... dina symboler här ...

Mao har skottat

Gården

Efter onsdagens snökaos såg tomten nästan ut som ett vinterkort — vackert, men helt insnöat! Mao var snabbt ute med skyffeln och skottade hela uppfarten och gångarna mellan husen. Hon älskar snö, men även hon började se nackdelarna när kylan riktigt bet i kinderna och snön aldrig verkade ta slut.

Uppfarten

Själv har jag legat sjuk under hela jul- och nyårshelgen, så jag är så otroligt tacksam för att Tobbe och Micael tog hand om det värsta. Och sedan gjorde Mao ett fantastiskt jobb med att bredda allt när snön fortsatte att vräka ner.

Mellan husen

Men nu har vi beslutat oss att investera i en snöplog, vi är ju tre hushåll här på gården så kostnaden blir inte så farlig, alla har ju nytta av den.

Morgonstrul!

Jbbar

Vaknade tidigt i morse, som vanligt, och gick direkt upp för att tända i vedspisen. Det är något så rogivande med att börja dagen till sprakandet från veden och doften av kaffe som sprider sig i köket.

När huset började vakna till liv bestämde jag mig för att sätta mig vid datorn en stund och jobba lite med bloggen. Jag hade hittat ett nytt tema som såg riktigt snyggt ut — stilrent, varmt och med precis den där känslan jag vill förmedla. Dessutom gick det att installera färdiga inlägg och mallar till nästan hela bloggen. Perfekt, tänkte jag.

Vedspisen

Problemet var bara att… allt försvann. Hela bloggen! Borta på en sekund. Hjärtat slog dubbla slag och jag hann tänka både ett och två ”nej, nej, nej!” innan jag sansade mig och kom på att — tack och lov — Hostinger  har daglig backup. Jag loggade in, återställde allt, och plötsligt var bloggen tillbaka igen, precis som innan.

Jag ska erkänna att jag höll hårt i kaffekoppen efter det. Flera års inlägg, bilder och minnen kunde ha varit borta på ett ögonblick. Så jag tror att jag väntar lite med att byta tema… det får bli en annan dag. I dag räcker det med strul.

Korogi-knölar

Korogi-knölar

Igår testade jag för första gången korogi-knölar, de märkliga små rotsakerna som jag dragit upp ur jorden med leriga fingrar och viss förundran. Redan när jag sköljde dem i kallt vatten märkte jag hur krispiga de kändes mellan fingrarna – nästan larvlikt formade, men vita och fräscha. Jag kunde inte låta bli att äta ett par direkt, råa och naturella, med den där förväntan som hör hösten till. Krispet överraskade! Milt söta, lite nötiga och nästan som en blandning av rädisa och jordärtskocka – fast ännu mildare och skönt fräscha.

Korogi-knölar

Sedan ropade kreativiteten på kryddning – så jag la några knölar på en skiva grovt bröd, strödde över örtsalt, lite svartpeppar, riven ost och ringlade på olivolja innan jag värmde mackan försiktigt. De höll sig fortfarande otroligt krispiga trots värmen, och smaken blev genast lite rundare och mer spännande. Det blev verkligen en favorit, och korogi visade sig vara lika bra rå som tillagad – perfekt att varva mellan mackor, sallad och små vegetariska rätter.

Lunch

Det är ett speciellt nöje att kunna skörda sin egen mat. Korogi är inte bara lätt att föröka och odla, utan knölarna trivs extra bra i fuktig, mullrik jord och kan plockas långt in på hösten – stort plus för den som vill ha fräscht från trädgården länge. De lagras dåligt, så det gäller att njuta när de är som bäst, gärna direkt från jorden eller med enkla smaker som får knaprigheten att stå i centrum.​

Tomatsoppa!

Grönsaker

Jag har verkligen överflöd av tomater just nu! Igår när jag botaniserade bland olika recept på nätet fastnade jag för en tomatsoppa som både verkade enkel och otroligt god. Resultatet blev precis så fint som jag hoppats – soppan smakade solvarma tomater och blev snabbt en ny favorit.

Tomater i airfryern

Det känns riktigt roligt att kunna använda så mycket eget från trädgården, särskilt när skörden är så stor. Därför har jag redan bestämt att i morgon plocka in resten av tomaterna och göra ett riktigt storkok. Perfekt att frysa in och plocka fram när vinterkylan smyger sig på – då blir det som att ta en liten nypa sensommar direkt från frysen till tallriken.

Tomatsoppa

Att ha egna tomater att använda i maten är verkligen en lyx. Och nu är jag riktigt sugen på att fortsätta testa nya recept: kanske tomatsås, chutney, eller varför inte långbakade tomater till pastan? Möjligheterna känns faktiskt obegränsade när trädgården bjuder på så mycket gott!

Fläder salva

ostmacka med fläder curd


En mysig start på dagen med ostmackor med fläder curd. Flädercurden hade en underbar, len konsistens som smälte perfekt ihop med brödbiten och den milda osten. Smakkombinationen var verkligen något extra – fräscht, sött och lite syrligt på samma gång.

Fläder curd

Det är sådana små stunder som gör morgonen extra speciell och ger en skön känsla av lyx i vardagen. Om du inte har testat flädercurd än, rekommenderar jag verkligen att prova det till frukost eller som ett gott pålägg när som helst på dagen. Det är en riktig smakupplevelse som piggar upp vilken dag som helst!

Har du någon favoritkombination på mackan som du tycker är extra god? Dela gärna med dig!

Torkar fläder

Jag torkade det sista på fläderblommorna som jag skulle ha till att göra fläderolja på. Det var lite mulet idag och det skulle börja regna på eftermiddagen, fläder oljan skulle stå på värme i fem timmar så jag passade på att jobba i trädgården innan regnet kom.

Fläder olja

Denna fläderolja skulle jag sedan använda i min DIY anti-age salva, som jag blandade med andra nyttiga ingredienser för att uppnå bästa möjliga resultat för huden. Hoppas nu att den blirb lagom i koncistenten. Jag tycker det är lite svårt att få lagom med bivax så den inte blir för hård.

Fläder salva