... dina symboler här ...

Bus i kubik!

Tinkrarna

Gud vilket gott väder det har varit idag, gubben hade dörren öppen när jag kom från jobbet. Shakira kom farandes med Pepper i släptåg och det var bara en sådan härlig syn. nu var jag så trött att jag vilade en halvtimme innan jag tänkte fota krokusarna som kommit upp i trädgården. Jag tänkte sätta ner hästarna där i morgon. Den lilla hagen har ju inte så många intakta stolpar kvar efter vinterns bravader när hästarna skulle upp den vägen. När en kompis frågade idag om jag fotat något det sista så gnällde jag på att jag inte visste vad jag skulle fotografera! Kolla in bara hur snyggt Beethoven posera! Huvudet lite vinklat och tyken isig blick!

Bellman

Så här finns hur mycket som helst att fotografera. Bellman hade krupit ur sitt täcke igår, så jag lät de gå utan och väntar lite med att raka dem i stället. Men när jag hittade räcket och släpade det efter mig så började båda hästarna bralla runt och gallopera hej vilt. Det är så typiskt att jag hade makrot på så att jag kom för nära. Jag ville inte springa in och byta utan oftast är det bättre att bara fota på. Det är så roligt att se hästarna rusa runt och busa, men Bellman frustade så att jag funderade på om han kanske tyckte det var obehagligt när jag släpade täcket. jag vill ju inte att de skall bli rädda för täcket!

Bellman

Men när jag hämtade godis och släpade runt täcket så rusade båda hästarna fram för att få godis och sket fullständigt i täcket. De var bara på bus humör och ville väl visa upp sig lite idag. Även Shakira och Pepper var fina idag där de sprang runt och njöt. Så att inte ha något här att fotografera!? Då får man vara bra blind.

Dimmigt

Hästarna

Usch! Vilket gråmulet väder, det duggar lite smått men vi hade bestämt oss för att ta en morgontur med klumparna. Nja tycker nog att Beethoven börjar se ut som en tarm! Jag tror att vädret gjorde hästarna lite små sega idag för de var lite väl lugna. I och för sig bra nu när vi red genom området och över ängen, men kändes lite knepigt att behöva driva på dem med tanke på att vi den sista tiden haft full sjå med att hålla dem lugna. Men det var en härlig ridtur och man känner sig lagom trött. Det är nu som kaffet smakar som allra bäst.

Men nu får de stå inne i 2 timmar och torka med sitt morgon hö. Det verkar som Beethoven äter en stund och sedan går ut, medan Bellman vräker i sig resten. Få se om jag får upp vikten på honom på detta sätt, vill helst slippa låsa in honom för att stöd fodra.  Fast det är väl klart tar man upp Elvy så lär hon nog tycka att jag skall skaffa nya glasögon, för brukar tycka att de är lite runda. Snart kommer väl grönbetet igång och då lär han bli rund och fin igen.

Hortensia

Planterade ner Hortensian som jag fick av Rosa i födelsedags present, så nu har vi en liten färgklick vid dammen igen.

Trött men nöjd

Elvy

Hade en kanon födelsedag om än lite strulig  🙂 Hade lyckats blocka Elvy från FB när jag försökte begränsa vilka som skall se vad. Jag blev så himla paff när jag satt på rasten och det kom en vän förfrågan från min äldsta och bästa kompis!? Så som ni ser på bilden så släppte hon lös trollsländan hon köpt i present som hämnd. Ja jag hann i alla fall se att den var blå 🙂

Beethoven

Beethoven hade lyckats ta sig ur hagen någonstans så han var väl inte så sugen på att ta en promenad. Monica var förkyld och jag var bra mör sen födelsedagen. Men hur det än är så är det så himla gott när vi är ute och man känner hur all stress rinner av en. Beethoven har gått ner såpass att jag behöver köpa ny gjord, padden åkte runt igen och jag blev hängandes längs sidan innan jag åkte i backen.

Beethoven

Monica försökte dra upp mig men jag var för tung i gumpen. Det är lika bra att jag starta en tårtfabrik om jag skall fortsätta åka av så här, varje gång man åker av skall man ju bjuda på tårta.

Noll koll!

Beethoven

Monica var uppe tidigt och vi gjorde en ordentlig röj i boxarna och fyllde på med torv och sopade box väggar. Bellman var lite snubblig sist vi var ute så jag raspade ner tårna ordentligt och idag gick han upp betydligt enklare och mjukare upp i galopp. Bellman ser så stor ut men han skall verkligen ha små hovar för att röra sig bäst. Jag var orolig att jag hade tagit ner dem för mycket sist när hovslagaren var här, men han tyckte hovarna var lagom. Bellmans öga som var alldeles igen murad sist var nu jättefint och det rann ytterst lite när vi var ute.

Bellman

Idag när vi galopperade så låg det ett träd över och Beethoven gillar ju att hoppa så jag förberedde mig för ett jättehopp med tanke på farten vi hade. Blev så himla snullen när han bara fluffade över och tvärnit!  3 meter framför är det en mur och bakom den satt två barnfamiljer och fikade. Jag var så fokuserad på hoppet att jag aldrig reflekterade över de små luvorna som stack upp bakom muren. Beethoven hade ju sett dem lågt innan och gjorde hoppet och saktade ner som han har lärt sig ” Man galopperar inte förbi människor utan går lugn och fint ” Åhh! så pinsam det kändes att komma stormandes på det viset med noll koll. Bellman gjorde ett jätte hopp och tvärnitade bakom Beethoven så Monica hade lika kass koll som mig.

Dammen

Tur att hästarna hade det nu när vi uppenbarligen inte hade det. Familjerna tyckte i och för sig att det bara var ett bonus att se ett par hästar på utflykten och tog det med ro. Hemfärden blev betydligt lugnare. Hemma hade gubben fixat till pumpen på dammen så nu rinner det igen. Har verkligen saknat ljudet.

Jösses!

Ridtur

Vilken dag! Har varit så ruggit trött på sistone att jag köpt vitaminer. Gubben passade på att köpa vad han tyckte, en dunderkur! Han var helt övertygade att jag skulle fara runt som en skottspole på jobbet. Har ärligt inte varit så trött som jag var idag i mannaminne! Självklart kom chefen och tyckte jag skulle göra en del av den andre killens städ del eftersom han var sjuk. Så där rök rasten, jag valde att hellre köra på än att komma senare hem.

Bellman och Monica

Monica frågade på chatten om vi skulle ta en sväng med hästarna. Vi hade varit ute med dem i går och det hade gått kanon. Det krävs ju betydligt mera av Monica nu när jag behöver hjälp med Beethoven. Men efter lite dividerande så kände jag att det kunde vara mysigt med en lite lugn tur i det fina vädret. När jag kom hem så stod Monica och gjorde dem klara. Beethoven hade huvudet ganska högt så jag kände att det kanske skulle vara bra med halsförlängare så han inte kan köra upp huvudet så högt att jag får hans öron i näsan. ( Normalt perfekt hjälpmedel )

Vilse

Jag undrar om inte Beethoven hade varit och slabbat i sig dunderkuren gubben köpt! Shit! Vad mycket energi han hade. Det slutade med att Beethoven sprang på så att jag valde alla vägar som var brant uppåt så att han fick kämpa ordentligt. Men till sist var vi så vilse att vi fick börja ta oss hemåt,  det enda som hände var att Beethoven blev rejält svettig. Bellman kom igång och frustade så han såg ut som ett ånglok. Har aldrig någonsin sett den hästen så upp i varv. Så den lugna ridturen blev en rejäl bus runda.

Beethoven

De var riktigt roliga idag och allt gick väldigt bra, det enda är väl att de tar sig fram överallt och bekymra sig inte var de sätter fötterna eller om det är snårigt. De är både kanon men kan vara lite jobbigt när de ligger på så här mycket. Man är ju ingen ungdom längre och det gäller ju att hjälpa till och väja så de inte bara rusar på, hoppar över och forcerar allt. Men det här var nog precis vad jag behövde 🙂