Äntligen är våren här och man kan köra igång i trädgården. Idag har vi köpt lite nya växter och börjat att sätta potatis. Vi tog Swift, Asterix, Montreal och Bergerac. Bergerac är en blå sort!? Skall bli spännande att smaka på den. Vi hann inte färdigt för det var så mycket brännässlor som måste rensas bort. Tror jag skall lägga ut täckplast så jag får lite hjälp. Blir det gott väder imorgon kör jag igång med att räta upp kryddspiralen så kryddorna kommer på plats.
Gården
Fastukvist
Då var vår farstukvist klar med en liten ljugarbänk och väderbarometern som vi köpte i Cortina uppe. Skall bli gott till sommarn att ha stallkläderna där. Eller bara sätta sig lite innan man går in.

Vilket väder vi har :)
Hel underbart väder och jag passade på att rensa i nedre trädgården. Det har legat så mycket grenar och blivit så mycket hallon sly att det började de lite väl igenväxt ut. Nu har vi enorma ekar här nere som ger härlig skugga men också mängder av grenar och gammal löv. Det har inte blivit att vi har rensat här men nu när vi har åkgräsklipparen med släp så går det så mycket lättare att köra iväg skiten. Grenarna som jag inte orkade lyfta band jag fast där bak. Så himla smidigt.
Det är lite kvar att göra men allt är borta ut mot hagen. Det är ruggigt avkopplande att sitta och dricka kaffe bland träden och det här hörnet är en av mina favo platser på gården. Passade även på att spänna och byta ut tråden mot vägen. Drog om tråden så det inte går runt några träd, det är så illa när tråden försvinner in i barken för att trädet vuxit. Hästarna har aldrig sprungit ut den vägen utan brukar mest bara stå under den enorma eken för att få skugga.
Gött att detta är gjort så nu behöver man bara köra av med trimmen längst muren. Nu är allt så fritt att vi kan köra av det mesta med åkgräsklipparen och med hästarnas hjälp kommer det bli skit smidigt att hålla efter. Känns kanon bra att hålla alla murar rena och gruppera blommorna runt dammen, vid vagnen och om vi gör något nytt. Vi har fyllt igen nästan alla gropar och det är bara ett par stenar man får se upp med så att inte klingan ryker, annars är det bara att dundra på nu mera.
Kontroll av hagen
Så gött att vara hemma idag 🙂 Jag vaknade inte förrän 9 och Bellman stod kvar i stallet och väntade på frukost. Han var rejält hungrig så vi öppnade upp till slingan där det var gott om gräs. Vi passade på att promenera runt i hagen och kontrollerade vilka träd som måste sågas ner och vad som akut måste göras. Det såg väl ganska hyfsat ut men flera träd hade knäckts och stod lutade på något annat. De behöver vi fått såga ner först så inte hästarna får de över sig.
Jag passade på att visa gubben var våra fläderbuskar är och hittade ett par till, så nu har vi bestämt att all hagtorn skall väck längst ner i hagen och hinner vi inte det så tar vi upp en rörjar firma som hjälper oss och tar det riktigt grovt. Bättre att i stort sett ta bort rubbet och hellre sätta nya träd. De vi har nu är svin höga och rangliga eftersom skogen är så eftersatt. Men här är så vackert att promenera runt och Shakira och katterna älskar att gå med oss här.
Så på semestern skall jag samla ett gäng som hjälper mig att plocka bort grenar och ta upp det till vedboden. Man kan ju passa på att grilla och göra något annat kul med. Men i år kommer jag att ge mig på dem jag har hjälpt och förvänta mig att de nu kommer. Det har ju inte fungerat lite sisådär innan och på den punkten har jag väl blivit mer hårdhudad. Sedan vill vi gärna visa Udevallarna hur långt vi har kommit med renoveringarna. Men nu börjar det bli dags att gå ut igen med en kaffekopp, det blev visst ingen åskskur.
Fläder
Jag blev så paff när jag gick runt och fotograferade på midsommaraftonen. I hagen såg jag en buske som såg ut som fläder och la ut bilder på den i gruppen trädgårdsliv på fb. Det finns flera falska fläder här på gården och jag vet inte riktigt skillnaden. men nu var det äkta fläder eftersom de blommade nu. Jag var ute i senaste laget med att plocka in blommorna men bättre sent än inte alls. Gick runt och tittade i och utanför hagarna och jag har ju flera stycken äkta fläder!
Den största hade jag i den stora hagen och hästarna kom direkt fram och kollade om det var något till dem att äta. vi har visserligen bara bott på gården i ca 14 år och buskarna var ju bara runt 4-5 meter! Så det är klart att man lätt bara går förbi dem. Att de sedan lyser upp hagen med sina vita stora klasar av små blommor och luktar ganska kraftigt det är ju en annan femma. Jaja det är alltid lika spännande att gå runt på gården, alltid hittar man något nytt eller så har något brakat ihop.
Nu har jag testat att göra saft och skall sedan göra flädercurd när saften är färdig. Hoppas det blir gott nu så jag inte bara får slänga allt. Nu under semestern skall jag röja fram fläderbuskarna, som det är nu är de omringade av hagtornen och lite bökiga att komma åt. Träden och buskarna är i så dålig skick att det mesta har blåst väck i stormarna eller bara stått så tätt att de har blivit angripna av diverse skit.












