... dina symboler här ...

Golvet lagt

Köket

Så härligt att mattan är inlagd i köket. Den käns så mjuk att gå på. Det såg inte så illa ut under som vi trodde. Vi upplevde att det var rena motorvägen för råttor, men så var det inte. Vi hittade  tre ställen det hade gnagt sig in på under tjugo års tid, så de täppte vi till nu. Golvet var väl det som gubben var mest orolig över att göra, men jag tyckte han gjorde ett kanon jobb.

Vedspisen

Vi känner väl oss inte så jätte stressade att köket är nedmonterat så länge vedspisen fungerar. Med tanke på hur dyr elen är så har vi ändå gått över till den på sistonde och det fungerar kanon. Den är en sån mysfaktor och det har blivit så roligt att laga mat.  Jag blir så lugn när jag sitter på en pall och matar in veden och känner hur värmen sprider sig med matoset. Även Jackpot gillar att mysa på köksgolvet nu när det har blitvit så mycket mjukare än bara golskivorna.

Jackpot

Vintern på väg!

GårdenUnderbart friskt ute nu, lagom kyligt och härlig mängd snö. Jippy och Jackpot hade så roligt i snön och ville vara kvar ute.  När jag sa att vi skulle in, rusade Jippy in i snickeboa och lade sig i korgen. Hon såg så förväntansfull ut och hoppades att jag skulle pyssla med något så de slapp gå ner till huset.

Loftet

De fick springa runt en stund till. Det finns alltid saker att göra i snickerboa.  Hundarna vet att de skall checka av med jämna mellanrum.  Likabra att passa på, vem vet hur länge snön får ligga.

Gården

Jag är riktigt imponerad att det var hyfsat behagligt i tunneln.  Längtar tills jag kan börja odla igen.

Odlingstunnel

Pelagonerna på plats

Pelargoner

Fick in pelargonerna i snickeboa. Hoppas verkligen att de klarar sig där. Kan vara lite för varmt men det återstår att se.

Pelargoner

Mysigt att stå och jobba med så mycket grönt runt omkring. Såg att jag behöver skaffa ett stort bort när jag håller på med lite större saker, ritbordet räcker inte till och det är aldeles för högt.

Pelargoner

Perfekt att vara här ute idag när det är sånt skit väder. Det skall regna hela dagen.

Mina jordärtskockor

Hagen

Försökte röja fram mina jordärtskockor och alla plommonskotten, men det är så himla mycket brännäslor och någon ranka som fröar av sig så in i nordens. Hundarna är fulla av dem, särskilt Jackpot.

Jippy och Jackpot

Tänkte jag skulle gräva upp skotten och beskära de gamla plommonträden rejält. De är höga och hälften av grenarna är döda och fulla av mossa. Vi skulle behöva fler fruktträd. Alla är i bedrövligt skick eller har dött.

Hagen

Porslins fylle

Porslin

Blir så himla trött när jag rensar längst murarna och i hagarna. Det är så mycket flaskor, glas skärvor, porslin och att skrot som kommer fram.  Jag har plockat spänner, hur tänkte de förr? När de bara slängde ner det i backen! Allt kommer ju upp förr eller senare.

Majs

Var gott att promenera ner till odlingstunnlarna och ser att majsen snart är klar och att vi har fått ett par rejäla kål huvuden.

Kål