








Imorgon blir det dags att ordna choklad-, glögg- och kaffestationen. En liten hörna där man kan välja sin favoritdryck beroende på dagsformen, och låta smaken av värmande glögg konkurrera med rykande kaffe och len choklad. Det känns extra festligt att gå runt bland stationerna när kallare vindar sveper utanför fönstret.

Nu kommer det upp massor av ljusslingor både inne och ute. Små lysande pärlor i fönstren och på verandan som gör kvällarna ljusare och roligare. Med varje ny slinga känns det lite mer som jul, även om det fortfarande är några veckor kvar till första december.
Jag börjar också storstäda – rum för rum, låda för låda. Det är skönt att städa och pynta i lugn takt, så det lite i taget känns fint och ordnat. Sakta men säkert får huset allt mer julstämning, ett ljus och en prydnad åt gången.
I år vill jag verkligen ta tillvara på varje dag och njuta av vägen mot julen. Novent är mitt sätt att göra det: genom te, ljus och små dekorationer som får vardagen att skimra lite extra.
Att ta det lugnt och sprida ut mys och pynt gör att både kroppen och själen får tid att landa i vinterstämning!

Det är nu kvällarna får värme av öppnaspisen—varje kväll tänds den, och sprakar tryggt medan mörkret lägger sig över huset. Hösten har kommit på allvar och det finns något stillsamt i att se lågorna dansa, samtidigt som vinden viner utanför och regnet aldrig verkar vilja ta slut.


När jag började var planen klassiskt pyssel, men efter två försök tröttnade jag på att kämpa med modeller och sprickor. Till slut fick limpistolen rycka in: jag droppade limmet direkt på kulan, töjde försiktigt ut det för den rätta formen och svängde till hattarna så de blev både stadiga och mjuka. Känslan när limmet stelnar och blir genomskinligt är ändå lite magisk—när man glömmer att det bränner! Många pauser med isskålen och några försök att hitta bästa greppet krävdes innan det satt.

Det tredje försöket blev också det sista på ett tag, för nu har jag gjort 50 svamphattar tre gånger om. Det känns som att fingrarna förtjänar semester – och kanske finns det roligare stubbar och grenar att dekorera framöver, för jag har hittat flera i trädgården som väntar på ett svamplyft – men det får vänta till tålamod och fingertoppar mjuknat igen.