... dina symboler här ...

Colmar

Colmar

Vi gjorde en liten dags utflykt till Colmar i Alsace. Den centrala delarna av staden  korsars av flera kanaler, därav namnet  ”lilla Venedig”.  Den har massvis med korsvirkeshus med sneda ytterväggar som lutar sig mot varandra. Colmar grundades på 800-talet. Intogs av en svensk armé under två år 1632. Tillhörde sedan Tyskland men blev franskt 1697.

Colmar

Marknaden var enorm med mycket att titta på. Vi köpte lite olika sorters julöl och teer till sönerna.  Jag hittade lite olika ansiktskrämer och har börjat köpa lite sorter som vi inte har hemma. Jag började med det när jag köpte en flaska rosen droppar i ett kloster Prag. Älskar alla olivkrämer jag har köpt i Italien så det har blivit en grej att försöka hitta något udda.

Colmar Colmar

Det måste vara otroligt vackert under sommaren när balkongerna pryds med blommor.

Colmar


Sarlet

Beynac

I går körde vi längst Dordogne och vi åkte mellan Bergerac och Sarlat le Caneda,  på den sträckan finns mängder av slott och gamla byar. Vi vid Beynac som hade en jätte fint slott där de hade spelat in Janne dÁrc. Det var så otroligt välbevarat. Det stod att fotografering var förbjudet men varenda en blev så tagen av utsikten att kamerorna smattrade för fullt. Jag får säga att fransmännens attityd har blivit väldigt mycket bättre sedan sist vi var i Frankrike och sedan gubben var här 1975 då han upplevde dem som väldigt arroganta. En av tjejerna som arbetade babblade på och förklarade för oss att hon fick soppa till de stora bonaderna som hängde på väggarna för svalorna gömde sig därbakom och värmde sig på natten.

Beynac

Så hon gick varje dag och borstade av alla möblerna som stod under bonaderna. Så när vi gick där så flög svalorna i mängder runt våra huvuden. Men de hade satt upp små hyllor längs taken så att svalorna kunde lägga sina ägg. Så de hade löst problemet ganska bra. Tjejen skrattade och var på ett strålande humör där hon pratade med oss på franska och tog det med ro att alla fotograferade. När vi väl hade tagit oss ner halvvägs mot byn köpte vi världens dyraste glass ( 2 bägare med 3 kulor glass kostade 100 kr ) Men gott var det.

Marqueyssac

Sedan åkte vi till Buxbom trädgården vid Marqueyssac och flanerade där en stund. Vilket jobb de hade gjort och så fräckt det såg ut med så mycket buxbom. Sedan åkte vi till Sarlat för att se medeltidsstaden och där hade bokstavligen tiden stått still. Helt otroligt att en hel by är så bevarad och så pittoresk att gå runt i. Där hittade jag en hel del kläder och fick köpt mig en klänning för mammas peng 🙂 Byn var så vacker att det var svårt att ta in allt på en gång. Färgerna, stämningen, byggnaderna och folket som sagt man hade behövt mer tid.

Sarlet

På hemvägen fick jag se hus som var byggda rakt från bergväggen och jag bad gubben stanna så vi kunde gå runt. Så Surrealistiskt det såg ut och taget från en sagobok. Detta var byn Les Eyzies. När vi för att försöka ta oss upp mot grottorna mötte vi ett äldre franskt par som beklagade sig att det var stängt hela vägen på grund av rasrisk. Men det roliga var att de kunde ingen engelska men det bekymrade inte dem när de under leenden och arm viftningar förklarade att man kunde rasa ner för ett stup. Här började det stört regna så vi passade på att äta pizza. Vi fick en helt underbar dag och börjar bli bra förtjusta i Dordogne regionen.

Eyzies

Bratome

Bratome

I dag blir det en riktig relaxa dag och vi har promenerat runt i lilla  Brantome i Dordongne regionen. Gubben ville ju flytta till Italien och jag till Dordogne regionen.   La Libertie som vi var en natt hos var ju Svenskar  och de har aldrig ångrat sitt beslut att flytta, även om det var tufft innan de kom till rätta. De små städerna med sitt lugna tempo är bara så vackra. I dag verkade hela staden vara på utflykt och serveringarna fylldes ganska snabbt upp av invånarna och turister. Men idag är det bara så varmt och vi kopplar av ett par timmar innan vi går ut och äter.

Bratome

När vi var på väg till Brantome stannade vi till en stor hage full av vildsvin som jag ville fota. Men precis när jag skulle fota så säger gubben ( Hej ) till ett stort svin. Herre jösses! Fullständig panik utbröt i hagen och de bokstavligen sprang av skräck och jag hade inte en chans att ta några bilder. Gubbens förvånade min och svinens hysteriska flykt fick mig att vika av skratt. Svin är ju extremt nyfikna så de kom snabbt tillbaka men det minsta man rörde sig så rusade de i väg igen. Vi tyckte det var bäst att åka innan bonden kom ut och frågade var vi höll på med. Så några vildsvins bilder blev det inte och inga Alpackor heller! Vi körde förbi en farm men inga av djuren var ute.

Bratome

I morgon skall vi åka in till Bratome igen och kolla en klädaffär och sedan blir det en utflykter till massa småstäder med medeltids hus. Så skall vi flytta hit blir det förmodligen någonstans i Dordogne regionen. Vi börja få en uppfattning om vad för sorts B&B vi i så fall vill ha.

Bratome

Bergerac

Södra Frankrike

Då blev det 70 mil i dag och vi stannade till alldeles utanför Bergerac. Här är vi bara över natten sedan åker vi vidare men bara 7 mil. Där skall vi stanna 3 nätter innan vi beger oss hem igen. Shit! Vad tiden har gått fort! Jag hade gärna åkt runt i ett par veckor till. Jag hade gärna fortsatt att tassa runt i slottet och kollar runt i de närliggande byarna. Såååå himla mycket att se.

Bergerac

På kvällen åkte vi in till Bergerac för att äta och vilka underbara hus och gränder här fans. Sån mysig stad. Här gick tempot lite långsamt och restaurangerna var fullbokade, nu hade Campsegret reserverat en plats i den gamla delen av staden dit vi gärna vill gå runt en stund. Campsegret drivs av svenskar och det var lite gött att kunna snacka obehindrat om ditt o datt.

Bergerac

Nu tycker jag det har fungerat ganska bra och jag hade beslutat mig för att chansa lite mera med maten när jag beställde och verkligen testa lite nytt. Så när föreslog dagens fisk så tänkte jag varför inte! Hmm! Måste erkänna att det var lite svårt att koncentrera sig på att äta när maten glodde en! Vill helst ha fisken utan huvud. Men men! Den slank ner och med dubbel efterrätt blev jag mätt med.

Bergerac

Södra Frankrike

Södra Frankrike

Vi startade ganska tidigt eftersom vi skulle åka 60 mil och stanna halvvägs till Dordogne. Jag tyckte serpentinvägarna var läbbiga i Italien och Österrike men här tog de verkligen pris. Når jag tittade upp mot toppen och såg hur de slingrade sig upp genom tunnel efter tunnel och hur långsamt det gick så kände jag lätt panik. Det slår lock för öronen och jag får kraftig huvudverk av luftskillnaden och för att jag förmodligen spänner mig. Nu satte vi på en ljud bok och det var gott att kunna sitta och koncentrera sig på den. Så de 60 milen gick riktigt fort och vi var framme lite för tidigt till hotellet. Och tur var väl det!

Chateau de Picomtal
Deras hemsida här

Gubben hade lyckats hitta världens sötaste slott! The Chateau de Picomtal. Vi var de första gästerna som kom och på så sätt välja vilket rum vi ville ha. Rummen skilde sig markant från varandra och när vi kom till det sista så föll vi pladask. Det var Louis XVI Suite , så stort och pampigt!

Louis XVI Suite

Jag gick runt och videofilmade och tog kort på de andra rummen innan de andra gästerna kom. Det var precis så vi hann med det. Det kändes så konstigt att gå där och smyga runt i rummen, men så roligt 🙂

Trädgården var bara så ljuvlig med sina stora Irisar. Här hittade jag en bra film på den.

Chateau de Picomtal

 Vi var nere i Embrun och åt en god middag och tog en snabb promenad runt. Lite synd att vi inte hade mera tid här får byn var klart sevärd, kanske något Disney aktiga. Byggnaderna såg lite fejkade ut som på Euro Disney i Paris, nu var de förmodligen inte det men man vet ju aldrig.

Embrun

Naturen var ju så grym att man höll på att dåna och när solen föll på olika ställen på bergstopparna så var den ena vyn inte den andra lik så man hade nog kunnat ta bilder där i evigheter och ändå fått de att se olika ut.

Södra Frankrike