... dina symboler här ...

259. Rörigt (156 av 182)

259. Rörigt (156 av 182)
Något har förändrats i mitt förhållande till november. Där jag tidigare mest såg en grå, oinspirerande månad, har jag nu hittat en ro och värme som jag verkligen uppskattar. Det började med att jag bestämde mig för att ta det lugnt och göra storstädningen till något mer än ett måste – en egen liten ritual där varje centimeter av hemmet får omsorg.

Köket
Mitt i städningen plockar jag varsamt fram julsakerna, en efter en. Stjärnorna hamnar i fönstren, adventsljusstakarna gör sitt intåg på bänkar och bord. Jag värmer glögg och gör iordning te- och chokladstationen, redo att förgylla mörka kvällar när andan faller på. Här får städning och pyntning ta tid. Det spelar ingen roll om allt inte är klart på en dag – tvärtom. Jag njuter av att varje litet hörn blir skinande rent och dekoreras med omtanke.

206. November (154 av 182)
Och så händer det oväntade: jag märker att jag börjar älska november. Varje kväll med ett doftande rent hem, tända ljus och små glimtar av jul, förvandlar månaden som annars brukade kännas så lång och trist. Jag har skapat min egen novembertradition, och det är kanske just det som gör den så speciell nu.

Te station

206. November (154 av 182)

206. November (154 av 182)

Underbart – nu har jag börjat fira Novent! Det är min egen tradition att tjuvstarta julen redan nu, och idag har jag fixat i ordning min te-station. Doften av olika teer och känslan av att röra om i koppen sätter mig genast i rätt stämning för novembermys.

Imorgon blir det dags att ordna choklad-, glögg- och kaffestationen. En liten hörna där man kan välja sin favoritdryck beroende på dagsformen, och låta smaken av värmande glögg konkurrera med rykande kaffe och len choklad. Det känns extra festligt att gå runt bland stationerna när kallare vindar sveper utanför fönstret.

Te station

Nu kommer det upp massor av ljusslingor både inne och ute. Små lysande pärlor i fönstren och på verandan som gör kvällarna ljusare och roligare. Med varje ny slinga känns det lite mer som jul, även om det fortfarande är några veckor kvar till första december.

Jag börjar också storstäda – rum för rum, låda för låda. Det är skönt att städa och pynta i lugn takt, så det lite i taget känns fint och ordnat. Sakta men säkert får huset allt mer julstämning, ett ljus och en prydnad åt gången.

I år vill jag verkligen ta tillvara på varje dag och njuta av vägen mot julen. Novent är mitt sätt att göra det: genom te, ljus och små dekorationer som får vardagen att skimra lite extra.


Att ta det lugnt och sprida ut mys och pynt gör att både kroppen och själen får tid att landa i vinterstämning!

217. Oktober (153 av 182)

217. Oktober (153 av 182)

Nu är det riktigt tråkigt väder. Det är mörkt, regnet smattrar mot rutorna och kylan börjar krypa in över kvällen. Ute blåser de sista gula bladen av träden redan vid minsta vindpust. Vardagen känns inbäddad i ett grått filter där alla färger har bleknat bort.​

Det är nu kvällarna får värme av öppnaspisen—varje kväll tänds den, och sprakar tryggt medan mörkret lägger sig över huset. Hösten har kommit på allvar och det finns något stillsamt i att se lågorna dansa, samtidigt som vinden viner utanför och regnet aldrig verkar vilja ta slut.

266. Skaparglädje (152 av 182)

266. Skaparglädje (152 av 182)

Äntligen är alla mina svamphattar färdiga! Det blev verkligen en riktig maraton med limpistolen och putterkulor—och ja, det är omöjligt att räkna hur många gånger fingrarna fick sig en bränna av hetlimmet.

Svampar

När jag började var planen klassiskt pyssel, men efter två försök tröttnade jag på att kämpa med modeller och sprickor. Till slut fick limpistolen rycka in: jag droppade limmet direkt på kulan, töjde försiktigt ut det för den rätta formen och svängde till hattarna så de blev både stadiga och mjuka. Känslan när limmet stelnar och blir genomskinligt är ändå lite magisk—när man glömmer att det bränner! Många pauser med isskålen och några försök att hitta bästa greppet krävdes innan det satt.

20251029_193035

Det tredje försöket blev också det sista på ett tag, för nu har jag gjort 50 svamphattar tre gånger om. Det känns som att fingrarna förtjänar semester – och kanske finns det roligare stubbar och grenar att dekorera framöver, för jag har hittat flera i trädgården som väntar på ett svamplyft – men det får vänta till tålamod och fingertoppar mjuknat igen.