... dina symboler här ...

Röjer upp!

Hagen


Jag har röjt bakom tunnlarna så att hundarna skulle få ordentligt med skugga och inte skada sig på all bråte som har legat där.

Loftet

Men längst muren har jag sparat stockar med hål och byggt upp lite ihåligheter med pinnar. Jag märkte att vi hade lite mer djur på gården. Vi har gott om grodor ,paddor och minst tre olika igelkottar.

Bon

Jag hoppas inte jag har stört dem allt för mycket men det låg så mycket gammal plåtbitar, bildelar och annat jox som krypit fram undan för undan. Det har varit så igenvuxet att det inte har gått att gå där.

Bon

Men det är underbart att se hur mycket hundarna njuter av att gå runt och undersöka allt och det spelar ingen roll om de ligger och sover , så plötsligt rusar de iväg och när jag kollar så är det något djur.

Groda

Jag ville få in mer vilt och har låtit ena ängen växa och sparat stockar och nerfallna träd så att det inte blir för uppröjt. Är så glad för igelkottarna för dem har jag inte satt på ett par år.

Kollar


Johannesört

Vi hann att ta en fin promenad med hundarna i Bunketorp innan regnet började. Det växte Johannesört längs kanten och jag plockade en liten bukett.

jag behövde lite till för att fylla burken, så jag chansade att vi hade i hagen. Det hade kommit en del nya blommor och växt riktigt bra.


Det är så otroligt många olika grässorter och det ser ut som det växer mynta, men det smakade inte som det.  Men det var typiska mynta blad? Får se om jag kan hitta något om det på nätet.

Jag kan förstå om rådjuren vill in och äta, men de är så kräsna att det är mina blommor och odlingarna som åker först.

Uppfarten

Röjer
En del träd står så nära eltråden och har blåst halvvägs ned av stormarna att det var dags att ta väck dem. Killarna som skall utföra det behöver utrymme för maskinen.

20240703_130950[1]
Det har varit så tätt med sly att det har touchat bilen när man kört upp och en del grenar hängde även väldigt lågt. Så nu blev det ett mega ryck och vi tog bort så mycket vi kunde.

Uppfarten

Hästhoven en älskad vårblomma

Tussilago

Hästhoven, eller Tussilago farfara, är en sann symbol för vårens ankomst. De klargula blommorna lyser upp solvarma backar och dikeskanter och ger oss hopp om varmare tider.

Förutom att vara en vacker blomma har hästhoven en lång historia av användning inom folkmedicinen. Bladen har använts för att göra te mot hosta och andra luftvägsproblem.

Hästhoven är en fascinerande växt på många sätt. Den blommar ofta redan i februari eller mars, innan träden har slagit ut och gräset har börjat grönska. Blommorna har en stark doft som lockar till sig tidiga pollinatörer, som bin och fjärilar.

Eget tema 5. Tussilago (106 av 365)

Hästhoven är en perenn växt, vilket betyder att den vissnar ner på hösten men återkommer år efter år. Den sprider sig med hjälp av underjordiska rhizomer, som kan skapa stora mattor av blommor.

Hästhoven är en älskad vårblomma som har en speciell plats i våra hjärtan. Den är en symbol för hopp, glädje och ljusets återkomst efter en lång vinter.

Tussilago

Här är några intressanta fakta om hästhoven:

  • Hästhoven är en av de första blommorna som blommar på våren.
  • Den har en stark doft som lockar till sig pollinatörer.
  • Hästhoven har använts i folkmedicinen i århundraden.
  • Den är en perenn växt som sprider sig med hjälp av rhizomer.
  • Hästhoven är en älskad vårblomma som symboliserar hopp och glädje.

Oj!

Blev så paff i morses när jag skulle till jobbet och ser all snö! Inte riktigt vad jag väntat mig nu när vårblommorna har börjat titta upp. Väldigt vackert men jag vill ha vår.

20240208_122449[1]

Hundarna var lyckliga och det var ganska behagligt att promenera i när solen väl tittade fram. Det är väl bara att gilla läget och njuta över att allt ser så ljust och fräsht ut.

20240208_123117[1] <20240208_123240[1]
20240208_122839[1]