... dina symboler här ...

Vilket liv?

Rådjursangrepp

Är så trött! Fick knappt sova inatt på grund av ett himla liv utanför och det lät som djur slogs. Tyckte inte det lät som rådjur men när jag gick igenom trädgården och skogsdungen så såg jag skador på träden.

Hagen

Det var bakom mina odlingstunnlar de hade hållit på att härja och jag är glad att de inte tog så mycket av blommorna. I år verkar de extremt kräsna och har bara tagit lite här och där.

Hagen

Jag gick runt och kollade stängslet ifall de hade dönat igenom, men det verkade helt intakt. Jippy älskar att gå runt och spana upp i träden efter ekorrar och fåglar. Hon kan gå runt i flera timmar och bara titta upp. Själv älskar jag skogsdelen för att den fått så mycket nytt nu när inga hästar betar där.

Hagen

Fick reda på via fb att jag förmodligen har svavelsticka och den svampen skall smaka som kyckling!? Får ta och kolla upp det med en som kan svampar. Våga inte tillaga den utan att vara riktigt 100. Den kan växa till sig och bli upp till 10 kilo. I England heter den “ chicken-of-the-woods “

Svamp

Jippy spanar över trädgården och håller koll på allt som händer.

Jippy

Men Shit!

Armature

Elen fungerade i rotkällaren! Trodde vi hade kopplat ur den. Det är ju bara gamla tygkablar, orginal sen gud vet när. Elektriker får byta ut det så fort han kommer och skall hjälpa oss med köket. Jag som har gått och städat ur där i mörker för jag trodde vi inte hade el.

Armature

Det behövs dräneras lite i ena hörnet, annars var här torrt och luktar helt okey. Vi kommer att förvara krukor, vissa trädgårdsmaskiner och vinterdäcken här. Så vi har satt in hyllor och kommer sätta in fler när den andra delen är torr. Det är ganska stort och bra ställe att ha lite av varje, men det finns ingen anledning att packa in saker som vi har gjort innan.

Rotkällare

Orientbok

20220604_110358[1]

Helt otroligt! I 20 års tid har vi gått och sagt den stora eken och lagt ut mängder av bilder! Det är ingen ek, utan en Orientbok enligt GardenR appen som jag har för att dokumentera vad jag har på tomten.

20220604_110230[1]

Jippy och jag tog en runda i skogsdelen för att lägga in i appen vad som finns i blomm och trädväg. Det har blivit så lummigt och härligt med massvis av små blommor och buskar som jag inte har en aning om vad det är.

Jippy

Starka fina färger och man blir så lugn av att strosa runt här. Det ligger fortfarande massvis av träd som skall röjas väck men det ser ändå ganska okey ut.

20220604_110300[1]
286133030_10216438145266089_5583910238224153245_n
Fläder

Klar med rotkällaren

Rotkällare

Gött! Rotkällarn är klar och allt som vi skall ha kvar är på sin plats.  Tänker ta en fikapus innan jag fortsätter med att lägga in på GardenR vad jag har för växter och vilken del av trädgården de finns. Bra att lägga in odlingarna med så jag har koll på dem nu när jag har tunnlarna.

20220604_122029[1]

Har sått en del saker som lapparna har försvunnit på så jag har dålig pejl på vad det är för något. Det är kål sorterna som har blivit ihop blandade. Det mesta ser jag vad det är, men så klantigt.

20220604_122123[1]

Fy Fabian!

Rotkällare

Fy Fabian! Hur kan man tycka det “ här är bra att ha grejer? “ Tömde vår rotkällare och det är bara krukor som skall tillbaks, snyggt uppstälda på hyllor. Resten skall till tippen.

Röjer
Röjer

Det behöver kalkas och dräneras i ena hörnet. Förövrigt så är här torrt och luktar okey. Fattar inte hur allt har fått plats? Det är ju ett bra förvaringsutrymme om man inte bara slänger in grejer utan lägger allt snyggt på hyllor.

Rotkällare