... dina symboler här ...

Rensning

Hästarna

Vilken kanon dag! jag tog ner mina klumpar på framsidan av huset så de skulle slippa den leriga hagen. Hästarna har gått här och frustat förnöjt medan jag har påbörjat att totalt rensa ut allt onödigt eller sådan jag inte rört på ett par år. Nu blir det stenhård gallring! Men det är gubben som har svårast att släppa prylar och ställer han det någon annanstans i år med! Hittade identiska prylar på loftet? Himla konstigt!  Så får jag ta en kärringonsdag och ta hästlastbilen till RK och tippen.

Julros

Det var väl egentligen rabatterna jag skulle göra i ordning men det kändes så gott att kunna ha öppet dörren och rensa ut. Såg att mina julrosor och att vårblommorna är på väg upp så rensa hade ju inte varit helt fel. Men det kommer ju fler dagar och mer värme. Det är fortfarande lite kyligt ute och jag börjar bli redigt förkyld så att vara inne kändes ändå ganska gott idag.

Kalhygge

Fy Tusan! Så j….. fult det ser ut när de tagit bort skogen vid kulturstigen. Fast nu är våran gård synlig på långt håll!  Får fixa någon tät häck eller buskar. Det är detta som skall bli kyrkogård? Får hoppas att kommunen gör något snyggt runt och att de snart börjar jobba igen. Men idag passade jag på att gå med Shakira för att hitta lite spill bitar från när de sågade träden. Funderar att göra en pendulum.  Gillar bilden på skogshuset.

Träbitar

Glad Påsk

Påskliljor

Yes! Äntligen lite ledighet 🙂  Lite trist bara att det skall vara så kallt, hoppas att de har fel när de säger att det skall komma snö! Det har varit minusgrader i natt och påskliljorna slokade en hel del utanför jobbet. Synd jag som hade tänkt ta med mig en hel famn påskliljor hem. Tror inte gubbarna ser att det har kommit upp blommor ens, så jag hade garanterat kunnat gallra obehindrat i rabatten.

Trafik

Vill passa på att önska alla Glad Påsk och att köra försiktigt. Det hade redan bildats köer när jag åkte hem och en krock! Var rädda om er där ute! Monica stod start klar med klumparna så det var bara att hoppa upp och ta sig en sväng. I dag raspade Monica Bellmans framhovar ordentligt och börja få in snitsen riktigt bra, så nu kommer hon att få göra mera med hovarna. Det underlättar ju som tusan om jag skär rätt hovarna och hon raspar.

Påskägg

Hmmm! Monica och Micael snor mitt påskägg som bara hux flux låg på städvagnen. Jag blev så himla paff när jag kom tillbaka efter att ha bytt ett dasslock i fabriken och det låg ett ägg på vagnen. Men jag hann allt rädda in mitt ägg innan vandalerna hann att öppna det.

Vilken Fjutt

Rakning av Beethoven

Beethoven var redan lite svett när vi skulle ut och rida så vi tog och rakade honom idag i alla fall. Det skall bli lite sämre väder men då får jag väl sätta på regntäcket om han fryser. Jag kommer nog att raka Bellman i morgon. Han blev bra svett efter ridturen och ställer sig bara och kliar sig överallt. Funderar på att be Elvy klippa stång man på båda hästarna. Bellman har haft det förut så han vet vi passar ganska bra i det men Beethoven kommer kanske se lite rolig ut.

Nyrakad

Hans man är såpass sliten att man lika gärna kan stubba den. Helt otroligt att han alltid ser ut som en fjutt när han är rakad. Jag var lite orolig att han skulle ha gått ner jätte mycket i vikt men det var inte så farligt. så fort det blir grönt ute fördrar Bellman det och Beethoven brukar då passa på att äta upp sig. Jag har ökat upp höet men behöver nog inte öka mer i alla fall. Nu skall inte hästarna ridas förrän nästa vecka så nu blir det att tvätta alla paddar och gjordar.

Fjutt

J…… en hovböld!

Hovböld

Vi skulle ut på en längre ridtur idag när vädret är så fint, men jag har känt att hovarna luktat lite. Bellman har strålröta som är under kontroll men Beethoven har inte verkat haft några problem! Hmm! Jag behöver ha in hovarna lite mera så jag kommer att verka tätare. Perfekt när grönbetet kommer och hovarna växer så det knakar. Stackaren har haft en stor hovböld och det är nog mest det som har gjort honom lite stingslig. Önskade att hästarna visade mera smärta tidigare. Han är inte halt men det måste ha gjort ont.

Monica raspar

Det är väl också en fördel när jag gör det själv att jag inte låter det gå så lång i mellan utan tar tätare och hittar problem fortare. Men jag blev väl lite väl kaxig när jag fick så fint beröm av hovslagaren att jag har låtit det gå längre i mellan verkningarna. Något jag inte kommer att göra om. Monica har även börjat lära sig och behöver bara bli lite modigare med raspen. Sedan får hon börja skära och sedan!! Ja då behöver ju jag bara titta på! Eller? Vad tror du Monica?  .)  Tänk på att jag är gammal.

Bellman äter

Vi tog en liten lugnare tur på mjukt underlag, men Beethoven har allt mycket spring i benen och det blev att hålla honom så lugn som möjligt. Men det verkade som alla njöt lika mycket av turen och jag skall gå upp i kväll och göra rent hoven med jodapax och kolla så allt är som det ska med hoven. Sedan är det allt dags att raka Beethoven, jösses så han ser ut.

Skägg monster