... dina symboler här ...

Sotaren

 

Nu har sotaren varit här och gått igenom husens skorsternar. Vi hade eldat rätt och det fanns igen sot i år igen, trots att vi har eldat extremt mycket.

Det är viktigt att elda rätt i vedspisar och kaminer av flera anledningar.

För miljön

Om man eldar rätt i en vedspis eller kamin kan man minska utsläppen av luftföroreningar avsevärt. Detta beror på att en korrekt eldning ger en fullständig förbränning av veden, vilket minskar bildandet av sot och andra föroreningar.

För säkerheten

En korrekt eldning minskar risken för soteld och andra olyckor.

Här är några tips på hur man eldar rätt i vedspisar och kaminer:

  • Använd torr ved. Torr ved brinner bättre och ger mindre sot.
  • Elda med rätt mängd ved. För mycket ved gör att elden blir för kraftig och ger upphov till sot.
  • Elda med rätt lufttillförsel. Tillräcklig lufttillförsel ger en fullständig förbränning och minskar bildandet av sot.
  • Rengör din vedspis eller kamin regelbundet. En ren eldstad ger en bättre förbränning och minskar risken för soteld.

Suck!

Snickeboa

Vi glömde att isolera på ett ställe när vi isolerade där vattnet kommer ut.  Så himla typiskt! Röret sprack precis där glipan är.

Bra att ha

Så nu blir det att skyffla vatten och gå igenom allt det blöta. Så nu kan jag passa på att gå igenom alla ” bra att ha grejor ”

Bra att ha Bra att ha

Granen

Mölndal

Tog en sväng ner till Mölndals bro och tittade efter lite juldekorationer till granen. Det var flera år sedan vi köpte något nytt så det kändes som det var dags för det. Systrana Greene hade väldigt mycket fint.

Jugran

Känns så härligt att vara klar med det mesta av julpyntet. Har bara julstaden kvar att göra, men det kommer att bli en väldigt liten i år. 

Novent

Äggmackor


Började morgonen lugnt och fint med att ta ut hundarna. Jag går ju normalt upp kl.4.00 på morgonen så det blir ganska tidigt även på helgen. Gubben sover vidare och hundarna älskar att sedan gosa ner sig i sin bädd och sova ett par timmar till medans jag bäddar ner mig i soffan och kollar på någon film. I dag tog jag ägg mackor och fylld paprika som Mao lagat till frukost.

Köket Kaffestationen

När jag surfade såg jag ordet ”Novent” och tänkte suck! ännu en konstig tradition som vi inte kör så mycket i Sverige som typ ”Hallowen”. Men när jag googlade på ordet så var det mera

Det här är novent

Ordet novent är en sammanslagning av advent och novemeber. 2020 blev det till och med ett av språkrådets nyord. Då förklaras det så här: ”julförberedelser och adventsliknande firande i november.”

Köket Gran
Köket

Sedan tog jag fram ljus och lite av jul sakerna som lyser. Det mörknar så fort nu och det är så gråmulet och trist ute att det är mysigt att starta med mysbelysning. Jag kommer att ha lite mindre tomtar uppe i år men fler ljusslingor och ljus. Jag tycker det är lite jobbigt när det är så mörkt ute.

Köket

Efter renoveringen så har vi mindre prylar och försöker att ta tillvara på så mycket mysstunder det bara går. Har börjat baka en hel del och gått över till vedspisen vilket gör att jag kopplar av på ett annat sätt.

Köket

Jag har tagit in lite tomat skott som hade kommit upp när jag tömt tunnlarna, få se om de klara sig. Vi har gjort tomten klar för vintern så nu är det bara att koppla av.

Rostade kastanjer

Idag så testade vi rostade kastanjer och det var riktigt gott. Lite pilligt att få av skalet men det går kanske bättre nästa gång.

Första grillning vid paviljongen

Loftet

Äntligen klara vid loftet, så idag körde vi den nya grillen som Rusta reade ut. Vi hade sådan tur att vi kom precis när de skulle sluta med grillar för säsongen så det var halva priset på alla visnings grillar.

<

p dir=”auto”>

Grill

Anna och Mauro från jobbet dök upp. Anna med Janos och Mauro med sin ena dotter och goa Dartanjang som hade blivit riktigt stor. Så mysigt och efterlängtat att bara få träffas och umgås.

Grillning

Jägarn som jagar på våra marker kom upp med vildsvins kött. Så gulligt och det var spännande att få smaka på det. Jag är jätte nöjd med paviljongen och när golvet är klar i loftet och vi fått in kaffebryggare och lite annat som är bra att ha så vi slipper springa ner till huset varje gång så blir det kanon.

Loftet