... dina symboler här ...

Behövde lite luft

Jag har suttit med tyskan och det känns bra segt. Hittade i alla fall tre riktigt bra sidor när man behöver träna glosor. Läxor.nuoch  Glosboken.se.

Jag blir så himla trött i huvudet och tog en promenad med Shakira i det fina vädret. Kommunen skall bygga en ny kyrkogård och har nu börjat att röja i skogen. Trodde inte de hade hunnit så långt men de har ju total skövlat hela sidan. Det var ett himla gnällande på de som bor i området att de inte ville ha någon kyrkogård och att naturen skulle bevaras, men har kommunen bestämt sig så är det kört. Vi får väl se hur det blir när de är klara. Det är fortfarande enda vägen jag har för att ta mig ut med hästarna, om man inte skall ta genom bostadsområdet.

kulturstigen

Byter foder!

Jag har varit så himla seg idag och såg fram emot en lugn ridtur. Hästarna skrittade lugn ner genom hagen och vi kände bara wow vad duktiga de är. Hinner inte mer än börja tjafsa på Monica att hon inte skall klanta sig igen, då jag känner att Beethoven blir livrädd och rusar med full fräs upp igen mot stallet. Hör bara hur den ena stolpen efter den andra bryts och ser att Beethoven har tråden runt bakhoven. Jag väljer att glida av och försöka stoppa honom så än att sitta kvar med meter tyglar. Aldrig att jag rider med vantar mera. Fick ju inget tag!

Nu gick det bra och jag fick stopp på honom. Beethoven var så uppskrämd att han bara stod och skakade så vi valde att leda dem genom hagen och över resterande tråd. Resten av ridturen gick kanon. men jag kommer att dra ner fodret till låg energi igen på Beethoven. Även om han är fin så är detta lite väl mycket på gränsen och det kan inte vara mysigt för honom när han är så ljudkänslig och het.

Monica och Bellman skall ha varsin mega stjärna, inga problem där inte. Bellman har alltid varit lite lojare så detta fodret passar honom perfekt.

Grundkurs i Adobe Photoshop CS4-CS5

Jag har beställt den här kursen, jag brukar följa moderskeppet och har lärt mig massvis via deras hemsida. Men nu kände jag att det var dags att beställa, har väl siktat in mig även på den om raw. Känner att där finns det massvis jag behöver lära mig.

Vandalerna

Hästarna var så lugna  och gosiga när vi gjorde i ordning dem för en ridtur. Båda hästarna var ny verkade men jag hade inte raspat det sista runt hovarna. Passade på att ta det när de stod på utsidan men Bellman tyckte det var lite läskigt med ena framhoven. Tror han vill ha fastare grund att stå på, han sjunk ner lite i snön. Men annars så var de bara så gosiga. Monica kom upp med choklad och Beethoven bjöd på inpackning i håret, när jag raspade honom.

Bellman

Det kan vi säga försvann järnspikars fort när Monica inte höll koll så att Bellman lyfte hovarna ordentligt över tråden! Där rök både tråden och ett par stolpar. Beethoven han att dra iväg innan jag fick stopp på honom. Vi vände tillbaka  till tråden så de fick stå där en stund. Vi är tvungna att ta den vägen så länge de gräver på utsidan. Men idag var det nära att det hade gått åt h..vete. Annars var ridturen kanon fin och allt kändes jättebra.

Beethoven

På hemvägen när vi skulle över hagen igen. Så försökte Beethoven dra igen! Men nu blev jag riktigt förbannad på honom och vi gav oss inte förrän de skrittade lugnt och fint upp på hyfsat lösa tyglar. Här såg man klart och tydligt hur lång Monica har kommit med Bellman. Han backade hela vägen ner och startade i fin skritt. Beethoven var väldigt lyhörd men snabb till att försöka busa. Gör de om det här nästa gång så drar jag ner fodret, tappar vi dem bara en gång så har vi många månaders arbete framför oss och det är det inte värt för att de är lite för heta.

Kunde ju gått!

Bethoven och Bellman

Hmm! Beethoven hade nog vaknat på fel sida idag. Han hade tänkt att gå ner i hagen och ställa sig på platån så att de ser vad som händer i området. Bellman har precis placerat sig rätt över gångstråket och kliade bakhoven mot en gammal rot.

Beethoven och Bellman

Uppenbarligen hade Beethoven fått storhets sinne för han bröstade upp sig och testade med att kort och gott bara ramma Bellman som stod där i godas ro. Det sprack på direkten! Bellman är bra massiv när han trycker tillbaka och Beethoven fick snällt gå runt.

Beethoven och Bellman

Jag gjorde i ordning stallet och passade på att öppna upp Tobias tomt där de fick en extra bal hö. Det är bättre att de står där och mysar om de är lite griniga.

Vilken kyla

Underbart väder men så bitande kallt att det blev en kortare runda idag. Eldar för fullt och skall snart ge mig ut igen för att fixa mera ved. Sedan blir det film och pepparkaks te, glögg tet jag köpte var jätte gott så jag håller tummarna att detta är det med.

Shakira

Fick tips av Janne på fb igår om hur jag kunde testa att eventuellt fixa till kameran. Men det verkar som original objektivet är kast, makron blev betydligt bättre, gav inga error längre och blev betydligt snabbare. Gubben såg så hoppfull ut i soffan att vi kanske kunde sparar ett par tusen, men det kan han glömma! Jag skall ha en ny kamera  🙂  Tar hellre extra jobb än att hoppa över kameran.

Hästarna

Blir nog att mysa mestadels inne idag, fixa till bilderna till trisset och softa runt. Tror till och med att jag skiter i att städa här idag.