... dina symboler här ...

Hönshus på G

Blivande hönshus

Då var det bestämt! Här inne skall hönorna vara och gubben skall fixa en heldörr som går inåt. Då kan vi ha denna halvdörren kvar när vi är hemma och hönorna kan gå fritt. Jag har väl mest varit orolig att de skall frysa vintertid. Läste på nätet om en som kommit ut till sitt hönshus och alla hönornas och tuppens kammar förfrusit och ramlat av! Jag skall läsa på mera men rasen Faverolle har vi bestämt oss för. Hur många vet vi inte riktigt ännu men 1 tupp och 5 hönor verkar vara ganska lagom att börja med.

Projekt

Nu behöver en klack cementeras upp och hönsgård på baksidan byggas. Läste också att de gillar olika tjocka grenar så fötterna får träning att gripa olika så vi var nere i den stora hagen och kollade upp gren högen vi har liggandes där. Såg att det egentligen bara är en bit av främre hagen som akut behöver städas ur. Där vi rensade för ett par år sedan såg riktigt bra ut. El tråden behövs också dras om innan vintern. Annars såg det riktigt hyfsat ut på den sidan. Skall sätta mig och räkna ut hur mycket material som behöver köpas, kommer att försöka använda så mycket av det vi redan har liggandes.

Inför vintern

Tar in höt

Så gott att lasta upp höet på loftet och hämta ett par nya lass i helgen. Vi har provat lite nytt hö i år som ligger närmare än Uddevalla. Det är visserligen det billigaste och gubben hämtar i samband när han hälsar på släkten, men det är en bra bit att åka och lastbilen är bra men den går inte så fort. Blir det kris så är det ju gott att ha bra hö lite närmare. Passade på att ge Beethoven lite extra när han nu stod inne i stallet. Härligt att se honom så pigg och fin igen.

Fågel

Beethoven åkte på en massiv infektion och benet svullnade upp men jag såg det lite väl sent på grund av all hovskägg.  Jag hade sett såret och börjat lägga jodapax bandage men han blev så halt att jag ringde veterinären till sist. Veterinären tyckte han var extremt svår att ställa diagnos på eftersom han visade smärta så dåligt och var så himla tålmodig. Vi var båda inne på hov böld. Jag trodde att han kunde ha en högt upp för han visade nästan ingen reaktion med visitationstången. Veterinären klämde allt hon kunde men reaktionen var så himla svag och hon hade på tok för klena hovknivar med sig.

Fåglar

Där kändes de gott att jag hade egna knivar och kunde skära betydligt djupare där veterinären ville kolla. Men Beethoven har otroligt fräsch och tjock stråle och även om det är extremt djup vid strålen så var det rent och ingen röta. Så vi gick över till att börja raka bort hovskägget. Där hittade vi lite små sår och så hade han en bula uppe vid benet. Men efter att ha gått på penicillin och smärtstillande så gick febern snabbt ner och han kunde reda börja stödja på hoven andra dagen.

Fågel

Nu fick han vara instängd i boxen ett par dagar och det märktes att han tyckte det var riktigt gott. Han fick visserligen gå lös i stallet för veterinären men jag såg att Bellman spanade in höt i hans box och var på väg in för att köra ut Beethoven….mula i sig höet fort som attan…..och sedan gå över för att mumsa i lugn och ro på sitt egna. Så jag släppte inte ut Beethoven förrän han ville gå ut själv. Stackaren har nog gått med infektionen ett bra tag och jag märkte det på tok för sent eftersom han ändrade gångstilen i ett kör så han haltade bara av och till.

Fågel

Men tack och lov så verkar att vara helt okey och nu ser man såret ordentligt så jag kan hålla koll på det. Det blir till att ha knä skydd när vi är ute rider så han inte slår sig så. Så känns det gott att ha direktnumret till veterinären ifall det blir bakslag eller jag bara behöver rådfråga.

Härligt!

Micaels hus

Blev klar tidigt idag så Monica kom upp och vi tog en tur till August Werner. Sist jag och Alex var ute så tyckte jag att vi skulle köra lite mjukstart efter vintern för att Bellman var lite små seg så där! Pft! Vi kom vid en bäck och Bellman tyckte färdigt såsat och for iväg med energi för två! Så idag var det ingen pardon! här skulle galopperas och han fick inte såsa för 5 öre 🙂 Gick kanonfint och Monica fick sig ett rejält brake när Bellman inte ville gå förbi ett par brunns lock, hon gav inte vika en sekund så det var bara för Bellman att passera brunns locken genom att gå över dem. Ser att hästarna har fått en helt annan energi sedan vi bytte mat för ett par år sedan och börjat hålla koll på när Bellman blir dålig i magen. Båda hästarna dricker lite slarvigt så även det har vi bättre koll på.

Bellman

Och nu börjar det ge rejäl utdelning när man rider ut. Har skärmat av nere vid uppfarten så hästarna kan röra sig fritt mellan stallet våran trädgård, framsidan och lille hagen och stora hagen. Vilket är lite kämpigt för Bellman som vill ha koll på var alla är, blev ett himla skriande och rusade runt här innan Beethoven ropade tillbaka från stallet. Beethoven ville vila en stund i stallet om är svalt och gott när solen ligger på.

Storfrämmat

Anna-Karin

Då har man haft riktig stor främmande idag och tiden bara flög iväg 🙂 Anna-Karin från Maria Nova tiden dök upp och hade med sig mutor till mina djur och blommor, godis och en liten ängel nalle som kommer bli väldans berest eftersom han kommer bli maskot på semestern. Så himla gott att ha något personligt till bilen. Vi har haft något hängande i alla bilar men av någon anledning har vi inte hängt något i denna. Men nu har vi en liten skyddsnalle med pondus 🙂

Hmm! Jag hade förvarnat Anna Karin att Shakira kunde vara lite osocial! Men Shakira fullständigt älskade Anna-Karin så där hade det inte behövs muta även om mutan nu slank ner i rasande fart. Underbart väder har det varit också så man har kunnat sitta ute, längtar verkligen till fler sådana dagar. Suveränt att man har kunnat hålla kontakt på fb även om jag saknar Maria Nova tiden. Det känns som jag tappat lite bloggar och har nu gjort en paus, tänkte jag skulle ta upp bloggande igen på semestern eller kanske efter semestern. Har känt att det varit lite för mycket runt om kring som inte riktigt fungerat att jag tappat energin.

Presenter

Det enda som just nu fungerar kanon är väl hästarna. Visst jag behöver rikta in deras hovar lite bättre men de är så positiva när man är ute och visar så mycket glädje i hagen när de kommer galopperandes för mat att den biten kan man koppla av helt på. Semestern är prio 1 just nu och att få träffa mamma att tomten får vara i vilo läge i år. Ekonomin är fortfarande ruggit ansträng så jag måste hitta ett annat jobb men som sagt! Semestern! Ser jag enormt fram emot 🙂 Sedan kom Anna-Karin med tips och smarta idéer så man fick lite ny tändning och energi för att få gården till att gå runt. För vi har definitivt inte slitit i alla år med renovering, brand och knasigheter för att ge upp, men folk måste fatta att ibland kan det vara nyttigt att se andra möjligheter för att orka jobba vidare.

Guldläget skulle vara ha kvar gården och en semesterstuga i ett annat land när lederna värker för jä… mycket.

Kanon dag

Amor

Underbar dag! började med att rensa rent i dammen och hade fullt schå med att inte klippa Amor i tassen och rädda undan kameran när han plötsligt for upp och klängde sig fast i remmen. Han är verkligen sjövild och njuter så in i bänken nu när det börjar bli gott och alla småkryp vaknar till liv. hoppas verkligen att det kommer mängder av sådana här dagar i sommar. Det var lite kyligt på morgonen och jag hade en tjock tröja på mig vilket visade sig bli lite för mycket sedan när jag red ut.

Snigel

I dag var jag bara så sugen att rida Bellman och det är gott nu när jag och Alex kan börja byta med varandra. Beethoven visade otroligt stor hänsyn till Alex och det är så himla glädjande att få se, man känner sig så stolt. Monica har jobbat fram en så otrolig samlad och fin galopp på Bellman, han har ju mer körhäst stuket och ett jäkla stort kliv i benen så man blir riktigt impad när han kan hålla en så långsam galopp. Bellman får man slita lite mera på när man rider men ibland känner man bara för att jobba lite extra och för Alex måste det ju vara gott att bara åka med och koncentrera sig på att hålla in så inte Beethoven bara ångar iväg.

Amor

Nu känner jag mig sådär härligt trött och nöjd med dagen.