Såg inte plantorna först för all svinmålla. Såg sedan på nätet att de går att äta bladen som spenat. Det stämde jättebra att där jag satte potatisen har det inte kommit brännässlor. Kommer att utöka landet nästa år så det blir smidigare att hålla efter. I morgon skall jag testa detta receptet av: Fjölnir Sigurdursson

Svinmålla är en gammal matväxt som blivit nästan helt bortglömd idag. Man hittade stora fynd av svinmållefrön från bronsåldern som kan tyda på odling. Svimållan spelade förmodligen samma roll som spenat gör nu. Faktum äe att svinmållan är både mjällare och godare än spenat.

Dags att samla in!

Läste att hemmamamman gjort  Granskottsirap så jag tog en promenad med Shakira och plockade lite skott. Sökte runt på internet  på olika recept och här är en variant med sprit som Hostmedicin.

Gör så här :

Färska granskott sättes i en glasburk med skruvlock på ½ l eller mer. Packa tätt och tillsätt 32-34 procentig sprit så att det täcker de packade granskotten. Skruva åt och tejpa igen locket till burken och ställ i fönstret ca 1 vecka. Vänd och skaka burken helst varje dag. Efter en vecka sättes burken i mörkt och svalt utrymme t.ex. kylskåp eller kall matkällare. Den skall stå i 8-12 månader för att de goda egenskaperna skall dras ut. Efter angiven tid sila det hela och tillsätt någon form av sötma (sirap eller kokt råsocker) och barren fryses in och kan användas till dessert, bakning och smaksättning i mat. Dosering: 2-3 msk per dag tills hostan gått över.
Av : Laila Spik.

Jag får rappa på lite om jag skall plocka in vissa blad som t.e.x björk. Jag är ute i senaste laget men det har varit så kallt att jag tror det mesta är sent. Passade på att samla in Daggkåpan till te och ansiktsvatten.

Maskrossirap

Wow! Jag har gjort Maskrossirap och det var supergott. Receptet hade  hemmamamman  på MN. Nu blev det väldigt lite för jag har rensat hårt i år (Typiskt) Men detta är något jag definitivt kommer att göra fler gånger.